10 éves a Vodafone M-Pesa, a világ vezető mobilfizetési rendszere

A Vodafone M-Pesa nem csupán a világ vezető mobilfizetési rendszere, de jelentős mértékben javítja a használók életminőségét, biztonságát és egészségügyi ellátását is. A jelenleg 10 országban használt M-Pesa szolgáltatáson keresztül havi több száz millió pénzügyi tranzakciót bonyolítanak le azokban az országokban, ahol sokan olyan, a külvilágtól elzárt helyeken élnek, ahol nincsenek bankok, de van mobilszolgáltatás. Az M-Pesa ma már lehetővé teszi a közüzemi számlák fizetését, a megtakarítások kezelését és többek között a mikro-hitelezést is. A szolgáltatás a készpénz-alapú társadalmakban növeli a biztonságot és hozzájárul ahhoz is, hogy az egészségügyi ellátást a nehezen megközelíthető afrikai falvakban is egyre többen tudják igénybe venni.

 

A 10 évvel ezelőtt Kenyában elindított Vodafone M-Pesa mobilfizetési rendszer 2016 végére közel 29,5 millió aktív ügyfelet szolgált ki. A rendszeren keresztül 2016-ban mintegy 6 milliárd ügyletet dolgoztak fel, 2016 decemberében másodpercenként 529, összesen pedig 614 millióM-Pesa tranzakcióra került sor.

 

A Vodafone jelenleg 10 országban kínál M-Pesa szolgáltatásokat: Albániában, a Kongói Demokratikus Köztársaságban, Egyiptomban, Ghánában, Indiában, Kenyában, Lesothoban, Mozambikban, Romániában és Tanzániában.

 

Az M-Pesa-t a Vodafone kenyai partnere, a Safaricom vezette be 2007. március 6-án. A szolgáltatás lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy egy alap mobilkészülék - illetve újabban már akár okos alkalmazás - segítségével biztonságosan tudjanak pénzt utalni, fogadni és tárolni. Az ügyfelek bármelyik M-Pesa ügynöknél személyesen tudnak pénzt befizetni M-Pesa számlájukra, mellyel mobilkészülékük segítségével akár fizethetnek, akár átutalhatják valaki másnak, aki a legközelebbi M-Pesa ügynöktől tudja felvenni a pénzt.

A 10 évvel ezelőtt Kenyában elindított Vodafone M-Pesa mobilfizetési rendszer 2016 végére közel 29,5 millió aktív ügyfelet szolgált ki. A rendszeren keresztül 2016-ban mintegy 6 milliárd ügyletet dolgoztak fel, 2016 decemberében másodpercenként 529, összesen pedig 614 millió M-Pesa tranzakcióra került sor.

 

A Vodafone jelenleg 10 országban kínál M-Pesa szolgáltatásokat: Albániában, a Kongói Demokratikus Köztársaságban, Egyiptomban, Ghánában, Indiában, Kenyában, Lesothoban, Mozambikban, Romániában és Tanzániában.

 

Az M-Pesa-t a Vodafone kenyai partnere, a Safaricom vezette be 2007. március 6-án. A szolgáltatás lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy egy alap mobilkészülék - illetve újabban már akár okos alkalmazás - segítségével biztonságosan tudjanak pénzt utalni, fogadni és tárolni. Az ügyfelek bármelyik M-Pesa ügynöknél személyesen tudnak pénzt befizetni M-Pesa számlájukra, mellyel mobilkészülékük segítségével akár fizethetnek, akár átutalhatják valaki másnak, aki a legközelebbi M-Pesa ügynöktől tudja felvenni a pénzt.

 

Az M-Pesa ezenfelül jelentős mértékben csökkenti az utcai rablás, betörés és megvesztegetés esélyét az olyan készpénz-alapú társadalmakban, ahol csak a lakosság egy nagyon kis része fér hozzá a hagyományos pénzügyi szolgáltatásokhoz.

 

Michael Joseph, a Vodafone Csoport M-Pesát vezető ügyvezető igazgatója szerint az M-Pesa egy olyan forradalmi szolgáltatás, amely a világ néhány legszegényebb közösségében több tízmillió ember számára tette lehetővé üzleti vállalkozások indítását és stabilabb pénzügyi alapok kialakítását. Mint mondta, „A Vodafone nagyon büszke arra, hogy az M-Pesa gazdagítani tudja az ügyfelek mindennapi életét, és nagyobb biztonságot tud nyújtani jövőjük megtervezésében."

 

Magasszintűbanki szolgáltatások mindenki számára

 

Az elmúlt évtizedben az M-Pesa messze túlszárnyalta eredeti funkcióját, azt, hogy csupán a magánszemélyek közötti pénzátutalásoknál nyújtson segítséget. A szolgáltatás immár több ország tágabb értelemben vett gazdaságában is fontos szerepet játszik, számos alapművelethez - közüzemi számlák befizetéséhez, bér- és nyugdíjfizetésekhez, valamint mezőgazdasági támogatások ás állami juttatások kifizetéséhez- is igénybe veszik. Az M-Pesa ügyfelei kiskereskedelmi egységekben és a neten is vásárolhatnak termékeket és szolgáltatásokat. Az M-Shwari, M-Pawa és KCB M-Pesa szolgáltatások segítségével pedig - a CBA és KBC bank közreműködésével - kamatozó mobilmegtakarításokat is el lehet helyezni, illetve alacsony összegű mikro-hiteleket is fel lehet venni, míg az M-Tiba lehetővé teszi az ügyfelek számára, hogy partnerklinikáknál és kórházakban orvosi kezelés céljára küldjenek, takarítsanak meg, illetve költsenek pénzt.

 

2009-től kezdődően a Vodafone nemzetközi pénzátutalási lehetőséggel is kiegészítette M-Pesa szolgáltatását. Kenyában és Tanzániában az ügyfelek már közvetlenül tudnak pénzt utalni és fogadni a két ország között, amit a Világbank is a leginkább költséghatékony pénzforgalmi módszerként ismer el. A Vodafone partneri megállapodást kötött a Homesend-del, aTransferTo-val és az MFS Africa-val egyaránt a fizetési szolgáltatás kiterjesztése érdekében; valamint tovább vizsgálja egyéb kapcsolatok kialakításának lehetőségét más nemzetközi fizetési szolgáltatókkal is.

 

Életminőség javítása és életmentés

 

2013-ban a Vodafone Alapítvány megbízta az M-Pesát, hogy biztosítson elérést alapszintű egészségügyi szolgáltatásokhoz. A koncepció a 'TexttoTreatment' elnevezést kapta. Tanzániában az M-Pesát a kiadások, valamint a kórházba szállítás költségének megosztásához használják. Észak-Tanzániában egy M-Pesa által finanszírozott, taxikat használó sürgősségi kismama-szállító szolgáltatás havonta mintegy 200 nő és újszülött életmentő beavatkozását támogatja. Lesothoban pedig a betegek szállításához az M-Pesa-t igénybe vevő mobil egészségklinikák 200 eldugott faluba juttathatják el az egészségügyi alapellátást, valamint a mind az édesanyák, mind pedig gyermekeik által elérhető HIV-ellátást.

Andrew Dunnett, a Vodafone Alapítvány igazgatója elmondta: „Az M-Pesa a Vodafone Alapítvány által kínált alapvető egészségügyi szolgáltatások jó részének alapeleme; így többek között a Lesothoban és Tanzániában bevezetett 'TexttoTreatment' szolgáltatásoké is. Ezen szolgáltatások drasztikusan javítják az életminőséget, és sok esetben életet mentenek - különösképpen az általunk lefedett távoli, elzárt területeken."

 

A Massachusetts Institute of Technology (MIT)által nemrégiben lefolytatott, és a Science szaklapban közzétett kutatás szerint az M-Pesa komoly hatással van Kenya teljes gazdaságára is azáltal, hogy a háztartások egy részét a szegénységi küszöb fölé emeli, elsősorban a női családfővel rendelkező családokat segítve.

 

Egy figyelemreméltó példa rávilágít, hogy egy olyan település egy kilométeres körzetében, ahol a 2008-2010 közötti időszakban 6 M-Pesa ügynökség nyílt meg, a szegénység 22%-kal csökkent. Tanzániában pedig a mobil pénzforgalmi szolgáltatásoknak köszönhetően 50%-kal csökkent a pénzügyi szolgáltatásokból teljesen kiszorulók száma (forrás: Finscope 2013).

 

A 2010-ben létrejött M-Pesa Alapítvány egy független, karitatív vagyonkezelő alap, amely a kenyaiak társadalmi és gazdasági helyzetét javító projektekhez biztosít finanszírozást. Az M-Pesa által finanszírozott alap már számos nagy ívű egészségügyi, környezetvédelmi, fenntartási, oktatási és vízügyi projektet támogatott; többek között az M-Pesa Alapítvány Akadémiát,vagyis egy bentlakásos középiskolát olyan tehetséges, hátrányos helyzetű kenyai diákok számára, akik potenciálisan kiemelkedő vezetői készségekkel rendelkeznek.

 

Mérföldkövek:

 

2007. március

Az M-Pesa bevezetése Kenyában

2007. november

Az M-Pesa aktív felhasználóinak száma eléri az 1 milliót

2008. április

Az M-Pesa bevezetése Tanzániában

2008. szeptember

Az M-Pesa aktív felhasználóinak száma eléri a 4 milliót

2009. augusztus

M-Pesa a Western Unionnal közösen lehetővé teszi az ügyfelek számára az Egyesült Királyságból érkező összegek jóváírását

2010. június

Az M-Pesa aktív felhasználóinak száma eléri a 10 milliót

2010. szeptember

Az M-Pesa bevezetése Dél-Afrikában

2011. március

A Safaricom és a Western Union globális megállapodást köt, amely lehetővé teszi az M-Pesa ügyfelei számára, hogy 5 országból fogadjanak nemzetközi átutalással küldött összegeket; többek között az USA-ból, Kanadából, Olaszországból és az Egyesült Királyságból

2011. január

A LipaKaro lehetővé teszi az oktatási intézmények számára, hogy az M-PESÁ-n keresztül szedjék be a tandíjakat.

2012. november

Az M-Pesa bevezetése a Kongói Demokratikus Köztársaságban

2012. november

Az M-Shwari megtakarítási és hitelezési szolgáltatás bevezetése Kenyában. Az előfizetők száma 4 hónap alatt eléri a 2,3 milliót.

2013

A Vodafone Alapítvány megbízza az M-Pesát, hogy biztosítson hozzáférést   alapvető egészségügyi szolgáltatásokhoz a 'TexttoTreatment' segítségével

2013. április

A Vodafone és az ICICI Bank bevezeti az M-Pesát Indiában, ahol többszáz millió embernek nincs bankja

2013. május

Az M-Pesa bevezetése Mozambikban

2013. június

Az M-Pesa bevezetése Lesothoban

2013. június

A Vodafone Cash bevezetése Egyiptomban

2013. június

A Lipa na M-Pesa bevezetése, amely lehetővé teszi, hogy az ügyfelek kereskedőknél és kiskereskedelmi egységekben az M-Pesánkeresztül fizessék ki a termékek és szolgáltatások árát

2014. március

A Vodafone M-Pesa bevezetése Romániában; ezzel a szolgáltatás első alkalommal válik elérhetővé Európában

2014. május

Az M-Pawa bevezetése Tanzániában

2015. március

Az M-Pesa bevezeti első nemzetközi fizetési szolgáltatását Tanzánia és Kenya között

2015.május

A Vodafone M-Pesa bevezetése Albániában

2015. december

A Vodafone M-Pesa bevezetése Ghánában

2015

A Vodafone globális keretmegállapodást hoz létre az M-Pesa szolgáltatásra az együttes működés biztosítása érdekében, ezzel lehetővé téve az M-Pesa ügyfelei számára, hogy más szolgáltatásokhoz is tudjanak kapcsolódni, több országon átívelően is

2016

Az Élelmezési Világprogram (WFP) az M-Pesa segítségével juttatja el élelmiszersegély-programját a kenyai menekülttáborokba

2016. április

Az M-Pesa aktív felhasználóinak száma eléri a 25 milliót

2016. június

A Safaricom megnyitja Kenyában az M-Tiba egészségügyi pénzforgalmi felületet