Hungaropharma grandEXPO: új hagyomány született

Az első grandEXPO osztatlan sikerét követően a Hungaropharma Zrt. május 5-6. között ismét megrendezte a gyógyszerpiac valamennyi szereplője számára nyitott fórumát, a grandEXPO-t. A rendezvény célja egy olyan érdemi párbeszéd megteremtése, ahol lehetőség nyílik megvitatni a szakmát és a szektort érintő legfontosabb kérdéseket.

 

A grandEXPO azonban túlmutat az egymással való találkozáson, hiszen számos érdekességgel, jövőbe mutató elképzeléssel, inspiráló szakmai előadással, érdekes tréninggel és színes szabadegyetemi előadással várta az érdeklődőket. 

„Kimondhatjuk, egy olyan új hagyomány született a gyógyszer-kereskedelemben, amely alkalmat ad a piac minden résztvevőjének a találkozásra, a tapasztalatok, igények megvitatására, és az ismeretek gyarapítására." - összegezte a rendezvény sikerét Dr. Feller Antal, a Hungaropharma Zrt. vezérigazgatója.

 

A programban izgalmas színfolt volt a „21 Nő az Egészségügyért" kezdeményezés által szervezett beszélgetés-sorozat, illetve az „Egészségértés, egészségtudatosság" tematikája köré épülő szakmapolitikai kerekasztal.

 

„Quo vadis gyógyszerészet?" - tette fel a kérdést Dr. Pozsgay Csilla az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezési Intézet főigazgatója előadásában. A szakember a gyógyszerészi működés változása kulcsaként az öntevékenységet, a proaktív szemléletet, és a tudatos jövőépítést - jelölte meg. „Ebben az átalakulási folyamatban az OGYÉI a XXI. század hatóságaként partner a szakmáért, az innovatív jövőért." - mondta a főigazgató.

Bodrogi József egészségügyi közgazdász a magyar gyógyszerészet egy lehetséges vízióját vázolta, különböző tényezők alapján. Sajnos a magyar lakosság morbiditási - mortalitási adatai az Európai Unión belül a legrosszabbak, s az életmódból fakadó (dohányzás, alkoholfogyasztás és elhízás- túlsúly, mozgáshiány) előrejelzések nem sem jóval bíztatnak - hangsúlyozta a közgazdász, majd hozzátette: nincs könnyű, és gyors megoldás. Lehetséges kezelési technikaként a népegészségügyi programot emelte ki.

 

A magyar gyógyszerészek által megfogalmazott célokat, a gyógyszertárak előtt álló kihívásokat Dr. Brezanóczy Ferenc, a Magyar Gyógyszerészi Kamara Pest megye területi elnöke mutatta be. A céloknál a gyógyszerészi kompetenciák erősítését, a szakmai képzésének átgondolását, a fiatal kollégák helyzetbe hozását, és a klinikai gyógyszerészet jövőjének átalakítását említette. A jövő gyógyszertárával kapcsolatban pedig elmondta: a gyógyszertárnak nemcsak logisztikai helynek kell lennie, hanem egyfajta egészségközpontnak is - olyan helynek, amely képes a gyógyszerészi szakmai tudást a betegek érdekében alkalmazni. Ennek egy kiváló formája a gyógyszerészi gondozási program.

Dr. Mike László országos tiszti-főgyógyszerész is a lakossági gyógyszerellátás új irányairól tartott előadást. „Koncepcionális újratervezésre van szükség a lakossági és a kórházi ellátásban. Ki kell vezetni az idejétmúlt elemeket, meg kell teremteni az építészeti, tárgyi és személyi feltételeket. Újra kell gondolni, illetve bővíteni a szaktevékenységeket, regionális megoldásokat kell kidolgozni. Kognitív gyógyszerészi tanácsadásra van szükség, és normakövető, hivatástudó gyógyszerészekre."- fogalmazott a főgyógyszerész.

 

Az egészségértés fontosságáról Dr. Thomas Straumits, az MSD Pharma Hungary Kft. vezérigazgatója beszélt a közönségnek. „Magyarországon minden második embernek elégtelen az egészségértése." - hivatkozott egy nemzetközi kutatás eredményeire a szakember. Azt, hogy ez mennyire komoly probléma, erősíti az a tény is, hogy: minden harmadik embernek nehézséget jelent annak eldöntése, hogy milyen szűrővizsgálatokra van szüksége; az emberek 35 %-ának nehézséget okoz egy kezelés előnyeinek vagy hátrányaink a megítélése; és az emberek 43 %-a nehezen tudja eldönteni, hogy a médiából szerzett információ megbízható-e. Az egészségértés fejlesztésében a gyógyszerészeknek kulcs-szerepük van, a magyar lakosság ugyanis évente átlagosan 12 alkalommal keresi fel az orvost, de ennél háromszor több alkalommal fordul a gyógyszerészhez. - hangsúlyozta Dr. Straumits, és megoldásként egy írországi pozitív gyakorlatot említett. A „Crystal Clear" alappillérei az érthető kommunikáció, a tudatos alkalmazottak és a megfelelő szabályzatok, eljárások.

 

Arra a kérdésre, hogy mi az, amit adott körülmények között a gyógyszer-nagykereskedő tenni tud - Dr. Feller Antal, a Hungaropharma Zrt. vezérigazgatója adott választ. Az alap a prémium színvonalú tevékenység, és szolgáltatáscsomag biztosítása, amelynek része többek között a lehető legszélesebb termékportfólió; a megfelelő szállítási gyakoriság; a lehető legrövidebb idő a rendelés leadása és a gyógyszertárba érkezés között; a hibamentes, illetve a lehető legkevesebb hibával történő működés. Azok a tényezők, amelyek ezt az alapot hatékonyan kiegészíthetik, az innovatív a megoldások; a gyógyszertár eredményességét növelő kezdeményezések; az egészségét megőrizni akaró beteg és gyógyszerész kapcsolatát erősítő aktivitások; a fiatal gyógyszerészek és szakmai képzések támogatása; a beszállító partnereinknek nyújtott szolgáltatások folyamatos bővítése - mondta Dr. Feller Antal. A Hungaropharma tevékenységéből minden tényezőre több sikeres példát is említett. A gyógyszertár hatékonyságát növelő kezdeményezéseknél a franchise együttműködéseket, a management ismeretek továbbadást, a daxa - szoftver bevezetését, és a grandEXPO-t emelte ki. A beteg-gyógyszerész kapcsolatát erősítő aktivitásoknál a grandEXPO mellett a kommunikációs tréningeket, a „Gyógyszerészek a Helyi Közösségekért" elnevezésű pályázatot; a Gyógyszerészek Világnapjának megünneplését, az Országos Gyógyszerésznap és az Anyák Háza kezdeményezés támogatását említette. A gyógyszerészek szakmai képzésének támogatására a Török József kör és a Rozsnyay Mátyás Emlékverseny ösztöndíj életre hívását; a gyógyszerész karok és a Kórházi Gyógyszerészetért Alapítvány támogatását, valamint a 21 Nő az egészségügyért kezdeményezést emelte ki. A beszállító partnereknek nyújtott szolgáltatásoknál az Alma franchise és Gyöngy Patikák Program együttműködési lehetőségeket; a gyógyszertár és kórházi akciók lebonyolítását-elszámolását; a call-center szolgáltatást; a termékbevezetés támogatást; a piacismeret- és tudásmegosztást hangsúlyozta. A grandEXPO ez esetben is egy hatékony eszköz. 

 

http://hungaropharma.hu

 

Lantai József