A Goodyear bemutatja az Eagle 360 Urbant, a mesterséges intelligenciával támogatott koncepcióabroncsot

A jövő gumiabroncsa érezni, dönteni, átalakulni és kommunikálni is tud majd. A Goodyear a Genfi Autószalonon bemutatta hosszú távú elképzelését a jövő hálózatba kapcsolt, intelligens gumiabroncsáról.

 

Napjaink rohamosan fejlődő mobilitási ökoszisztémájában, melyet a vezető nélküli járművek, a városokban pedig a járművek megosztására való törekvés határoz meg, a Goodyear célja a gumiabroncsok, a jármű és a környezet közötti interakció forradalmasítása. A Goodyear legújabb, Eagle 360 Urban nevű, gömb alakú, 3D nyomtatással készült abroncsa az első koncepcióabroncs, melyet mesterséges intelligencia hajt, és amely érezni, dönteni, átalakulni és kommunikálni is képes lesz majd.

 

„Forradalom megy végbe az autonómia, a mobilitás és a konnektivitás találkozásánál, melynek kibontakozásával a gumiabroncs-technológia még fontosabb lesz, mint jelenleg. Ahhoz, hogy biztonságosan eligazodjanak környezetükben, a jövő autonóm járműveinek meg kell tanulniuk megbirkózni azzal a millió féle bizonytalansági tényezővel, melyekkel mi nap mint nap szembenézünk a különféle vezetési helyzetek során. Ehhez adatokhoz is hozzá kell férniük, valamint a tanulásra és az alkalmazkodásra is képesnek kell lenniük" - mondta Jean-Claude Kihn, a Goodyear EMEA régió elnöke.

 

Tavaly az Eagle 360 koncepcióabronccsal a Goodyear egyedi, több irányú, gömb alakú gumiabronccsal állt elő, mely megnövelt komfortfokozata, biztonsága és kormányozhatósága révén felel meg az autonóm vezetés által támasztott igényeknek. A pozitív visszajelzések hatására a gyártó még egy lépéssel tovább vitte a koncepciót.

 

Idén az Eagle 360 Urban gumiabronccsal a Goodyear ismét a határokat feszegeti, felvillantva vízióját egy lehetséges jövőről. A mesterséges intelligencia révén a Goodyear koncepcióabroncsa „agyat" kap. Bionikus felületével és alakváltó mintázatával az Eagle 360 Urban képes arra, hogy a gyakorlatba átültesse az ismereteket. A gumiabroncs a jármű „idegrendszere", valamint a „dolgok internete" (IoT) összekapcsolt világának részét képezi majd. Ily módon gyorsan alkalmazkodhat a változó körülményekhez, valamint a flották és felhasználóik mobilitás mint szolgáltatás (Mobility as a Service, MaaS) iránti növekvő igényeihez.

 

A Goodyear Eagle 360 Urban gumiabroncsainak bionikus felületét érzékelők hálózzák be, aminek köszönhetően a koncepcióabroncs ellenőrizheti saját állapotát és információkat gyűjthet be a környezetéből, például az út felületéről. A többi járművel, valamint infrastrukturális, forgalmi és mobilitási irányítási rendszerekkel összekapcsolódva az Eagle 360 Urban a környezetéből is valós idejű információkat gyűjt.

A fenti információforrások kombinálása, valamint azok „deep learning" (gépi mély tanulási) algoritmusokkal programozott neurális hálózatok használatával megvalósuló azonnali feldolgozása révén az Eagle 360 Urban képes döntéseket hozni az adott helyzetben megfelelő lépésekről. Ráadásul az Eagle 360 Urban a mesterséges intelligenciának köszönhetően tanul a korábbi műveletekből, hogy ezáltal optimalizálja a jövőbeni válaszreakciókat.

 

A gumiabroncs szuperelasztikus polimerből készült bionikus felülete az emberi bőrhöz hasonlóan rugalmas: nyúlik és összehúzódik. A külső réteg alatt olyan erős habszerű anyag húzódik, amely a jármű ránehezedő súlya ellenére is rugalmas marad. E rugalmasságnak köszönhetően a gumiabroncs felszíne alatti, elektromos hatásra formájukat megváltoztató, az emberi izomzathoz hasonló működtető egységek átformálják a gumiabroncs futófelületének mintázatát alkotó egyedi szekciókat, nedves útviszonyok között „gödröcskéket" képezve, száraz körülmények között pedig kisimítva az abroncs felületét. Így gondoskodik az új futófelület a biztonságosabb érintkezési felületről.

 

Ezzel az alakváltó mintázatával az Eagle 360 Urban a változó út- és időjárási viszonyokhoz alkalmazkodva átalakul. Ezután a koncepcióabroncs megoszthatja az összegyűjtött információkat, az elvégzett műveleteket és azok sikerességét a többi járművel, valamint a dolgok internetének többi elemével.

 

Ha a gumiabroncs bionikus felülete megsérül, a futófelületbe épített érzékelők meghatározzák a defekt helyét, a gumiabroncs pedig elfordul, hogy máshol érintkezzen az úttal. Ezáltal csökken a defektes részre nehezedő nyomás, és megkezdődhet az öngyógyítási folyamat. Az öngyógyítás olyan anyagok segítségével történik, melyek különleges összetételük révén épp a sérült rész felé folynak, majd egymással fizikai és kémiai reakcióba lépve új molekuláris kötéseket képeznek, és lezárják a lyukat.

 

A gumiabroncsoknak ez az új generációja hozzáadott értéket képvisel az OEM partnerek és a mobilitást mint szolgáltatást (MaaS) kínáló feltörekvő szolgáltatók számára az üzemidő maximalizálásával és a proaktív karbantartás biztosításával. A napi szinten ingázók számára a gumiabroncsok továbbfejlesztett vezetési élményt nyújtanak az autonóm vezetés biztonságos működésének és tanulási képességeinek új dimenziója révén.

 

A Goodyear idén meghívta a franciaországi ISD RUBIKA formatervezői iskola hallgatóit, hogy együtt álmodják és alkossák meg a tökéletesen az Eagle 360 Urban koncepcióabroncsra szabott koncepciójárművet. A Goodyear tervezőivel szoros együttműködésben a diákok a jövő városait és mobilitási igényeit szem előtt tartva megalkották a Vision UMOD névre keresztelt járművet.

 

Legfontosabb jellemzők és előnyök

A gumiabroncs „agyaként" szolgáló mesterséges intelligencia lehetővé teszi, hogy az abroncs:

- folyamatosan, valós időben érzékelje az út állapotát és a környezetet, valamint az abroncsok állapotát.

- „deep learning" algoritmusokkal programozott neurális hálózatok használatával feldolgozza a gyűjtött információkat, hogy eldöntse, milyen műveletet végezzen, illetve tanuljon a jövőre nézve.

- alakváltó mintázata, illetve az abroncsok és a jármű közötti kommunikációs felület segítségével átalakuljon.

- kommunikáljon a többi járművel, illetve a dolgok internetének többi elemével, hogy az összegyűjtött információkat és a tanulságokat megossza.

 

A bionikus felület fejlett érzékelési képessége révén, amit az érzékelői hálózat biztosít, összegyűjti az út- és időjárási viszonyokkal kapcsolatos információkat és továbbítja azokat:

- a gumiabroncs felé, a futófelület mintázatának optimális átalakulása érdekében;

- a jármű „idegrendszere" felé, a jármű fékezésének, kezelhetőségének és hatékonyságának javítása érdekében;

- a dolgok internetének minden eleme felé, így tájékoztatva a többi abroncsot és járművet, amelyek ugyanazon az úton fognak közlekedni.

 

Az intelligens alakváltó mintázat felkészíti a járművet a váratlan helyzetekre: minden körülmények között proaktívan gondoskodik a biztonságról. Az út- és időjárási viszonyoknak leginkább megfelelő futófelület-mintázat autonóm módon jelenik meg a gumiabroncs bionikus felületének segítségével.

 

A bionikus felületnek köszönhetően a gumiabroncs képes az öngyógyulásra. A mesterséges intelligencia egységgel együtt pedig a jelenleg mért adatok alapján képes megjósolni a jövőbeni abroncskopást, lehetővé téve az automatizált abroncsmenedzsmentet, valamint a prediktív és proaktív karbantartást. Ezáltal maximalizálható az üzemidő és a biztonság, a mobilitást mint szolgáltatást (MaaS) kínáló szolgáltatóknak pedig mindenkor megnövelt mobilitási élményben lesz részük.

Gömbölyű formájának köszönhetően minden irányba mozog, az így megnövelt kényelem, biztonság és kormányozhatóság révén pedig megfelel az autonóm mobilitás és a mobilitás mint szolgáltatás támasztotta követelményeknek. Formájuknak köszönhetően a gumiabroncs az okos városokban korlátozottan rendelkezésre álló hely okozta kihívásoknak is megfelel (kisebb parkolóhelyek, járműkonvojok összehangolt közlekedése, manőverezés, könnyű csere stb.).

 

http://goodyear.eu/

https://youtu.be/KAdw09M-F-g

 

Lantai József