
 

 

 

 

 

 

 

  A BALLIBERÁLIS MÉDIA  
ÁTVETTE A BALLIBERÁLIS  
PÁRTOK SZEREPÉT 
A NÉZŐPONT INTÉZET ELEMZÉSE 
2017. 04. 21. 

 

 



ÖSSZEFOGLALÓ 

 2014 óta a baloldal fragmentáltsága tovább nőtt, nincs látható kormányzati alternatíva, az ellenzéki 

pártok nem tudják becsatornázni az elmúlt hetek tüntetésein megjelenő elégedetlenséget, gyakran a 

tüntetők őket is elutasítják. Ez a választások közeledtével egyre nagyobb frusztráltságot okoz az ellenzéki 

pártvezetők körében. Helyzetükön az elmúlt napok kormányellenes tüntetései sem segítettek, ezeknek 

a megmozdulásoknak e pártok csupán szemlélői, nem alakítói, szerepüket gyakorlatilag átvette a 

balliberális sajtó. 

 Jól jelzi ezt, hogy a Simicska-közeli Index.hu, a Soros-közeli 444.hu, valamint a szintén kormánykritikus 

24.hu és a hvg.hu felületén a külföldi egyetemek működését érintő, vagy épp a külföldről támogatott 

szervezetek átláthatóbb működését előmozdító törvények kapcsán megjelent cikkek elenyésző 

részében adtak teret az ellenzéki pártok álláspontjának. A legtöbb cikkben az újságírók saját vagy a 

sajtótermék által kialakított véleményüknek, értelmezésüknek adtak teret. A pártvéleményeket 

tartalmazó írások aránya a 444.hu-n volt a legalacsonyabb: itt az említett két témában megjelent cikkek 

csupán 8 százaléka közvetített bármilyen ellenzéki pártvéleményt. 

 Régóta megfigyelhető szerte a világban és legújabban Magyarországon is, hogy az ellenzéki pártok 

helyébe lépve az ellenzéki sajtó igyekszik formálni a közvéleményt, különböző gazdasági vagy politikai 

érdekek mentén alakítva a politikai folyamatokat. Az ellenzéki sajtó hazánkban is egyre gyakrabban karol 

fel ügyeket, alakít ki saját értelmezési keretet, legújabban már utcai tiltakozások megszervezésében és 

propagálásában is szerepet vállalt. 

 Ez a mindenképpen újnak nevezhető jelenség a külföldi egyetemek működését szabályzó 

törvénymódosítás és külföldről támogatott szervezetek átláthatóságáról szóló törvényjavaslat kapcsán 

vált a legszembetűnőbbé. Ezen ügyek során a vizsgálatunk tárgyát képező négy portál (Index.hu, 24.hu, 

hvg.hu, 444.hu) teljes mértékben átvette az ellenzéki pártok szerepét, befolyásolva ezzel a 

közvéleményt. 

 A négy internetes portál március 28. és április 19. között az említett két témában 2 005 darab cikket 

jelentetett meg, ami átlagosan napi 87 cikket jelent. A tüntetések élő közvetítéséről hírfolyamban 

beszámoló, Simicska Lajoshoz köthető Index.hu esetében volt a legmagasabb ez az arány (átlag napi 30 

cikk). Szintén jelentős volt a 24.hu, a hvg.hu és a 444.hu esetében is ezeknek a cikkeknek a mennyisége, 

itt 18-20 cikk jelent meg napi átlagban e két témában. 

 Az amerikai CEU kapcsán a legaktívabb tevékenységet a Soros György érdekeltségébe tartozó 444.hu 

folytatta, több olyan nap is volt a vizsgált időszakban, amikor az ezen a portálon megjelent cikkek közel 

fele kizárólag a szintén Soros György érdekeltségébe tartozó egyetemről szólt. 

 Míg a 444.hu véleménycikkek megjelentetésével és az értelmezési keret kialakításával a CEU kapcsán 

megszólalók, illetve a tiltakozók érvkészletét színesítette, addig a Simicska-közeli Index.hu sokkal inkább 

a tiltakozásokra történő mozgósításban vállalt szerepet. Nem véletlen ez a szereposztás, hiszen a vizsgált 

portálok közül ez utóbbi rendelkezik a legtöbb olvasóval.  



A SZÉTESETT ELLENZÉK MÁR NEM KÉPVISELI AZ ELLENZÉKIEKET 

A parlamenti ellenzék az eltelt három évben egyáltalán nem tudta becsatornázni a kormányellenes 

választók társadalmi elégedetlenségét, így évről-évre egyre több új baloldali és liberális mozgalom, 

illetve párt jelent meg. Azonban az újonnan felbukkanó mozgalmak sem tudtak sikeresek lenni, a 

zászlajukra tűzött törekvéseket a megfelelő szervezettség és társadalmi legitimitás hiánya miatt nem 

tudták végrehajtani. 

2014 óta ennek következtében a baloldal fragmentáltsága tovább nőtt, nincsen látható kormányzati 

alternatíva, az ellenzéki pártok nem tudják becsatornázni az elmúlt hetek tüntetésein megjelenő 

elégedetlenséget, gyakran a tüntetők őket is elutasítják. Ráadásul a CEU-ügy lefolyása is – ahogy azt 

Gulyás Márton választási mozgalma esetén is látható – könnyen az lehet, hogy a tiltakozók szűk magja 

előbb-utóbb bejelenti: politikai ambíciókat dédelget, ezzel még tovább osztódhat az eleve 

fragmentált balliberális oldal. 

2014 áprilisához képest a pártpreferenciák ma is hasonló képet mutatnak, mely a választások 

közeledtével egyre nagyobb frusztráltságot okoz az ellenzéki pártvezetők körében. A helyzetükön az 

elmúlt napok kormányellenes tüntetései sem segítenek, ezeknek a megmozdulásoknak e pártok 

csupán szemlélői, nem alakítói, szerepüket gyakorlatilag átvette a balliberális sajtó. 

 

PÁRTSAJTÓ HELYETT SAJTÓPÁRT 

Régóta megfigyelhető szerte a világban és legújabban Magyarországon is, hogy az ellenzéki pártok 

helyébe lépve az ellenzéki sajtó igyekszik formálni a közvéleményt, különböző gazdasági vagy politikai 

érdekek mentén alakítva a politikai folyamatokat. Az ellenzéki sajtó hazánkban is egyre gyakrabban 

karol fel ügyeket, alakít ki saját értelmezési keretet, legújabban már utcai tiltakozások 

megszervezésében és propagálásában is szerepet vállalt. 

Ez a mindenképpen újnak nevezhető jelenség a külföldi egyetemek működését szabályzó 

törvénymódosítás és külföldről támogatott szervezetek átláthatóságáról szóló törvényjavaslat 

kapcsán vált a legszembetűnőbbé. 

http://kozvelemenykutatok.hu/egyre-lejjebb-csuszik-a-jobbik/


Ezen ügyek során a vizsgálatunk tárgyát képező négy portál (Index.hu, 24.hu, hvg.hu, 444.hu) teljes 

mértékben átvette az ellenzéki pártok szerepét, befolyásolva ezzel a közvéleményt: kormányellenes 

ügyet kreáltak, melyhez értelmezési keretet alakítottak ki, tiltakozásokat szerveztek. 

 

A amerikai CEU működését érintő és a külföldről támogatott szervezetek átláthatóságát előmozdító törvények kapcsán az 

ellenzéki pártok véleményét bemutató és az azokat nem bemutató cikkek száma (db, március 28-április 19.) 

A Simicska-közeli Index.hu, a Soros-közeli 444.hu, valamint a szintén kormánykritikus 24.hu és a 

hvg.hu felületén a külföldi egyetemek működését érintő, vagy épp a külföldről támogatott 

szervezetek átláthatóbb működését előmozdító törvények kapcsán megjelent cikkek elenyésző 

részében adtak teret az ellenzéki pártok álláspontjának. A legtöbb cikkben az újságírók saját vagy a 

sajtótermék által kialakított véleményüknek, értelmezésüknek adtak teret. 

A pártvéleményeket tartalmazó írások aránya a 444.hu-n volt a legalacsonyabb: itt az említett két 

témában megjelent cikkek csupán 8 százaléka közvetített bármilyen ellenzéki véleményt. De nem volt 

sokkal magasabb ez az arány a többi vizsgált sajtótermék esetében sem, az Index.hu és 24.hu portálon 

11-11 százalék, míg a hvg.hu oldalon 13 százalék. 

Ezek a számok is jól mutatják, hogy ebben a két komoly belpolitikai vitákat kiváltó kérdésben ezek a 

médiafelületek lényegében önálló politikai szereplővé váltak, a március 28-i törvénytervezet 

benyújtását követően szinte azonnal annak az értelmezési keretnek a kialakításán és propagálásán 

dolgoztak, mely szerint a kormány a Közép-Európai Egyetem bezárására készülne. 



A négy internetes portál március 28. és április 19. között az említett két témában 2 005 darab cikket 

jelentetett meg, ami átlagosan napi 87 cikket jelent. A tüntetések élő közvetítéséről hírfolyamban 

beszámoló, Simicska Lajoshoz köthető Index.hu esetében volt a legmagasabb ez az arány (átlag napi 

30 cikk). Szintén jelentős volt a 24.hu, a hvg.hu és a 444.hu esetében is ezeknek a cikkeknek a 

mennyisége, itt 18-20 cikk jelent meg napi átlagban e két témában. 

 

Az amerikai CEU működését érintő és a külföldről támogatott szervezetek átláthatóságát előmozdító törvények kapcsán 

megjelent cikkek száma (db, március 28.április 19.) 

444.HU: VOLT AMIKOR MINDEN MÁSODIK CIKK A CEU-RÓL SZÓLT 

A CEU kapcsán a legaktívabb tevékenységet a 444.hu folytatta, több olyan nap is volt a vizsgált 

időszakban, amikor ezen a portálon megjelent cikkek közel fele kizárólag a Soros György által 

létrehozott egyetemről szólt. 

Ezzel lényegében a Soros György érdekeltségébe tartozó 1 444.hu a szintén Soros György 

érdekeltségébe tartozó CEU ügyében a többi kormánykritikus internetes portálnál is lényegesen 

nagyobb híraktivitást mutatott: a vizsgált időszakban megjelent cikkek 26 százaléka kapcsolódott 

ehhez a témához.  

Miként ez a következő oldalon bemutatott ábrán is látható, több olyan nap is volt, amikor ezeknek a 

cikkeknek a megjelenési aránya ennél is magasabb, 30-50 százalék volt a 444.hu-n. Ráadásul azokon 

                                                           
1 A 444.hu-ban, valamint a Magyar Narancs hetilapban résztulajdonos Media Development Investment Fund amerikai 
befektetési alap a Soros-hálózat része. 



a napokon is magas volt ezeknek a híreknek a megjelenésszáma, amikor a témában semmilyen 

esemény, illetve bejelentés nem történt. 

 

Az amerikai CEU működését érintő és a külföldről támogatott szervezetek átláthatóságát előmozdító törvények 

megjelenési aránya napi bontásban a 444.hu-n (%, március 28.április 19.) 

 

  



INDEX.HU: TÜNTETÉSSZERVEZÉS ÉS TOBORZÁS 

Míg a 444.hu véleménycikkek megjelentetésével és az értelmezési keret kialakításával a CEU kapcsán 

megszólalók, illetve a tiltakozók érvkészletét színesítette, addig a Simicska-közeli Index.hu sokkal 

inkább a tiltakozásokra történő mozgósításban vállalt szerepet. Nem véletlen ez a szereposztás, 

hiszen a vizsgált portálok közül ez utóbbi rendelkezik a legtöbb olvasóval. 

Ennek megfelelően az Index.hu telefonos alkalmazása a tiltakozásokat megelőzően szinte kivétel 

nélkül „breaking” értesítéseket küldött a felhasználóknak, amelyben többek között az adott tüntetés 

helyszínéről, várható méretéről és programjáról is részletes tájékoztatást adtak. 

A legemlékezetesebb az április 8-i demonstráció volt, melynek során az Index.hu a másik három 

internetes portálhoz hasonlóan már délelőtt több terjedelmes cikkben számolt be arról, hogy sok 

tízezres tömeg várható a délutáni tiltakozáson, bíztatva ezzel az olvasókat a részvételre. 

Az Index.hu mozgósítását és a tiltakozások terén vállal szerepét támasztja alá a CEU-val kapcsolatos 

megjelenések megoszlása is. Míg a másik három internetes felületen lényegesen arányosabban 

oszlottak el március 28. és április 19. között e témában megjelent cikkek, addig az Index.hu esetében 

ezeknek jelentős része a tiltakozások napján, illetve az azokat megelőző napon került megírásra. 

Emellett az Index.hu-n jelent meg a legtöbb bejegyzés a tüntetések élő közvetítése során, ennek 

köszönhető például az április 9-én mért kiugró 70 százalék feletti adat. Ezt a tevékenységet a 

közösségi felületek adta lehetőségek kiszélesedésével tovább színesítette a portál: a tiltakozásokról a 

legtöbb képi és videós anyagot az Index.hu készítette, a legtöbb élő közvetítést is ennek a portálnak 

a közösségi felülete biztosította a felhasználók részére. 

Ennek köszönhetően a hivatalosan bejelentetett tiltakozásokat követően az olvasók és a tüntetések 

résztvevői mindig tájékozódhattak arról, hogy a bejelentett demonstráció helyszínét elhagyó 

tömegek várhatóan hol találkoznak, illetve próbálnak meg lezárni közlekedési csomópontokat, 

például az Oktogont. 



 

Az amerikai CEU működését érintő és a külföldről támogatott szervezetek átláthatóságát előmozdító törvények 

megjelenési aránya napi bontásban az Index.hu-n (%, március 28.április 19.) 

Érdekesség, hogy a 24.hu és a hvg.hu esetében a 444.hu-hoz és az Index.hu-hoz hasonló 

jellegzetesség nem volt észlelhető. Társaikhoz hasonlóan szintén nagy számban számoltak be a CEU-

ügy eseményeiről és véleménycikkeket is megjelentettek, ugyanakkor kisebb intenzítással, illetve a 

cikkek számának arányosabb elosztásával. 

 

  



MÓDSZERTAN 

Az elemzés során a 444.hu, az Index.hu, a 24.hu és a hvg.hu internetes portálokon 2017. március 28. 

és április 19. között megjelent cikkeket vizsgáltuk kvalitatív és kvantitatív eszközökkel. 

A külföldi felsőoktatási intézmények működését szabályzó törvénymódosítással, a CEU-val és a CEU 

melletti tüntetésekről beszámoló cikkeket; valamint a külföldről támogatott szervezetek 

átláthatóságáról szóló törvényjavaslattal összefüggő megjelenéseket soroltuk külön ügycsoportba. Az 

említett két témához nem kapcsolódó cikkeket pedig „egyéb cikk” csoportba kategorizáltuk. 

A cikkek számának meghatározásakor külön cikként tekintettük az élő közvetítések hírfolyamában 

egyenként megjelenő hírekre is, hiszen e cikkek/bejegyzések gyakran az említett internetes portálok 

közösségi médiafelületein is külön cikként jelentek meg, illetve külön URL linkkel is rendelkeznek. 

A cikkekben megjelenő álláspontok vizsgálatakor „ellenzéki pártok véleményét tartalmazó” cikknek 

tekintettük azt, amelyben az MSZP, a Jobbik, a Demokratikus Koalíció, az Együtt, a Párbeszéd, a 

Magyar Liberális Párt, az LMP, a Kétfarkú Kutyapárt vagy a Momentum Mozgalom részéről bármilyen 

politikusi vagy pártálláspont megjelent. 


