Digitalizálják a bírósági eljárásokat

Fél év van hátra az elektronikus bírósági ügyintézésig, sok ügyvédnek kell lépnie - figyelmeztet a NETLOCK szakértője

 

  • A Cégbíróság után minden hazai bíróságon kötelező lesz nyártól az elektronikus kapcsolattartás, vagyis az e-per
  • 2016. július 1-től a polgári ügyekben eljáró ügyvédeknek és ügyfeleknek a beadványokat és azok mellékleteit legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással ellátva kell megküldeni a bíróságok részére
  • Azok az ügyvédek, akik már rendelkeznek elektronikus aláírásra módot adó tanúsítvánnyal, mostantól még több eljárásban térhetnek át a digitális kapcsolattartásra, a többieknek fél évük van a szükséges tanúsítvány megszerzésére

 

 Az elektronikus bírósági ügyintézésre már 2013. január elsejétől lehetőség van a törvényszéki első fokon újonnan induló polgári peres eljárásokban. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy - akár az ügyfél, akár az őt képviselő ügyvéd jár el - a beadványokat, kérelmeket és az ügy során felmerülő dokumentumokat e-mailben vagy egyéb internetes felületen is eljuttathatják a bíróságra az érintettek. Nyártól mindez kötelezővé válik.

E-per: érezhető lépés a digitális evolúcióban

„Eddig kizárólag a cégbírósági eljárásokban volt kötelező az elektronikus kapcsolattartás, minden más ügyben csupán lehetőséget adott rá a törvény. Azonban idén nyártól már nemcsak lehetőség lesz minderre, de a legtöbb bírósági eljárásban kötelezővé is válik az elektronikus ügyintézés. Fél éve van a jogi szakmának, hogy felkészüljön az új szabályozásra. Mi úgy látjuk, hogy a hazai közigazgatás igen jelentős lépést tesz a digitális evolúcióban: érezhetően kényelmesebbé, átláthatóbbá, biztonságosabbá és gyorsabbá teheti a bírósági ügyintézést a digitalizáció" - mondta el Dr. Szűcs Katalin az elektronikus hitelesítéssel foglalkozó NETLOCK Kft. cégvezetője és jogi igazgatója. A szakember hozzátette, hogy a versenyszektorban is érezhető a változás: évről-évre egyre több vállalat vezeti be a papíralapú ügymenet helyett a digitális ügykezelést, amelyben elektronikusan írják alá a hivatalos okiratokat és szerződéseket, illetve elektronikusan számláznak, archiválnak.

Sok ügyvédnek kell lépnie az e-per miatt

A NETLOCK már eddig is sok ügyvéd számára bocsátott ki elektronikus aláírásra módot adó tanúsítványt, azonban még mindig jelentős azok száma, akik nem rendelkeznek ilyennel. „Az igénylés egyszerű: a jogi képviselő kiválasztja a számára megfelelő tanúsítványtípust, majd egy hivatalos regisztrációs eljárásban ellenőrizzük személyazonosságát és más, törvényben előírt elemeket. A tanúsítvány kiadásával együtt biztosítunk számára egy személyre szóló, számítógéphez csatlakoztatható aláírókártyát, melynek segítségével bármilyen digitális dokumentumot elláthat hiteles elektronikus aláírással" - összegezte Dr. Szűcs Katalin.

 

További háttérinformációk a változásokról

  • A szükséges informatikai feltételek megteremtését követően kerültek az Országgyűlés elé a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény (Pp) módosítására vonatkozó javaslatok (T/6980, illetve T/8196), melyek alapján a Pp. XXVIII. fejezetében előírt, polgári peres eljárásban alkalmazandó elektronikus kapcsolattartás és a vonatkozó rendelkezései 2016. január 1. napjától 2016. június 30. napjáig opcionálisan, majd 2016. július 1. napjától kötelezően alkalmazandók.
  • A Pp. 394/C. § bekezdései tartalmazzák az elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó rendelkezéseket, amelyek alapján a bíróságokkal történő elektronikus kapcsolattartáshoz szükséges az ügyfélkapu megléte, ezért többszemélyes ügyvédi irodánál minden egyes ügyvédnek külön-külön ügyfélkapuval kell rendelkeznie ahhoz, hogy az eljárásban részt tudjon venni.
  • Az eredetileg tervezett hatályba lépés (2016. január 1.) helyett 6 hónap van arra, hogy mindenki kellően felkészüljön, beszerezze a szükséges eszközöket és elsajátítsa az elektronikus kapcsolattartásra vonatkozó legfontosabb szabályokat.
  • Az új rendelet közlönyben is megjelent: http://www.kozlonyok.hu/nkonline/MKPDF/hiteles/MK15197.pdf