CSAK AZ ELMÚLT 15 ÉVBEN NAGYSÁGRENDILEG 200 MILLIÓ ÜNNEPI SMS-T KÜLDTEK A TELEKOM ÜGYFELEI

Grafikon forrása: www.prim.huGrafikon forrása: www.prim.huAz okoseszközök és a mobilinternet korában is sok  SMS-t küldünk, de mára már csak egy eszköz a sok közül az ünnepi jókívánságra  

§        Változó szokások: Minimum negyedével-harmadával nőhet a mobiladatforgalom karácsonykor és újévkor.

§        Az SMS forgalomban ismét több milliós csúcs várható, de az abszolút rekordok már a hátunk mögött vannak - derül ki a Magyar Telekom adataiból.

§        Míg a 2000-es években karácsonyi SMS-ekkel bombázták egymást az emberek, és Szenteste az SMS forgalom meghaladta a 10 milliót, addig ma a snapchaten küldött emojik és a szűrővel csinosított családi képek vannak divatban.

Az első SMS -t még 1995-ben küldték az akkori Westel 900 hálózatán, a rövid szöveges üzenetek hosszú évekre az előfizetők kedvencei lettek, így fontos szerephez jutottak az ünnepi köszöntések terén is. 2002-ben Szenteste és Szilveszter éjjelén elküldött és fogadott SMS-ek száma már elérte a 15,5 milliót. Még 2004-ben is a napi átlag mintegy hatszorosát, 10 millió SMS-t küldtek el 24-én este, a teljes karácsonyi forgalom ebben az évben is elérte a 15 milliót. A karácsonyi SMS-ek és MMS-ek száma 2006 és 2008 között ért el újabb csúcsot: ezekben az években kb. 18 milliót is elküldtek belőlük a Telekom (akkoriban még T-Mobile) előfizetői. A vállalat adatai szerint az ünnepek alatt elküldött SMS-ek száma 2009-től indult csökkenésnek. Az elmúlt évek ezen időszakában az SMS és MMS forgalom10 és 20 százalék közötti visszaesést mutat évről évre, 2015-ben pedig már „csak" 7 és fél millió SMS-t küldtek a cég ügyfelei, a karácsonyi ünnep három napja alatt.

 

Az okos készülékek rohamos terjedésével és a gyors mobilnetezést biztosító 4G hálózatok  kiépülésével  párhuzamosan egyre többen használják ki a mobilinternetezés  nyújtotta kényelmet, a kommunikációs szokások az online irányába mozdulnak el. Így miközben az egymásnak küldött SMS-ek száma csökken, a Telekom ügyfelei körében a mobilinternet forgalom jelentősen, évente nagyságrendileg egyharmadával nő az ünnepek időszakában. Ezen belül a 4G forgalom emelkedése is minden évben a többszöröse az előző évi adathoz képest. A karácsonyi SMS-ben küldött rövid versek helyét így ma már az ikonok, hangulatjelek, képek, mozgóképek veszik át.

 

„A hangulatjelek, vagy emojik egyfajta kódhalmazt jelentenek, amit nagyon könnyű dekódolni, ugyanakkor teret ad a kreativitásra, időt spórol és divatos is. Olyan fontos szerepre tettek szert a digitális írásbeliségben, a vizuális retorikában, hogy egy mai fiatal elbizonytalanodik, nem haragszanak-e rá, ha nincs a mondat végén egy érzelmet kifejező ikon" - mondja Horváth Dorka újmédia kutató. „Az okoseszközök és a mobilinternet korában is fontos az SMS, de ma már az ünnepekkor is csak egy a sok lehetőség közül a kommunikációra. Insta live, snapchat, facebook chat, iMessage - ma már számos felületen keverhetjük üzeneteinkben a szöveget, az ikont és a fotót is. Egyre inkább képekre írunk szöveget, és nem szöveghez mellékelünk képet"- hangsúlyozza.

 

„A több címzetthez azonos szöveget elküldő ünnepi SMS-eket ma már egyre többen helyettesítik egy a Facebookra posztolt karácsonyos képpel, amire akár 100 barátot, hozzátartozót is rátagelnek. A trendeknek ma leginkább a saját tartalom felel meg, ilyen például egy körbeküldött családi kép szűrőkkel, feliratokkal ellátva, de az egyszerű szöveg és az alkalomhoz illő hangulatjel sem ment ki a divatból" - állítja Horváth Dorka.