2011 első negyedév – Az elmúlt 5 évben mért legnagyobb növekedés az EU fogyasztói költésekben
3 perc olvasásA fogyasztói költések az elmúlt negyedévekben folyamatos növekedést mutatnak. Németország a növekedés legfontosabb hajtóereje, melyet a Balti államok követnek.
A fogyasztói költések az elmúlt negyedévekben folyamatos növekedést mutatnak. Németország a növekedés legfontosabb hajtóereje, melyet a Balti államok követnek.
A Visa Europe EU Fogyasztói Költések Barométere szerint, az Európai Unió országaiban a költések 2,6 százalékkal nőttek 2011 első negyedévében, az előző év ugyanezen időszakának eredményeihez képest. 2006 közepe óta nem jegyeztek ilyen szintű növekedést a költésekben.
Az EU Fogyasztói Költések Barométer egy olyan megbízható gazdasági mutató, mely az aktuális költési adatokon alapul, és amely más mutatószámokkal vagy felmérésekkel ellentétben precíz és átfogó képet ad az Európai Unió fogyasztói költések alakulásáról, mely költések mindinkább a kártyás fizetés irányába tolódnak el. Ezt a tényt az is kitűnően jelzi, hogy ma már minden nyolc euróból egy eurót Visa kártyán költenek el Európában.
Az első negyedéves növekedés egyik kulcsát a német háztartások jelentették, köszönhetően annak, hogy Németországban nőtt a foglalkoztatottság aránya és emellett a német kiskereskedők is hasznot tudtak húzni a gazdasági bővülésből.
A közép-kelet-európai fogyasztói költések – különös tekintettel Magyarországon, Csehországban, Észtországban, Lettországban, Litvániában és Lengyelországban – nagyban hozzájárultak a növekedéshez, és a régió továbbra is kulcsszerepet játszik az EU javuló gazdasági eredményeiben.
Amíg Németország továbbra is kitűnő eredményekről számolhatott be, addig a többi nagy EU tagállam, mint Franciaország, Olaszország, Spanyolország és az Egyesült Királyság viszonylag alacsony növekedést jegyzett az első negyedévben, ellentétben a közép-kelet-európai országok eredményeivel. A továbbra is gazdasági nehézségek küzdő Görögország, Írország és Portugália esetén EU Fogyasztói Költések Barométer ismét visszaesésről számolt be.
Phil Symes, a Visa Europe gazdasági igazgatója a következőket mondta:
„Annak ellenére, hogy az EU tagállamok a válságot követően még mindig gazdasági nehézségekkel küzdenek, a fogyasztói költések növekedése felgyorsult. Az EU Fogyasztói Költések Barométerből az is kiderül, hogy amíg a gazdasági növekedés nem egyenletes az Európai Unió országaiban, a fogyasztók szerepe nem hagyható figyelmen kívül, mivel nagymértékben hozzájárulnak az átfogó növekedéshez. Rövidtávon viszont még számolhatunk azzal, hogy a növekedés mértéke ismét lelassul.”