Révay András: Visszatértek!

Korábbi cikkünkben már beszámoltunk arról, hogy július elejétől újra kívánja indítani budapesti járatait a TAP Portugál Légitársaság. Ezúttal már arról adhatunk hírt, hogy a szándék megvalósult. Július 3-án délután három órakor - a szokásoknak megfelelően - ünnepélyesen, vízfüggönnyel fogadták a Liszt Ferenc repülőtéren leszálló gépet.

A járat érkezése előtt tartott sajtótájékoztatón Portugália magyarországi nagykövete, őexcellenciája Maria José Teixeira de Morais Pires elmondta: pontosan tisztában volt azzal, hogy az a sok magyar és portugál, akik korábban a TAP hűséges ügyfele volt, mindig is reménykedett, hogy újból eljön ez a nap. Nyugodtan elárulhatom, hogy én voltam az egyikük - emelte ki a nagykövet asszony. Magyarország és Portugália két hosszú és dicsőséges történelmet magáénak mondható ország. Nagy hagyományú kultúrájuk számos műemlékben tükröződik, a kétoldalú idegenforgalom mindkettőben jelentős. Most, hogy sikeresen megvalósult a TAP Portugál Légitársaság pénzügyi szerkezetátalakítása, és folyamatban van flottájának megújítása, korszerűsítése, elérkezett annak is az ideje, hogy visszatérhessenek Budapest gyönyörű városába. Időszerűvé vált, hogy növekedhessen a közvetlen járatok kínálata Budapest és Lisszabon között, annál is inkább, mert Magyarország stratégiai elhelyezkedésű Közép-Európában, Portugália pedig az észak- és dél-amerikai járatok, nevezetesen Brazíliába, valamint Afrikába irányuló egyéb járatok természetes kiinduló pontja.

Jost Lammers, a Budapest Airport vezérigazgatója beszédében azt hangsúlyozta, hogy a TAP visszatérésével nem csak a Lisszabon és Budapest közti kapcsolat erősödik, de a légitársaság kiváló átszállást kínál a Budapestről induló utazóközönségnek Spanyolország, Marokkó, Brazília, a Zöldfoki-szigetek és az Azori-szigetek felé. A kilátások a jövőre nézve is kedvezőek, hiszen a tavalyi évben 5,9%-os növekedést regisztrált a Budapest Airport a portugál turisták körében. A TAP gépeinek fedélzetén a három és félórás út cseppet sem fárasztó, inkább kellemes kikapcsolódást jelent. Az utasoknak meleg ételekkel és finom portugál borokkal kedveskednek, mindezt újabb költségek nélkül. Ezeket a repülőjegy ára tartalmazza, csakúgy, mint ahogyan a csomagokért sem kell külön fizetni. Személyenként 23 kilónyi csomag feladására van lehetőség. Európában páratlan az is, hogy a TAP-pal már a kontinensen belül is a kényelmes business osztályon utazhat, aki igényli az extra szolgáltatásokat. A portugál gépeken már itt is elérhető például az ággyá alakítható ülés.

A TAP heti hét alkalommal, Airbus A319-essel repüli a 2478 kilométeres távot a két főváros között - jelentette be Szolnok Péter, a légitársaság magyarországi értékesítési vezetője. A társaság korábban - többek között - azért vonult ki a magyar piacról, mert a portugál állam értékesítette tulajdonrészét a brazil Azul Airlines-nak, azok pedig az olimpia miatt a keskenytörzsű flotta egy részét Brazíliába repültették át, így nem maradt elég gép a hálózat fenntartásához. Mára viszont a helyzet már megváltozott. A portugál járat péntek kivételével minden nap egy, szombaton két, összesen tehát heti hét alkalommal közlekedik Budapest és Lisszabon között. Ebből kettő kora reggel, öt pedig a délutáni órákban indul, az egyik legkedvezőbb menetrendet kínálva a Budapestről választható úti célok palettáján.

Változott az árstruktúrájuk. Olyan rendszert vezettek be, hogy bárki egy útra vagy oda-vissza, csomaggal, csomag nélkül utazhat akár a Lisszabonon túli pontokra is. Az utas az utolsó pillanatban - kint a repülőtéren is - meggondolhatja magát és turistáról business osztályúra változtathatja a jegyét. Egy másik lehetőség a „stop over", ami azt jelenti, hogy a Portugáliába utazó turista eltölthet két-három éjszakát Lisszabonban, megismerheti a város szépségeit, mielőtt továbbutazik egy távolabbi célpontja, mondjuk Kanadába, Torontó felé. A közelebbi célokhoz Lisszabonból a TAP Express járatai repülnek. Itt 17 új, korszerű, üzemanyag-takarékos gépet, 9 darab Embraer E-190-est és 8 darab kényelmes, 70 üléses, ATR-72-est állítottak szolgálatba. A Portó - Lisszabon vonalon például oda-vissza, naponta 16 járat van. Mindezek az információk megtalálhatók a TAP internetes honlapján is.

Budapestre Airbus 319-es és 320-asok repülnek, ezek 130, illetve 160 ülésesek. Akkora az érdeklődés irántuk, hogy a július-augusztusi időszakban a helyek 85 százaléka már foglalt. Az a gép, aminek az ünnepélyes fogadása történt, egy óra múlva, a visszaútra 97 százalékos foglaltsággal repül. A TAP előrejelzése szerint - a kezdeti foglalások miatt - már most növelni kellett a majdani téli menetrendben repülő gépek számát heti négyről hatra. A flotta fejlesztése a továbbiakban sem áll meg, folyamatosan érkezni fognak az A320 neo, A321 neo, valamint az A330 neo típusú gépek. Ez utóbbiból például 14 darabot rendeltek. Mivel a TAP-ot tavaly megvásárolta az Azul, brazil légitársaság, annak viszont Észak-Amerikában van egy másik leányvállalata, a jetBlue - a TAP Portugal segítségével rengeteg helyszín érhető el előnyös áron az USA-ban és Dél-Amerikában. Ugyancsak szövetségi partner a Hainan Légitársaság, akikkel a Távol-Keletre nyílik sok kapcsolat. Afrikában jelenleg 14 városba jutnak el a portugál gépek, a 15., Abidjan repülőterén július 17-én fognak először leszállni. New Yorkban kedvező, hogy mindkét nagy repülőteret, JFK-t és Newark-ot is használják. Ez azért jó, mert mindegyikről más-más irányban lehet folytatni az utat, aki pedig ott kíván maradni, annak Newark közelebb esik a belvároshoz. A TAP növekedési arányát, dinamikáját a legjobban két szám mutatja, egyik évről a másikra 1172 járattal indítanak többet, így összesen 272 ezer üléssel kínálnak többet, mint tavaly!