A „Jövőbeli tendenciák a jogi szolgáltatásokban" című globális tanulmány alapvető változásokat jelez a jogi szakmában

A „Jövőbeli tendenciák a jogi szolgáltatásokban" (*) című új globális tanulmány szerint a jogi szolgáltatások piaca komoly változásokon megy keresztül. A felmérésből kiderül, hogy az összetett szabályozói környezet, a sok területen növekvő kockázat, a digitális gazdaság térnyerése és a költségcsökkentés folyamatos igénye miatt a jogi szolgáltatások vevőinek igénye jelentősen változik, és a résztvevők többsége jogi szolgáltatóinak komoly felülvizsgálatát tervezi. Míg a jogi szolgáltatások iránti kereslet összességében növekszik, olyan új típusú szolgáltatóra van szükség, amely a szigorúan vett jogi tanács keretein túl szélesebb körű szolgáltatásokat nyújt. A megrendelők elsősorban olyan szolgáltatót keresnek, aki jobban ismeri az adott iparágat vagy üzleti területet, képes stratégiai tanácsot adni a kapcsolódó nem jogi területeken is, összetett, határokon is átnyúló szolgáltatásokat nyújt, és mindehhez a technológiát is jobban felhasználja.  

 

Növekvő piac a „jogi tanácsadáson túlmutató" jogi szolgáltatások iránt

 

Összességében mind a kereslet, mind pedig a ráfordítás növekszik a jogi szolgáltatások esetén. Bizonyos területek a többinél gyorsabb növekedést mutatnak, ilyenek többek között a szabályozói megfelelés (49%), M&A (42%) és peres ügyek (39%). Napjainkban egyértelműen a globális jogszabályi megfelelés (26%) a házon belüli jogi osztályok számára a legnagyobb kihívás, főleg mivel nő az elvárás, hogy „kisebb ráfordítással, minél többet" nyújtsanak (44%).

 

A tanulmány arra is rámutat, hogy a hagyományos jogi szolgáltatók nem képesek teljes mértékben lefedni az üzleti igényeket. A tanulmányban résztvevők (jogtanácsosok, általános jogtanácsosok, CEO vagy CFO pozícióban lévők) többsége (55%) vizsgálja, vagy tervezi jogi szolgáltatójának felülvizsgálatát. A kutatás azt mutatja, hogy míg a külső tanácsadók szolgáltatásaival szemben támasztott elvárások nőnek, ezek jelenleg számos területen nincsenek kielégítve, pl. a technológia használata, az árazás átláthatósága és a szakmai tanácsadási szolgáltatások integrálása.

 

A jogi szolgáltatások felmérésben résztvevő megrendelők egyharmada azt szeretné, ha jogi szolgáltatója iparági, kereskedelmi és a jogi területen kívüli szakértelemmel is rendelkezne, ami jelenleg nem jellemző ezen szolgáltatókra. A speciális jogi szolgáltatásokon túl a válaszadók a jogi területen túlmutató tanácsra és szakértelemre (33%), illetve proaktívabb tudásmegosztásra (18%) vágynak. 52% azt válaszolta, hogy szívesen vennék igénybe egy nem hagyományos ügyvédi iroda szolgáltatásait.

 

Öt jövőbeli tendencia a jogi szolgáltatások terén: a vevő kívánságlistája

 

1. Szakterületeken és határokon átívelő integrált és problémamentes tanácsadás. A résztvevők jelentős része hangot adott annak az igényének, hogy a kapcsolódó nem jogi területekre is terjedjen ki a tanácsadás, amely szakterületeken és határokon is átnyúlhat.

 

2. A technológia jobb és kiterjedtebb használata. A megkérdezettek többsége szerint a technológia (még) nem tette fölöslegessé a házon belüli jogászok munkáját (77%), több mint 52%-uk azonban azt jósolta, hogy ez öt éven belül bekövetkezik. A vevők azt szeretnék, hogy jobb és alkalmasabb technológiát használjanak a szolgáltatók, és osszák azt meg integrált platformokon.

 

3. Szabályozói megfelelési szolgáltatások. A válaszadóknak csaknem fele (49%) azt mondta, hogy a jogi osztály költségei folyamatosan nőnek a szabályozási megfelelés területén. A cégen belüli jogászok számára komoly kérdés a globális jogszabályi megfelelőség, és több mint negyedük (26%) mondja, hogy ez az osztályuk legnagyobb problémája.

 

4. Fix és értékalapú árak, nagyobb átláthatóság. A résztvevők döntő többsége nagyobb kiszámíthatóságot és átláthatóságot szeretne a számlázás terén, és gyakran említették a fix, maximalizált vagy értékalapú árazást is. 

 

5. Kereslet a nem tradicionális jogi szolgáltatások iránt. A tanulmányban résztvevők többsége (55%) vizsgálja, vagy tervezi jogi szolgáltatója felülvizsgálatát. A megkérdezetteknek több mint a fele (52%) fontolóra veszi, hogy olyan, nem hagyományos ügyvédi irodát bízzon meg, amely szakmai szolgáltatások széles skáláját nyújtja.

 

Dan Lange, a Deloitte Adó és jogi tanácsadás üzletágának globális vezetője elmondta: „Ügyfeleink olyan, szélesebb körű megoldást várnak el, amely túlmutat a hagyományos jogi tanácsadáson. A felmerülő kérdések többdimenziósak, és olyan tanácsadók közreműködését követelik meg, akik tökéletesen megértik az üzletmenetet, és azt, hogy egy adott jogi tanács miként hat a vállalat egy másik működési területére, különösen akkor, ha az adott vállalat globális szinten működik. Globális jelenlétével és összetett megközelítésével a Deloitte kiváló helyzetben van, hogy olyan jogi szolgáltatásokat nyújtson, amelyeket tökéletesen kiegészíthetnek egyéb szakterületei."

 

„A jogi szakma komoly változáson megy keresztül. A Deloitte Legal munkatársaiként egyértelműen látjuk az új típusú szolgáltatás iránti igényt, amely a jogi tanácsot más szakterületek stratégiai tanácsaival ötvözné. Ezt jelenleg más ügyvédi irodák nem biztosítják. Ügyfeleink új megoldásokat várnak tőlünk, és mi pontosan ezt nyújtjuk nekik. Célunk, hogy a jövő ügyvédi irodájává váljunk" - nyilatkozta Piet Hein Meeter, a Deloitte Legal globális ügyvezető igazgatója.

 

A Deloitte Legal Szarvas, Erdős és Társai Ügyvédi Iroda a Deloitte Legal hálózat magyarországi tagja, a Deloitte Magyarország együttműködő partnere. „Ügyvédeink jelentős tapasztalattal rendelkeznek a nagy volumenű ügyletek terén, melyek során összetett, határokon átívelő kérdéseket multidiszciplináris megközelítéssel kezelnek. Úgy látjuk, hogy a legtöbb megbízás pénzügyi, adó- és jogi aspektusai szükségszerűen összefüggnek, ezért végrehajtásukhoz általában több tanácsadó széles körű konzultációjára van szükség. A különféle pénzügyi, adó- és jogi tanácsadók együttműködése esetén a kommunikáció viszont összetettebb, a források és szinergiák kihasználása pedig hatékonyabb"- mondta el Erdős Gábor, a Deloitte Legal magyarországi irodájának partnere.

A teljes tanulmány itt olvasható angol nyelven:

http://www2.deloitte.com/global/en/pages/legal/articles/deloitte-future-trends-for-legal-services.html

 

*A tanulmányról

A tanulmányt az RSG Consulting cég készítette a Deloitte Legal, a Deloitte & Touche LLP jogi szolgáltató osztályának megbízásából. Kvantitatív web-alapú felmérés, amely 243 házon belüli jogi szolgáltató beszerzéseit vette alapul, elsősorban jogtanácsos, általános jogtanácsos, CEO vagy CFO pozícióban. A kvantitatív felmérés válaszait 30 részletes kvalitatív interjú támasztotta alá jogi szolgáltatások szenior pozícióban lévő megrendelőivel globális vállalatoknál, számos iparágban. A felmérés 2015. szeptember és 2016. február között készült.

 

A Deloitte Legal 70 országban található 139 iroda 1600 tapasztalt ügyvédjének egyedülálló hálózata, amely széleskörű jogi szolgáltatásokat kínál. Közép-Európa 17 országában a helyi és nemzetközi ügyfeleket magasan képzett, több mint 220 főből álló, egyebek mellett a pénzintézeti szektorra, illetve a termelő és gyártó cégek működésére kiterjedő, széleskörű iparági tapasztalatokkal rendelkező ügyvédcsapat segíti. A hálózat tagjaként működő irodák, szükség esetén a Deloitte más szakértőivel együttműködve, tapasztalataikkal és ismereteikkel a komplex feladatok megoldásában is hatékonyan segítik egymást ügyfeleik nemzetközi képviselete során.

 

Magyarországon a globális Deloitte Legal hálózat tagjaként végzi tevékenységét a Deloitte Legal Szarvas, Erdős és Társai Ügyvédi Iroda, amely a Deloitte Magyarország együttműködő partnere.  www.deloittelegal.hu, www.deloittelegalce.com és www.deloittelegal.com

https://www.youtube.com/watch?v=CkZsnciTQW8