
Amikor 10 hónappal ezelőtt elkezdtünk foglalkozni az online banki csalásokkal, azt láttuk, hogy az emberek tanácstalanok. Sokan olvasták a híreket, hogy valakitől elvettek 5, 10, vagy akár 50 millió forintot a számlájáról, de a legtöbb cikk csak egy „valamelyik bankot” említett. Ez a bizonytalanság félelmet és tehetetlenséget szült. Miért nem lehetett nevén nevezni a dolgokat? Miért kellett az embereknek sötétben tapogatózniuk, miközben a pénzük veszélyben volt?
Ekkor döntöttünk úgy az EuroAstra.hu és az Egyesült Királyságban működő Adhoc Support CIC csapatával, hogy fényt derítünk az igazságra. Nem a szenzáció hajtott minket, hanem a felelősségtudat. Úgy éreztük, kötelességünk, hogy a rendelkezésünkre álló információkat megosszuk, és segítsünk a károsultaknak.
Ennek újabb lépése a HVG VIDEÓ interjúja Hámori Zsuzsival, aki az Adhoc Support CIC önkéntes képviselőjeként nyilatkozott a HVG VIDEÓ -nak.
A cikkünk és annak képei, amit a videóban is említenek, ennek a munkának a 4. számú cikke már kézzelfogható eredménye volt. De nem álltunk meg itt. Tudtuk, hogy az információ önmagában nem elég. A károsultaknak egy közösségre volt szükségük, ahol megoszthatják a tapasztalataikat, erőt meríthetnek egymásból, és közösen léphetnek fel az érdekeikért. Ezért hoztuk létre a „MBH Bank Google-csalás Károsultak” Facebook csoportot, egy nyílt közösséget, ahol bárki elmondhatja a történetét és segítséget kérhet.
Hálásak vagyunk, hogy a munkánk eljutott a HVG-hez is, és egy ilyen alapos, országos nyilvánosságot kapó anyag születhetett. Hiszünk abban, hogy a közös fellépésnek, a nyílt kommunikációnak és a közösség erejének köszönhető, hogy a bank végül úgy döntött, részben kártalanítja az ügyfeleket.
Ez az ügy nemcsak a pénzről szól. Hanem a bizalomról, a biztonságról és arról, hogy egy nehéz helyzetben sem vagyunk egyedül. Mi az EuroAstra.hu-nál továbbra is azon dolgozunk, hogy hangot adjunk azoknak, akiket nem hallanak meg, és segítsünk eligazodni a bonyolult ügyekben.

Mit tettünk mi ebben a helyzetben az EuroAstra.hu és az Adhoc Support CIC csapat az emberekért az MBH Bank – Google-csalás ügyben?
Képzeld el, hogy egy faluban elszabadul egy kutya, ami megharapja az embereket.Mindenki fél, mindenki suttog róla, de senki nem meri megmondani, melyik házból jött a kutya. Az emberek csak annyit tudnak, hogy „egy kutya” veszélyes, de azt nem, hogy pontosan kitől és mitől kell tartaniuk.
Ebben a helyzetben az EuroAstra.hu és az Adhoc Support CIC csapata a következőket tette az emberekért, lépésről lépésre:
- Nevén neveztük a dolgot. Amíg mások csak „egy bankról” beszéltek, mi voltunk azok, akik alapos munka után kimondtuk: a csalássorozat leginkább az MBH Bank ügyfeleit sújtja. Ezzel a bizonytalanságot felváltotta a tiszta helyzet. Az emberek végre tudták, hol van a konkrét veszély, és mire kell figyelniük.
- Létrehoztunk egy közös „fórumot”. Láttuk, hogy a károsultak magányosak, szétszórtan próbálják megoldani a bajukat, és sokszor saját magukat hibáztatják. Ezért létrehoztuk a Facebook-csoportot. Ez nem csak egy online felület, hanem egy virtuális közösségi ház lett, ahol az áldozatok találkozhattak. Itt rájöttek, hogy nincsenek egyedül, megoszthatták egymással a bizonyítékokat, és erőt adhattak egymásnak. Ezzel a közösséggel hangot és erőt adtunk nekik.
- Lefordítottuk a „hogyan”-t. Nem volt elég megmondani, mi történik, azt is el kellett magyarázni, hogyan. Egyszerű, közérthető nyelven írtuk le és mutattuk be a csalók módszerét: a hamis Google hirdetéseket, a megtévesztő weboldalakat, az SMS-trükköket. Az volt a célunk, hogy mindenki megértse, hogyan tudja megvédeni magát, és hogy a károsultak is lássák, nem az ő butaságuk, hanem egy rendkívül profi és aljas átverés áldozatai lettek.
Lényegében mi voltunk azok, akik odamentünk a falu közepére, és a suttogás helyett hangosan, érthetően elmondtuk, melyik házból jön a kutya, pontosan hogyan támad, és adtunk egy helyet az embereknek, ahol összefoghatnak ellene.
És a munkánk itt nem ért véget. Fontos, hogy tudd: a mai napig, ebben a pillanatban is, az Adhoc Support folyamatosan tárgyalásban áll a Bank vezetésével. Azért ülünk velük egy asztalnál, hogy a helyzetet teljesen letisztázzuk, segítsük a megértést és képviseljük a károsultak érdekeit a végső megoldásig.
Köszönjük, hogy velünk tartasz ezen az úton.
Az Adhoc Support CIC Közleménye
Mi az Adhoc Support CIC közössége vagyunk!
Ez a közösség azokért van, akiket nem csak csendben sajnálni kell – hanem akik végre eredményt akarnak!
„A 21. század legkifinomultabb banki csalásában volt részünk” ahol Hámori Zsuzsi nyilatkozik az Adhoc Support CIC önkéntes képviselőjeként:
https://www.youtube.com/watch?v=wTpgliBcBOY