Teljes egészében megújult a kaposvári vasútállomás

Kaposváron - a műemlékvédelmi szempontok szerinti felújításnak köszönhetően - már eredeti szépségében pompázó pályaudvar fogadja a vasúton utazókat, a kaposváriakat, somogyiakat és a városba érkező sok ezernyi turistát, színházlátogatót. A MÁV az állomásfejlesztési és integrált ügyfélszolgálat fejlesztési programja keretében, európai uniós forrásból valósította meg a rekonstrukciót mintegy 1,6 milliárd forintból. A Pfaff Ferenc, a MÁV egykori legendás főépítésze által tervezett, 1898-1899-ben emelt épületben új szolgáltatásként Kormányablakot is kialakítottak a Miniszterelnökséggel egyeztetve. 

A csütörtöki átadási ünnepségen és a Kormányablak megnyitóján beszédet mondott dr. Zöld-Nagy Viktória, a Miniszterelnökség helyettes államtitkára, dr. Neszményi Zsolt, a Somogy Megyei Kormányhivatal kormánymegbízottja, Szita Károly Kaposvár polgármestere, Gelencsér Attila országgyűlési képviselő, Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója és Peresztegi Imre, a ZÁÉV Építőipari Zrt. vezérigazgatója.

A MÁV-nak az Új Széchenyi Terv KÖZOP és IKOP forrásából finanszírozott, 20 állomást érintő, 9,8 milliárd forintos költségvetésű rekonstrukciós programja 2013-ban indult. A projekt egyik fő eleme - a pécsi állomásépület már elkészült felújítása mellett - a kaposvári vasútállomás 2130 négyzetméter alapterületű, műemléki védettségű főépületének felújítása, akadálymentesítése és a Kormányablak kialakítása.

Az épület rehabilitációja, a műszaki szempontból indokolt szerkezeti és épületgépészeti munkák a vasúti szolgáltatások modern technikai és üzletpolitikai követelményei szerint, az európai állomásfejlesztési trendeknek megfelelően zajlottak. Megújult az épületegyüttes homlokzata, korszerűbbé váltak az utasterek, az utas-kiszolgálás és a vasúti infrastruktúra működéséhez szükséges irodák, technikai helyiségek, az utas-információs rendszer. Videokamerás megfigyelés gondoskodik a biztonságról, a szolgáltatások megközelítése akadálymentessé vált. Újjáépült egyebek között az épületfűtés, az elektromos-, víz- és csatornahálózat, a tűzvédelem, sőt LED technikájú díszvilágítás is készült.

A megszépült építmény a MÁV egyik gyöngyszemévé vált a nemrégiben felújított pécsi és balatonszentgyörgyi vasútállomásokkal együtt. Néhány héten belül az utasok újra használatba vehetik az állomásfejlesztési program keretében felújított keszthelyi állomást is, őszre pedig befejeződhet a tapolcai állomás rekonstrukciója, valamint a Kormányablakok kialakítása a Keleti és a Nyugati pályaudvaron.

A Pfaff Ferenc tervei alapján készült állomási épületet 1900-ban adták át és 2011 óta műemlék. Az 1895-1905 között épített nagy felvételi épületek jellemző stílusjegyeivel, a kornak és a vasútüzem akkori technikai színvonalának megfelelő funkciókkal tervezték. Ez olyan jól sikerült, hogy típustervként - kisebb-nagyobb módosításokkal - még két másik állomáson, Szatmárnémetiben (ma Satu Mare /Románia) és Versecen (ma Vrsac /Szerbia) is felhasználták. A három épület hasonlósága a helyreállítás tervezésénél sokat segített, mivel már csak hiányosan állt rendelkezésre az 1940-es évek elején a belső díszítéseitől szinte teljesen megfosztott kaposvári épület eredeti tervanyaga. A verseci épület belső tereiben viszont sok eredeti részlet a mai napig megtalálható.

Fennállása óta most először nyílt alkalom az épület egészére kiterjedő teljes felújításra, műemléki helyreállításra. 1942-ben, 1959-ben és 1997-ben végeztek jelentősebb átalakításokat, kisebb felújítás pedig az 1980-as években történt.

A helyreállítás terveit a MÁV Zrt. Műszaki Tervezési Főosztályának tervezői készítették. Nyílt közbeszerzési eljárás nyerteseként a ZÁÉV Építőipari Zrt. szerződött a munkálatok elvégzésére. A vasútállomás mintegy 1,6 milliárd forintból újult meg európai uniós forrásból. 

A MÁV a felvételi épület felújítását, belső átalakítását és műemléki helyreállítását az eredeti építészeti értékek kiemelésével végezte el. A beruházás keretében az utasforgalmi terek majdnem teljesen visszanyerték eredeti formájukat, díszes megjelenésüket. Helyreállították az eredeti belső nyílászárókat, falburkolatokat, illetve három helyiségben a mennyezet díszítőfestését is. Emellett természetesen a mai kor színvonalának megfelelő hangos és vizuális utastájékoztató berendezéseket telepítettek.

A Miniszterelnökséggel egyeztetve az épület egykori restijének helyén új szolgáltatásként Kormányablakot is kialakítottak. Az utasok kényelmét szolgálja továbbá az új pénztár és akadálymentes mosdó is. A vasútüzemet kiszolgáló dolgozók, szakszolgálatonként összevonva, új, korszerűen kialakított helyiségekbe költözhetnek. Az elavult épületgépészeti és elektromos rendszereket is újakra cserélték. Külső és belső vagyonvédelmi, videókamerás rendszer gondoskodik az épület és a benne tartózkodók biztonságáról. Az épületet kívül és belül is akadálymentesítették. A vágányok mentén futó perontető a korabeli tervek alapján épült újjá. A tetőszerkezeteket megerősítették, a tetők új cserépfedést kaptak.

A felújítás részeként a felvételi épület előtti keskeny városi előtér is újjászületett. Új térburkolat, zöldfelületek, utcabútorok, valamint fedett kerékpártárolók készültek. Kaposvár városa a vasbeton közvilágítási oszlopoknak, az épülethez jobban illeszkedő, öntöttvas kandeláberekre cserélésével járult hozzá a megfelelő esztétikum és összkép kialakításához.

A felújított vasútállomás illeszkedik a szintén támogatást kapott kaposvári intermodális csomóponthoz, amely közvetlenül az állomás mellett ad majd helyet a buszpályaudvarnak.