Három nap alatt három bemutató a Jókai Színházban
Ilyen még nem volt! Elképesztő iramban szolgálja ki a közönségét a Békéscsabai Jókai Színház. November 11. és 13. között, három nap alatt három különböző előadás bemutatója látható: a Mágnás Miska után a Pisztoly az asztalon, majd péntek 13-án a Jóccakát, anya…
Ilyen még nem volt! Elképesztő iramban szolgálja ki a közönségét a Békéscsabai Jókai Színház. November 11. és 13. között, három nap alatt három különböző előadás bemutatója látható: a Mágnás Miska után a Pisztoly az asztalon, majd péntek 13-án a Jóccakát, anya…
A Mágnás Miska majd' száz éve töretlen népszerűségnek örvend, 1916 februárjában mutatták be Szirmai Albert és Bakonyi Károly nagy sikerű operettjét a Király Színházban, melyet most a Magyar Zenés Színház előadásában láthatott a Jókai Színház közönsége Bozsó József rendezésében.
Az Erős csabait kívánok! elnevezésű meghívásos drámapályázaton a szakmai zsűri megosztott 1. díjban részesítette Vörös István: Pisztoly az asztalon című darabját, melynek felolvasó-színházi előadása november 12-én lesz a teátrum Vigadójában a Fehér Rózsa-díjas Merő Béla rendezésében, Bartus Gyula és Katkó Ferenc főszereplésével. (lásd: http://euroastra.hu/node/96237)
Marsha Norman Pulitzer-díjas színműve, a Jóccakát, annya… bemutatója pénteken látható a Stúdiószínházban a Jászai-díjas, Érdemes- és Kiváló Művész Csiszár Imre rendezésében, Kovács Edit és Tarsoly Krisztina – ahogy a rendező fogalmazott – briliáns alakításával.
Csiszár Imre rendezőt nehéz feladat egyeztetni, szinte évekkel előre be van táblázva, ennek ellenére a Jókai Színházban ebben az évadban már másodszor köszönthetik rendezőként. Marsha Norman művét 1983-ban mutatták be a Broadway-en, akkor elnyerte a Pulitzer-díjat dráma kategóriában, valamint a kritikusok, és az év legjobb darabjának járó díját.
Stúdiódarabot játszani – karnyújtásnyira a közönségtől – mindig különleges élmény.
De különleges élmény a nézőknek is – olyasfajta intim beavatás a cselekmény, a jellemek titkaiba, – amit hagyományos színházi előadásból sosem kaphat meg.
Különösen így van ez, ha olyan – az emberi életet alapvetően meghatározó tematikus körül
forog a mű cselekménye, mint: az Élet és a Halál kérdése.
Mint régen a misztérium-játékokban a Jó és a Gonosz között folyt a vita, ebben a modern misztériumjátékban egy anya és a lánya csap össze, hogy érvényesítse az életigenlésbe illetve a halálvágyba vetett hitét. Súlyos, létünket legmeghatározóbb alapvetések ezek.
Marsha Norman darabja, mégsem tragédia, hanem groteszk tükör: milyen kisszerűek vagyunk, mikor nagyszerűnek hisszük magunkat. A „Jó éjszakát, mama!" egy lányról, Jessie-ről és az anyjáról, Thelmáról szól, Kettejük mindenre kiterjedő párbeszédéből megismerjük a köztük lévő ambivalens viszonyt.
Mit tennél, ha valaki, akit nagyon szeretsz, mondjuk a gyereked, egyik este leülne veled szemben, és nyugodt hangon közölné, hogy még mielőtt felkel a nap, véget fog vetni az életének. Ez Thelma Cates dilemmája. A lánya, Jessie, egy középkorú, epilepsziás nő, egy elrontott házassággal és egy drogfüggő, törvénykerülő fiúval a háta mögött, aki semmi okot nem talál, hogy folytassa az életét. Hogyan tudja Thelma megyőzni a lányát, hogy érdemes élni? Hogyan tudja kiragadni őt a halál öleléséből?
A rémült anya a másfél órás, szünet nélküli darabban megpróbálja meggyőzni a lányát, hogy érdemes élni.
Két színművésznő számára parádés játéklehetőséget ad ez a tragikomédia, a nézők számára pedig egy bizarr, gondolkodásra és érzelmi megnyilvánulásra is alkalmat adó estét.
Nagyszínpad, Vigadó, Stúdiószínház: három nap, három mű!
A választék adott Békéscsabán…
www.facebook.com/jokaiszinhaz.bekescsaba
Lantai József