NEM A FÖLDUTAK MIATT VÁLASZTANAK LEGTÖBBEN CÉGES TEREPJÁRÓT
4 perc olvasás
Cégautók között is gyakran találkozunk terepjárókkal, valamint a terepjárók és személyautók előnyeit ötvöző úgynevezett szabadidőautókkal (SUV). A LeasePlan Hungária Zrt. felméréséből kiderült, hogy az ezeket a modelleket céges autónak választó munkatársak nem elsősorban azért kedvelik a négykerékhajtásos járműveket, mert kiválóan navigálnak a göröngyös utakon. Népszerűségük fő oka presztízsükben és abban rejlik, hogy méretüknél fogva biztonságérzetet adnak a vezetőnek.
Cégautók között is gyakran találkozunk terepjárókkal, valamint a terepjárók és személyautók előnyeit ötvöző úgynevezett szabadidőautókkal (SUV). A LeasePlan Hungária Zrt. felméréséből kiderült, hogy az ezeket a modelleket céges autónak választó munkatársak nem elsősorban azért kedvelik a négykerékhajtásos járműveket, mert kiválóan navigálnak a göröngyös utakon. Népszerűségük fő oka presztízsükben és abban rejlik, hogy méretüknél fogva biztonságérzetet adnak a vezetőnek.
Az idei év első felében hazánkban újonnan forgalomba helyezett személygépkocsik 16%-a terepautó, illetve SUV volt, melynek 70%-át vállalatok vásárolták meg. A LeasePlan által kezelt közel 9000 járművet számláló vállalati flottában is több mint 8%-ban találhatók meg a szegmens modelljei. A Ford, a Toyota és a Volvo a legnépszerűbb gyártó, előbbi a Ranger, míg a két utóbbi a Hilux és az XC60 modellekkel. Gyakran választott típus még a Nissan Qashqai és a Dacia Duster, melyek az idei, országos újautó regisztrációs adatok alapján értékesített darabszám tekintetében vezetik a terepautó kategóriát. A Qashqai inkább a céges vásárlók körében népszerű, a Duster pedig – bár szintén jelentős darabszámban értékesítik vállalati ügyfeleknek – inkább a magánvásárlók körében kedvelt.
A céges terepjárók és szabadidőautók 89%-át férfiak vezetik és csak 11%-ukat használja nő. A flottakezelő gépjárműhasználói körében végzett felméréséből a márkák részesedése mellett az is kiderül, hogy az egyes modelleket milyen döntési szempontok szerint választják és milyen célra használják.
A terepautót vezetők egynegyede a fővárosban, háromnegyedük pedig vidéken közlekedik. A kérdőívet kitöltők válaszai alapján a munkavállalók többsége nem saját döntése alapján ül ezekben a gépkocsikban. 80%-uk számára a gépkocsi típusa a munkakörhöz van rendelve, és csak egyötödük választhatott szabadon vagy egy cégautó szabályzat által előre definiált modell listából.
A válaszok alapján azok közül, akik juttatásként kapják a céges terepjárót és szabadon választhattak volna akár más gépkocsi típust, mindössze minden tízedik jár rendszeresen mellék- vagy földúton négykerékhajtású autójával, 90%-uk általában csak városi közlekedésben és autópályán használja terepautóját. Egynegyedük még soha nem tért le az aszfaltról cégautójával, viszont 40%-uk már került olyan helyzetbe – igaz többnyire véletlenül -, amikor nem boldogultak volna másfajta járművel. A választásnál csupán kevesebb mint 20 %-uknál volt szempont, hogy a munkahelyük, otthonuk terepjáróval jobban megközelíthető. A válaszadók többsége elsődlegesen a biztonság és a tágas belső tér miatt preferálja ezeket a modelleket, és a városban is praktikusnak találja a terepjárókat. Ezt azzal indokolták, hogy a magasabb karosszéria miatt a vezetőülésből jobb a rálátás a forgalomra, utasként nagyobb a biztonságérzet, és a kátyús, valamint havas téli utakon egyszerűbb a közlekedés. A városi használat során az ilyen modellek hátrányaként a kérdőívet kitöltők jelentős része a nehezebb parkolást említette.
A felmérésben résztvevő cégautóhasználók elégedettek terepjárművükkel, hisz 70%-uk újra ilyen autót választana, ha lehetősége lenne rá.