Huj-huj ber – avagy Hujber hitelességének hatása -- Képesség & képesítés – avagy hihető-e Hujber alakítása?

Szóval Hujber Ferenc színész. Pontosabban Hujber Ferenc színészi diplomával (papírral) rendelkező színész. Viszont most került nyilvánosságra (tőle) hogy a végzettségét igazoló papírját jogellenesen szerezte. Végzettség nélküli iparos, céhen kívüli, azaz kontár.

Tehát akkor most kicsoda a faramuci micsodája miatt?

 

Vizsgálatot indít plágium gyanúja miatt a Színház- és Filmművészeti Egyetem, miután Hujber Ferenc (38), aki 1999-ben szerezett diplomát az intézményben, érettségijét pénzért vette, diplomáját ugyanúgy másolta, mint több neves politikusunk.

Viszont a színészi alakításai,

sokak által elismerten,

jók voltak.

 

Értékelés - hitelesítés

 

Az Országos Fordítói Iroda szakembere azt nyilatkozta az elmúlt héten, miután túl sokan kritizálták a munkájukat, hogy a fordítás az nem lényegi része az ő munkájuknak.
A hitelesítést igazoló nemzeti színű szalag a fordítás szélén,
a jogszabály, ami az ő munkájukat előírja,
na az a fontos, mert az unikális (rádióriport).

 

 

A hetvenes években volt egy ismerősöm, Matyi bácsi, aki egy tervező intézetben dolgozott mérnökként. Tudása, képessége és megbecsültsége alapján lehetett volna akár osztályvezető is, de nem lett, mert nem volt párttag.

A kilencvenes években volt egy informatikus ismerősöm, Attila, aki egy állami cégnél dolgozott. Tudása, képessége és megbecsültsége alapján lehetett volna középvezető is, ha van felsőfokú diplomája, de nem lett, mert nem volt papírja.

Itt vagyok én, nyugdíjas pedagógus, akinek több diplomája mellett van egy érettségi elnöki végzettsége is, de jelenleg nem lehetek érettségi elnök, mert nem jelentkeztem be a listába, amihez pedig csak két régebbi elnök ajánlása kellene[1].

 

Volt egy cikkem, ahol a szakértőkről írtam[2]. Mennyiben más egy szakértő, mint egy szakember, ha ugyan más. Hujber esetében ennek a helyzetnek egy érdekesen csúsztatott változatát figyelhetjük meg. Hujber színész, akinek a teljesítményét első sorban a szakmán kívüliek, a közönség ítéli meg. No meg persze a szakma is! Az eddigi megítélése pozitív. Kitüntetések, sikeres szerepek, filmek, színdarabok. Jogilag innentől kezdve érvénytelen lesz az érettségije, a diplomája - ez rendben is van, de a teljesítménye?

 

"...nagyon zavart, hogy nincs művészi diplomám, nem vagyok gyakorló művész. (...) Ma ott tartok, hogy látom, művészféle vagyok én, csak nem az alkotás, hanem a bábáskodás területén."
Montagh Imre - magyar gyógypedagógus, logopédus,

a Színház- és Filmművészeti Főiskola docense 1973-tól haláláig

 

 

Az iskolában a teljesítményt osztályozzák. Már ahol és már ahogy. Első közelítésben mindenki rávágná, hogy persze az ötös skála a magyar rendszer, pedig nem. A jogszabály (mert az van! Mármint rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről, mert SzMSz nélkül csak a KLIK működhet!) azt mondja ki, hogy minden iskola a saját Szervezeti és Működési Szabályzatában rögzítse az osztályozási technikáját. Hány jegy lesz (lehet akár 42), egész vagy tört jegy lesz (mindkettő lehet), és persze néhány megkötés azért van. Pl. az egészen kicsiknél nem lehet osztályozni, csak játékosan értékelni[3], a készségtárgyaknál (pl. zene, torna) nem számmal, hanem szöveges értékeléssel dolgozunk[4], a magatartás és szorgalom jegyeknél nem lehet buktatni (tehát a jegyskála eggyel csonkul) és így tovább.

 

A színészet az készségtantárgy-szerűség (lsd. Színészmesterség tantárgyai), de valóban, az egyetemhez kellett volna az érettségi és a diplomához egy korrekt diplomamunka. De hát annyi jó színészünk volt és van színi diploma nélkül [5]!

Persze fel lehet tenni a kérdést, hogy ha nem végzi el a főiskolát, akkor kaphatott volna szerepet?  Az „Indul a bakterház" beli Regős Bendegúz szerepet iskola nélkül kapta és zseniálisan hozta össze Olvasztó Imre, mint az összes többi gyerek- és amatőrszínész!

Módosít-e a színészi munka hitelességén a diploma hitelessége?

 

Nyelvi fordítási igénnyel már mindenki találkozott. Van, amikor elég a Google fordító (ami lényegében egy szótárazó), van amikor elég a padtárs és van amikor a Fordító Iroda kell (Országos Fordító és Fordításhitelesítő Iroda; http://www.offi.hu ).  Volt egy amerikai barátom, aki a 80-as években megpróbálta megcsinálni az Arany János utcai nyelvvizsga tesztet. Akkor nálunk csak ott lehetett nyelvvizsga papírt szerezni. Egyrészt nem tudta megoldani. Másrészt közölte, hogy ha egy üzleti vagy más komolyabb megbeszélésen az Arany János utcai elvárásoknak megfelelően beszélne, akkor sem üzletet sem partnert nem tudott volna szerezni magának. Tehát akkor mit is ér egy jó fordítói papír 50 szürke árnyalata?[6] Néha érezhetően keveset. Nagyon sok hivatalos (hitelesített) papírral találkoztam már, ami szinte „Google szótárazás" szintű volt, de viszont pecsétes. Az számított jogilag hitelesnek - jogilag elfogadhatónak.

 

Sok esetben nem a tudás, hanem az előírt csoportba tartozás számít a hitelesség, az elfogadhatóság feltételének. Ilyen pl. a korábban említett szakértőség (igazságügyi, oktatási, vizsgaelnök, informatikai stb.), vagy a pedagógusság, bár ott van egy jópofa csavar. Az óvodai, általános- és középiskolai tanárság feltétele a megfelelő diploma. Viszont az egyetemihez nem kell!  Annak idején az egyetem, mint a szakma legmagasabb szintje, igyekezett valóban a legmagasabb tudásnak megfelelni. Ha volt egy paraszt, aki kimagaslóan nagyméretű sütőtököt tudott termelni, és minden Halloweenkor elnyerte a legnagyobb tökű paraszt díjat, akkor őt meghívták az egyetemre, hogy azt a tudást, amivel rendelkezik, azt adja tovább. Nem papír kellett, hanem tudás. Ma az taníthat az egyetemen, akivel szerződést kötnek (pl. óraadó tanár), és egyébként lehet akár mérnök akár tanár (általános vagy középiskolai) vagy akármi.   

 

Több politikusunkról derült ki, hogy ebben a „diplomám van, de nem egész kóser" játékban hunyó de a diploma negligálásán kívül semmi komolyabb következmény nem történt. Az a kettő uszkve öt éves rácsmögöttiség okmányhamisításért, az mint lehetőség, fel sem merült. Szóval egy jó színész, akitől elveszik a diplomáját, az attól még megmarad jó színésznek. A Beethoven ötödik illegálisan letöltve is jó. Major Tamásról van pár történet, amikor illegálisan kellett a szavak közötti kommunikálni, mert a cenzor füle az a szájába lógott. Van ami nem iskolai anyag, ami nem végzettség kérdése!

 

Hujber úgy lógott be a színi egyetemre, mint Jentl a jesivába[7]. Lehet hogy egy Hollywodi filmváltozatban Barbara Streisand játszhatná Hujber Ferit? [8] J

 

 UPDATE: 2013-08-15 05:09:17

http://www.nlcafe.hu/sztarok/20130815/hujber-ferenc-szinesz-/

  UPDATE: 2013-08-15 15:35:05

 

http://szinhaz.hu/szinhazi-hirek/53182-semmilyen-kozlemenyt-nem-kuldtunk-cafol-az-szfe-hujber-ugyeben

 

 


[1] http://www.kir.hu/SzakertoiVizsgaztatoiNevjegyzek/Szakerto/NevjegyzekSelector.aspx

[2] Futár Iván: Szakértői értetlenkedések http://euroastra.hu/node/72559/

[3] Bár a jogszabály egyértelműen kimondja, hogy a zsebcirkálókat nem osztályozzuk, a pedagógia viszont azt állítja, hogy kell valami egyértelmű visszajelzés a gyerek felé.  Nálunk a tanító néni nyomdaképeket használt ötös skálában: a tündér volt a legjobb és a boszi a legrosszabb. A második hónapban Fanni odament a tanító nénihez és azt mondta: "Judit néni! Nekem már annyi tündérem van, most már kérek szépen egy boszit!".

[4] A készség-képesség tárgyak szóbeli értékelése azt jelenti, hogy a tanár nem egy tömör számszerű értékelést ad (3 - közepes), hanem egy hosszú, szakszerű leírást, ami egy másik szakember számára egyértelmű fejlődéskép, és fejlesztési iránymutatás. (Az előírt gyakorlatok nagy része a tanuló képességeinek korlátjaival ütközik.  Például a bukfencet azért nem tudja végrehajtani, mert a térdizmai olyan szinten kötöttek, hogy nem képes gurulópózba hajlítani a lábat. Talán fél éves lazítógyakorlatozás után lesz képes arra, hogy egy hengerátfordulással meg lehessen próbálkozni.)

Miután a tanár az osztályzás helyetti szóbeli értékeléseket megfogalmazza, beírja a naplóba, majd a bizonyítványokba, találkozik a szülővel, aki elolvasta az értékelést, amit természetesen nem ért, és felteszi a szokásos kérdést. Akkor most tanár úr kérem, ez tulajdonképpen hányas is? 

[5] Papír nélkül

  • József Attilát eltanácsolták a Szegedi Egyetem magyar tanári karáról, pedig milyen jó költő volt már akkor is!
    Török Sándor írónk nem fejezte be az elemi iskolát sem.
    Fliegauf Benedek rendezőnk is „amatőr", mivel nincsen papírja.
    Minden gyerek- és amatőr színész (alapértelmezésben!) szakvégzettség nélküli.
  • Magyar színészek - diploma nélkül (nem teljes lista):
    Bajor Imre, Blaha Lujza, Bujtor István, Csákányi Eszter, Csala Zsuzsa, Darvas Iván, Déryné Széppataki Róza, Hollósi Frigyes, Jordán Tamás, Latinovits Zoltán, Pintér Béla, Pogány Judit, Scherer Péter, Tordy Géza, Trokán Péter
  • Hírességek - érettségi nélkül
    Billy Joel zenész, Catherine Zeta-Jones színésznő, Don Imus amerikai rádiós műsorvezető, Jay-Z (Shawn Carter) tíz Grammy-díjas rapper, Kirk Kerkorian üzletember, Peter Jackson rendező-producer, Richard Carmona érettségi nélkül szerezte orvosi diplomáját, Robert De Niro színész, Simon Cowell producer
  • Magyar országgyűlési képviselők akik érettségi nélkül szereztek mandátumot 2010-ben: Balla Gergő, Balogh József, Hirt Ferenc, Pócs János, Wittner Mária, Zagyva György. A képviselőség Magyarországon jelenleg nincsen végzettséghez kötve. Spanyolországban egy Dawn szindrómás (fogyatékos) képviselő is van.

[6]     Több mint 50 félrefordítás egy könyvben  http://hvg.hu/kultura/20120730_szurke_otven_arnyalata

[7]      Jentl - a Barbra filmje http://www.imdb.com/title/tt0086619/

[8]       Mer a szabál az szabál! http://igyirnankmi.blog.hu/2011/07/18/thalia_jo_papja_is_holtig_tanul