Multimédia és autóroncs – „passzív interjú” Velencében
6 perc olvasásAz 54. Velencei Képzőművészeti Biennálén való magyar megjelenésről, a Magyar Pavilonról adott tájékoztatást 2011. május 2-án a Műcsarnok előadótermében Szőcs Géza, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium kultúráért felelős államtitkára, Gulyás Gábor, a Magyar Pavilon nemzeti biztosa, a Műcsarnok igazgatója, Németh Hajnal, Munkácsy-díjas képzőművész, a Magyar Pavilonban kiállító szerző, és Peternák Miklós, a kiállítás kurátora, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszékének vezetője.
Az 54. Velencei Képzőművészeti Biennálén való magyar megjelenésről, a Magyar Pavilonról adott tájékoztatást 2011. május 2-án a Műcsarnok előadótermében Szőcs Géza, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium kultúráért felelős államtitkára, Gulyás Gábor, a Magyar Pavilon nemzeti biztosa, a Műcsarnok igazgatója, Németh Hajnal, Munkácsy-díjas képzőművész, a Magyar Pavilonban kiállító szerző, és Peternák Miklós, a kiállítás kurátora, a Magyar Képzőművészeti Egyetem Intermédia Tanszékének vezetője.
Ismertették a biennálé Magyar Pavilonjában rendezendő kiállítás, Németh Hajnal Összeomlás – Passzív Interjú" című installációjának tervét. A Magyarországot képviselő műalkotás passzív interjúként jelenik meg a pavilon látogatója előtt, a mű középpontjában egy teljesen összetört személyautó áll, s a szerző által megfogalmazott összhatás, az autóhoz és a közlekedéshez fűződő viszonyunk felmutatásával vizsgál társadalmi kérdéseket. (Passzív interjú alatt olyan, az interjú-alanyok által elmondott valós történetet értünk, melyet a szerző opera-dialógusra ír át.)
Szőcs Géza kulturális államtitkár szerint a velencei biennálé a hazai köztudatban hasonló helyet tölt be, mint az irodalom világában a Nobel díj, azaz, a létező legnagyobb elismerésnek számít úgy a szakmában, mint a nyilvánosság előtt. Történetileg ez a biennálé még korábbról is datálódik, mint a Nobel díj.
A magyar pavilon, a 102 éves műemléki épület, idejekorán jelezte jelenlétünket, gyakorlatilag egy évszázada helyszíne a magyar képzőművészet meg-megújuló törekvéseinek, kísérleteinek, hogy a kontinens és a világ élvonalában saját magát megjelenítse. A próbálkozás évszádonként sikerrel is jár; elég, ha utalunk, a néhány évvel ez előtt Andreas Fogarassy által, a magyar pavilon számára szerzett Arany Oroszlán-ra…
A Velencei Biennálé rangja ma már akkora, hogy még a politikai élet legfelsőbb és legtakarékosabb rétegeiben is, ebben a roppant nehéz időszakban is rezonanciára számíthat, így a kulturális tárca biztosítani tudja a biennáléra szánt 50 millió Ft-ot.A Magyar Pavilonban kiállított installációt némileg eltérő módosulatában már láthattuk Magyarországon, ez a multimédiás installáció egy autóroncs váratlan, brutális látványával kezdődik, majd interjú-részletek és opera-dialógusok adják a műnek azt az esztétikai szerkezetét, amellyel a talányos mű értelmezhetővé válik. A látványból egy összetett üzenet-együttes bontakozik ki.
A magyar részvételt nemzeti biztosként Gulyás Gábor, a Műcsarnok új igazgatója koordinálja, aki elmondta, a szóbanforgó mű pályázaton, 11 pályamunka közül nyerte el a pavilonban való megjelenés lehetőségét, a pályázatot még a Műcsarnok előző igazgatója, Petrányi Zsolt hirdette meg, aki mellett a zsűri tagja volt még Andrássy Gábor művészettörténész, Dobos Géza művészettörténész, a NEFŰ főosztályvezető-helyettese, Hegyi Dóra, művészettörténész, a Tranzit.hu művészeti vezetője, Sasvári Edit, művészettörténész, a Fővárosi Képtár Kiscelli Múzeum művészeti vezetője, Tímár Katalin, a Ludwig Múzeum és a 2007-es Magyar Pavilon kurátora, Szipőcs Krisztina, művészettörténész, a Ludwig Múzeum gyűjteményi szerkesztője.
Döntésük eredményeként kerülhet ez az installáció Velencébe, amely döntéssel a Műcsarnok új vezetője is teljes mértékben egyet ért.
A projekt kurátora, Peternák Miklós a kiállítás koncepciójáról szólva, utalt rá, a Magyar Pavilon a biennálé első öt épülete között épült meg annak idején, így történeti példa-értékkel is bír a magyar kortárs képzőművészet megjelenítésében. A pavilon csatorna felőli oldalán, az 1909-es évszám alatt fontos magyar történeti személyiségek mozaikja látható. A mostani elgondolás jól illeszkedik ezen színes képekhez, megnyitották ugyanis a pavilon eddig fóliával letakart üvegtetejét és színes fóliák segítségével különböző színekkel elhatárolt belső tereket jelöltek ki.
A multimédiás installáció a Kiscelli Múzeumban és a Műcsarnokban is látható volt már, teljes összetettségében azonban először Velencében jelenik meg. A balesetes autó mellett az installáció fontos alkotóelemének számít a balesetek túlélőivel készített interjú-sor, melyekből opera-librettó készült, operaénekesek ezt adják elő spontán improvizációval. Az egyes részletek autógyárban, szállodában, műhelyben, autóúton zajlanak, erre éneklik spontán zenei megfogalmazásban az énekesek az interjú-szöveget. A film záró-akkordjaként német gyermekkórus énekli „az angyalok énekét".
Az alkotóművész, Németh Hajnal megfogalmazása szerint, művében az autóbaleset katasztrofális pillanatát kívánja végletesen lelassítani, az emlékezetben visszapörgetve vizsgálni, elkerülhetetlen volt-e ok-okozati össze-függéseiben. A történetben irónia is rejlik; az autó „élete" az autógyárban kezdődik, az összeütközésnél végződik, s így néhol története szinte az emberi élet helyébe lép.
A velencei képzőművészeti seregszemlét kétévente rendezik meg, 2011-ben június 4. és november 27. között látható a velencei Giardini és Arsenale helyszíneken, naponta 10-19 között. A megnyitó esemény a nagyközönség számára június 4-én, szombaton 10 órakor lesz a Giardini-ban, a díjkiosztó pedig ugyanitt 12 órakor, ahol a Biennále legjobb nemzeti részvételéért járó Arany Oroszlán díjat, az ILLUMInazioni kiállításon szereplő legjobb művész Arany Oroszlán Díját és a legígéretesebb fiatal művész Ezüst Oroszlán Díját vehetik át az arra érdemesnek találtak.
Az 54. Velencei Képzőművészeti Kiállítás ez évtől kezdve Biennale Arte 2011 név alatt fut, főkurátora Bice Curiger, aki 82 nemzetközi művészt hívott meg a központi rendezvényre. A nemzeti pavilonok (89) idén is a Giardini-ben és az Arsenale-ben kapnak helyet, ill. számos városi, bérelt helyszínen is látogathatók. Az ILLUMInations/ILLUMInazioni című központi kiállítás egy része a Giardini központi pavilonjában, másik az Arsenale kiállítótermeiben lesz látható.
A különféle nemzetközi intézmények 37 társrendezvényt (Collateral Events) is szerveznek, színesítve a biennálé programját.
www.crash-passiveinterview.c3.hu
Harmat Lajos