Révay András: Jelkép erejű épület
6 perc olvasás
Végéhez közeledik a húszmilliárd forint értékű beruházás, ahol az építkezésen ezer ember dolgozott folyamatosan, három műszakban és ahol a munkához 1200 tonnányi acélt és közel háromezer négyzetméter különleges üveget használtak fel.
Végéhez közeledik a húszmilliárd forint értékű beruházás, ahol az építkezésen ezer ember dolgozott folyamatosan, három műszakban és ahol a munkához 1200 tonnányi acélt és közel háromezer négyzetméter különleges üveget használtak fel.
Megszokott tárgyalóterme helyett ezúttal Ferihegyen tartotta ülését az Országgyűlés Sport és Turizmus Bizottsága. Napirendjén a légiforgalom sajátosságaival, a Budapest Airporttal és a fejlesztési tervekkel való megismerkedés, valamint a 2A és 2B terminál között felépült, SkyCourt (égi udvar) elnevezésű, új utasforgalmi terület meglátogatása szerepelt. Érthető, ha a Bizottság tagjai különösen nagy figyelmet szenteltek ennek a témának, hiszen a Magyar Állam a Budapest Airport tulajdonosi körének második legnagyobb részvényese (25%) és a ferihegyi repülőtér működése az ország idegenforgalmában kiemelkedő jelentőséggel bír.
A képviselőket Jost Lammers, a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója tájékoztatta a munkálatok állásáról. A repülőteret működtető cég igen jó példa a közszféra és a magántőke együttműködésére. A főrészvényes (37,25%) a világ egyik legnagyobb, repülőtér üzemeltetéssel foglalkozó társasága, a HOCHTIEF Concessions, de a magyarokon kívül társ még kanadai, szingapúri, német befektető is. Valamennyi megbízható, hosszú távon gondolkodó társaság, akik nem viszik a pénzüket egyik napról a másikra ide – oda. Maga a repülőtér továbbra is állami tulajdonban van, a befektetők csupán vagyonkezelési jogot kaptak 75 évre. Ez sem kevés, hiszen igen nagy vállalkozásról van szó. Ferihegyen 13 ezer munkavállaló dolgozik, tavaly 8,2 millió utas és 105 ezer repülőgép fordult meg. A gazdasági válság hatásának végét már 2010-ben érezni lehetett, az előrejelzések szerint az utasok száma 2015-re meghaladhatja a 11 milliót! Persze, csak ha nem lesz újabb vulkánkitörés vagy más nemzetközi krízis. Optimizmusra ad okot, hogy jelenleg 54 új járat Budapestre hívásáról folynak a tárgyalások.
Ekkora utastömeg kiszolgálásához más feltételeket kell teremteni – és ezért épült meg a SkyCourt. A 24 ezer négyzetméternyi új, utasforgalmi területen belül – egyebek mellett – 16 utasbiztonsági ellenőrzőpont, 20 útlevél ellenőrző fülke is létesül annak érdekében, hogy kényelmesebb, gyorsabb, biztonságosabb legyen a beszállás. A háromemeletes épület képes arra, hogy kiszolgálja mindazokat az igényeket, melyekkel kapcsolatban az utasok joggal panaszkodtak az elmúlt években. Megnyitására március 27-én kerül sor, azon a napon, amikor a MALÉV átáll a téli menetrendről a nyárira. Az utasforgalom a legfontosabb egy repülőtér életében, de a fejlesztési tervek között a teherforgalom korszerűsítése, az eddiginél több légiáru Ferihegyre csábítása is szerepel. A Magyar Posta új épületét már 2010-ben átadták, 2012-re készül el húszezer négyzetméternyi cargo terminál, ami szükség szerint tovább gyarapodhat. A Budapest Airport az egyik legelőnyösebb adottságú repülőtér, a kihasználható területe nagyobb, mint a Heathrow-é Londonban.
A Budapest Airport környezetvédelmi és munkabiztonsági igazgatója, Szarvas Gábor, arról tájékoztatta a képviselőket, hogy a zajszigetelésre különös gondot fordítottak. A hatékonyabb forgalomszervezés hozzájárult a légszennyezés csökkentéséhez. A kiépült mérőrendszer adatai szerint Ferihegy ma már a város egyik legtisztább levegőjű területe! Az energia felhasználást is csökkentették, mert a meleg víz egy jelentős részét napkollektorokkal állítják elő. Elkezdődött a csapadékvíz elvezetésének felújítása, ezzel a ráckevei Duna-ágat védik.
A két igazgató válaszolt a képviselők kérdéseire, majd a Bizottság határozatot fogadott el. Felkérte a kormányt, tegyen lépéseket a repülőtérhez vezető korszerű felszíni közlekedés megteremtésére és történjen intézkedés a gyorsforgalmi út környékén látható méltatlan állapotok megszüntetése érdekében. Az úthálózat fejlesztése ugyanis nem csak a repülőtér számára fontos, hanem a régió, a turisztikai tevékenység és az egész magyar gazdaság hasznára válhat.
Az ülés végeztével a képviselők az építkezést is meglátogatták, ahol – egyebek között – megtudták: a nyitás után megszűnik a „schengeni – nem schengeni" elválasztás, ami nagyon rugalmatlanná tette a repülőtér működését. A SkyCourtban kétszer hat utasbiztonsági folyosót lehet működtetni, ez jelentősen gyorsítja a beszállást. A légitársaságok személyzetét külön soron vizsgálják. A berendezések alkalmasak a folyadékok megkülönböztetésére. Amint az EU úgy dönt, hogy eltörli a százmilliliteres korlátozást, a kézipoggyászban is fel lehet majd vinni a lezárt palack Tokajit. Egyszerű és érthető lesz az utastájékoztatás is, hiszen érkeznek ide egyedül olyan idős emberek, akik még a saját anyanyelvükön sem tudnak olvasni. A magyar grafikai stúdió által kifejlesztett jelzésrendszert az egész repülőtéren bevezetik.
Az ellenőrzés után az utas a tágas központi részbe érkezik, keresztülsétálva egy vámmentes bolt-téren. A bolt kínálatának mintegy negyedrészét biztosan magyar áruk adják. Fölötte a galéria egész területe az evés – ivás, büfék, gyors- és elegáns éttermek helyszíne lesz. A nagy központi téren kapnak helyet az utastájékoztató táblák, innen indulnak majd az emberek a beszálló kapuk felé, de ide kerül néhány szakbolt, például a Herendi porcelán, a magyar borok, népművészeti ajándéktárgyak, a Szamos marcipán, a mostanában ismét divatba jött Tisza-cipőbolt, valamint ismert külföldi márkák üzlete is.
A galérián, feltűnő piros térelválasztóval jelölve egy nálunk ma még ismeretlen francia étteremláncnak a Hippopotamus-nak családi étterme lesz, a másik oldalra a Le Roy költözik, magyaros kínálattal az étlapján. Több légitársaság is ide helyezi el saját várótermét. Ugyancsak az emeleten, asztalokkal, székekkel berendezett, elkerített részt alakítottak ki a büfék, gyorséttermek, a Kentucky Fried Chicken és a Burger King vendégei számára. Hozzájuk távol-keleti, ázsiai büfé, salátabár csatlakozik és az egészséges életmód hívei is találnak maguknak friss gyümölcsleveket.
Az egész SkyCourt épületet úgy tervezték meg, hogy ha szükséges, könnyen bővíthető legyen. A nemzetközi tapasztalatok szerint egy országban 1 % GDP növekedés 2% utasforgalom emelkedéssel jár, ezért erre már ma felkészültek. Különösen igaz ez a „fapados" társaságok utasaira. Itt tavaly nálunk is 16 százalékos volt a növekedés, a hagyományos légitársaságok 1 – 2 százalékával szemben. A SkyCourt bírni fogja a nagyobb terhelést és van rá esély, hogy rövidesen az egész magyar idegenforgalom egyik jelképe lehet.