Szabályokkal befékezve, hátramentben...Az Európai Bizottság hivatalos felszólító levelet küldött 24 tagállamnak, mert nem hajtották végre megfelelően az első vasúti csomag rendelkezéseit.
Szabályokkal befékezve, hátramentben…Az Európai Bizottság hivatalos felszólító levelet küldött 24 tagállamnak, mert nem hajtották végre megfelelően az első vasúti csomag rendelkezéseit.
Szabályokkal befékezve, hátramentben…Az Európai Bizottság hivatalos felszólító levelet küldött 24 tagállamnak, mert nem hajtották végre megfelelően az első vasúti csomag rendelkezéseit.
A Bizottság az uniós jogszabályok nemzeti jogba való átültetésének ellenőrzésével összefüggő feladatának teljesítése során a jogszabály végrehajtásának hiányát vagy helytelen alkalmazását állapította meg a következő tagállamok esetében: Ausztria, Belgium, Bulgária, a Cseh Köztársaság, Dánia, az Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Szlovákia és Szlovénia. Az integrált európai vasúti piac megvalósítása kulcsfontosságú a vasúti közlekedés hatékonyságának és versenyképességének előmozdításában, és további lépést jelent a fenntartható európai mobilitás felé.
„Az első vasúti csomag megfelelő átültetése elengedhetetlen ahhoz, hogy az európai vasúti piacon verseny alakulhasson ki és a vasút versenyképessége növekedhessen a többi közlekedési módhoz képest" – mondta Antonio Tajani, a Bizottság alelnöke és közlekedésért felelős biztosa.
2006 májusában a Bizottság megállapította[1], hogy bár a tagállamok bevezették a szükséges jogszabályokat, néhány országnak további intézkedéseket kell hoznia a hatékony keretszabályozás biztosítása és a vasúti piacok megfelelő működése érdekében. Az első vasúti csomag végrehajtásának határideje 2003 márciusa volt.
A nemzeti jogszabályokba való átültetésre vonatkozó részletes vizsgálatot követően a Bizottság a következő hiányosságokra hívta fel a figyelmet:
- A pályahálózat-működtető és a vasúti szolgáltató társaságok függetlenségének hiánya
- A pályahasználati díjakra vonatkozó irányelv rendelkezéseinek hiányos végrehajtása, a vasúti hálózat teljesítményét ösztönző teljesítményalapú rendszer hiánya, valamint a pályahálózat-működtetőt a költségek és díjak csökkentésére ösztönző intézkedések hiánya;
- Egy a vasúti ágazatbeli versennyel kapcsolatos problémák jogorvoslatához elegendő hatáskörrel felruházott, független szabályozó szerv létrehozásának elmulasztása;
[1] Az első vasúti csomag végrehajtásáról szóló, 2006. május 3-i bizottsági jelentés, COM(2006) 189 végleges