
Kaptál már magyartalan, hibás karakterekkel teli SMS-t a bankod nevében, ami egy állítólagos tartozásról szólt? Olvasónk, Péter (nevezzük így a könnyebb azonosíthatóságért) pontosan ebbe a helyzetbe került. Története tökéletes példa arra, hogyan válik egy hivatalos banki felszólítás a megtévesztésig hasonlóvá egy adathalász kísérlethez.
Az összesküvés elmélet felébredt
2023. óta időnként érkezik SMS – egy 30-as számról – meséli Péter barátunk a történetét. Legutóbb egy olyan SMS érkezett ami magyartalan is és érthetetlen is, a karakterek sem helyesek és hát lássuk be, ez olyan KAMU szagú mint mondta. Felbuzdultunk és mentünk a témában előre: kiderült az SMS-ben szereplő vezetékes szám az Invitech számmezője. Aztán kiderült, hogy a hívószám az SMS-ben, hasonló mint az MBH Bank egyik vezetékes hívószáma, na de ez nem bizonyíték semmire. Az SMS-ben megjelölt számon, a magát MBH Bank egy munkatársának nevező hölgy, akivel félve, már-már óvatosan beszéltünk.
Az összeesküvés elmélet – képe már felütötte fejét amikor hosszas és idegfeszítő kutakodás után kiderültek a dolgok.
Tanulságos a történet az már biztos és innen, felpörögtek az események.
Péter első útja, mint a legtöbb óvatos emberé, a kihivott.hu
oldalra vezetett. Amit ott talált, az minden vészcsengőt bekapcsolt: a +36 30 344 4778-as számra több mint 8000-szer kerestek rá, a hozzászólók pedig egyöntetűen csalásként, SPAM-ként azonosították.
Több csatornán keresztül érkezett, ellentmondásosnak tűnő információk vezettek félreértéshez az MBH Bank egyik ügyfelénél, aki tartozásról kapott SMS-értesítést. A bank által küldött üzenetek egy telekommunikációs szolgáltató rendszerén keresztül érkeztek, ami tovább bonyolította a helyzet tisztázását. Rossz magyarsággal, szakmailag megkérdőjelezhető zavaros felszólítás – szól a fogyasztó véleménye online és számos más kritikus vélemény is.
Mint látható a képen: a „ki hívott ” felületén több mint 8000 alkalommal keresték a számot az emberek, rendre SPAM-ként is jelölték.
Korábbi negatív tapasztalatok és a közösségi megerősítés: Az emberek a „kihivott.hu” oldalon osztják meg egymással tapasztalataikat, ami megerősíti bennük a gyanút. Aki bizonytalan, az itt mások hasonló történeteit olvasva maga is arra a következtetésre jut, hogy csalásról van szó, és inkább törli az üzenetet , vagy letiltja a számot. Sokan írták, hogy már többször is kaptak ilyen SMS-t, és mivel tudják, hogy nincs tartozásuk, meg sem nyitják azokat. Az emberek visszajelzései alapján a +36 30 344 4778-as telefonszámról küldött SMS-ekkel szembeni bizalmatlanság több okra vezethető vissza, melyek a bank kommunikációs gyakorlatának hiányosságaiból fakadnak.
Az ügyfelek és nem ügyfelek tapasztalatai egyaránt azt mutatják, hogy a bank hanyagsága miként ágyaz meg a félreértéseknek és a csalás gyanújának.

A történetünkben szereplő ügyfél, 2023 májusa óta kapott SMS-eket az MBH Banktól a +36 30 344 4778-as telefonszámról. A korábbi üzenetek online azonosító kódokat és egy számlanyitási promócióról szóló tájékoztatást tartalmaztak. Idén áprilistól azonban a bank díjhátralékról és tartozásról küldött felszólításokat, melyekben egy vezetékes telefonszám, a (06-1) 450-8284 is szerepelt.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) nyilvántartása szerint a 450-8284-es telefonszám az Invitech ICT Services Kft. számmezőjébe tartozik. Az Invitech egyebek mellett tömeges SMS-küldő szolgáltatást is nyújt üzleti partnereinek, köztük pénzintézeteknek. Szolgáltatásuk lehetővé teszi a feladó azonosítójának (például a cég nevének) módosítását, így a címzettek a megbízó vállalatot látják küldőként. Az üzeneteket biztonságos csatornán továbbítják. Ekkor még sokféle megoldás forgott a fejünkben.
Az ügyfél, aki a tartozás jogosságát vitatta, online chaten vette fel a kapcsolatot az MBH Bankkal
Az ügyfélszolgálati munkatárs, Tamás, megerősítette, hogy az SMS-eket a bank küldte. A beszélgetés során elmondta, hogy a rendszerükben egy 34 260 forintos tőketartozás és annak 360 forintos kamata látható az ügyfél egyik számláján. Azaz értsd: miközben tartozol, ezt sehol nem hozzák a tudomásodra! Ezt érted? Nem? Mi sem!
Hogyan létezhet tartozás egy nulla forintos számlán?
A válasz egyszerre pofonegyszerű és felháborító. Ha egy számlán nincs pénz, a bank a havi számlavezetési díjat természetesen nem tudja levonni. De a díjkötelezettség ettől még megmarad, és a bank belső rendszerében egy ‘láthatatlan’ mínuszként gyűlik. Te, mint ügyfél, ebből semmit sem látsz a mobilbankodban – az egyenleged továbbra is nulla –, miközben a háttérben csendben növekszik az adósságod. Csak akkor szembesülsz vele, amikor a bank úgy dönt, hogy egy ilyen zavaros SMS-ben felszólít.”
A tartozás pontos keletkezésével és jogcímével kapcsolatban azonban nem adott érdemi tájékoztatást a chaten keresztül, hanem a bank telefonos ügyfélszolgálatát és a személyes ügyintézést javasolta.
Magyartalan SMS és hibás ékezettel írt ÜZENET = KAMU szagú értesítés és félreértés halmaz
Kommunikációs csatornák problémái: Az üzenetekben szereplő telefonszámok elérhetetlensége tovább növelte a gyanakvást. Egyik hozzászóló hiába hívta a megadott számot, az „elő fizető nem kapcsolható” volt , míg más tapasztalata szerint a budapesti számon „nincs előfizető”. Amikor a hivatalosnak tűnő kommunikációban megadott elérhetőség nem működik, az ügyfelek joggal gondolják, hogy csalók próbálják megtéveszteni őket.
A helyzetet az alapvető tájékoztatás hiánya okozta:
- Külső szolgáltató bevonása: A bank egy külső telekommunikációs cég, az Invitech szolgáltatását veszi igénybe a tömeges SMS-ek kiküldéséhez. Bár ez bevett gyakorlat, az ügyfelek számára nem egyértelmű, hogy a bank nevében érkező üzenet egy másik cég rendszerén keresztül fut.
- Hiányos kommunikáció: Az ügyfél a bankszámlakivonatán és az online felületen nem látta a terhelést, ezért a tartozásról szóló SMS-t megalapozatlannak tartotta. Az online ügyfélszolgálat pedig nem tudott vagy nem akart részletes felvilágosítást adni a tartozás keletkezésének körülményeiről a chaten.
Telefonos ügyintézés és tisztázott félreértés a +36303444778 számon érkező SMS-ek ügyében

Az 1/4508284 szám az MBH Bank azon kapcsolati száma, ami olyan titkos, hogy sehol sem szerepel, ami maga a káosz alapja volt.
Ki és miért ír magyartalan SMS-t, a karakterek fordítva, a tartalom pongyola és ha a számla egyenleg 0 Ft akkor hogyan lehet még is 34620Ft tartáozása az ügyfélnek, ha azt amúgy nem is látja sehol?
Összességében a bank hanyagsága abban rejlik, hogy egy olyan kommunikációs formát és csatornát alkalmaz, amely nem elég professzionális, pontatlan, és könnyen összetéveszthető az adathalász kísérletekkel. A nem létező ügyfélkapcsolatok ellenére küldött felszólítások, a nyelvtani hibák, és az elérhetetlen visszahívási számok mind hozzájárulnak ahhoz, hogy az emberek ne egy hivatalos banki megkeresésként, hanem egyértelműen csalásként azonosítsák az üzeneteket, ezzel jelentős bizalmi kárt okozva a pénzintézetnek.
Mit tegyél, ha gyanús banki SMS-t kapsz?
- SOHA ne kattints linkre és ne hívj ismeretlen számot!
- Lépj be a hivatalos mobil- vagy netbankodba! Csak az ott látott információnak higgy.
- Hívd a bank hivatalos, weboldalán is megtalálható központi ügyfélszolgálatát! Ne az SMS-ben szereplő számot.
- Gyanakodj, ha az üzenet magyartalan, sürgető vagy fenyegető!
- Kérj írásos kimutatást minden állítólagos tartozásról!
Az eset rávilágít a pénzintézetek és ügyfeleik közötti kommunikáció fontosságára, különösen akkor, ha a bank külső szolgáltatókat is bevon a folyamatokba. Az átlátható és minden részletre kiterjedő tájékoztatás elengedhetetlen a hasonló félreértések elkerülése érdekében.
Az ügyben megkerestük az MBH Bankot, akik biztosítottak minket, hogy a cikkünk nyomán megteszik a szükséges lépéseket. Reméljük, ez a történet segít abban, hogy a jövőben egyetlen ügyfél se kerüljön hasonlóan méltatlan és zavaros helyzetbe.