44 ezer forintért adnak karácsonyi ajándékot az 50 felettiek
2 perc olvasás
A karácsonyi ajándékokra az 50 felettiek átlagosan 44 188 Ft-ot költenek idén, és a 70 felettiek azok, akik a legtöbbet fordítanak ajándékozásra, ők átlagosan 57 333 Ft-ot – derül ki a DIMENZIÓ Biztosító és a Gfk Hungária közös 50+ Index kutatásából, amely az 50 felettiek lehetőségeivel, kilátásaival, életérzéseivel foglalkozik.
A karácsonyi ajándékokra az 50 felettiek átlagosan 44 188 Ft-ot költenek idén, és a 70 felettiek azok, akik a legtöbbet fordítanak ajándékozásra, ők átlagosan 57 333 Ft-ot – derül ki a DIMENZIÓ Biztosító és a Gfk Hungária közös 50+ Index kutatásából, amely az 50 felettiek lehetőségeivel, kilátásaival, életérzéseivel foglalkozik.
Az 50 év felettiek hatoda nem vesz senkinek sem karácsonyi ajándékot, ők jellemzően kétfős háztartásban vagy egyedül élnek. Előbbieknél elképzelhető, hogy nem tartják fontosnak az ajándékozást vagy csak valami jelzésértékű apróságot adnak, készítenek, míg utóbbiaknál lehet, hogy nincs kinek ajándékot adni. A többiek jellemzően 5 embert lepnek meg valamivel a szeretet ünnepén.
„Az 50 feletti generáció súlya egyre nagyobb a társadalomban, és a nyugdíjrendszer változásai, valamint az életvitel változása miatt ez a generáció aktívabb életet él, mint az elődei. Megtakarításait, pénzügyeit tudatosabban menedzseli, ezt támasztják alá a karácsonyi kiadásaikkal kapcsolatos számok is." – mondja Orosz András, a DIMENZIÓ Biztosító ügyvezető igazgatója.
Tízből nyolc ajándékozó a gyermekeinek vásárol, 63 százalékuk az unokáinak, és kicsit több mint felük a házastársukat lepik meg. Egy személy ajándékára átlagosan 8 154 Ft-ot költenek. Minél több személynek vásárol ajándékot valaki, annál kisebb összeget költ egy-egy ajándékra. Ugyanakkor minden tízedik 50 feletti az ajándékokra szánt költésben akár 100 000 Ft-ot is kiad karácsonyra.
„Nem szabad megfeledkezni azokról az idős emberekről, akik se nem kapnak, se nem adnak ajándékot karácsonykor, magányosan töltik az ünnepeket. Ezért fontosnak gondoljuk, hogy mindenki gondolja végig a saját környezetében, ki az az egyedülálló idősebb ember, akit legalább karácsonykor meg tud lepni egy kis odafigyeléssel, hiszen ez nem pusztán pénzkérdés." – teszi hozzá Orosz András.
A Dimenzió Biztosító 50+ Index kutatás 2011. őszén, 500 fős, országos mintán készült telefonos módszerrel, amelyet a Gfk Hungária készített.