A kkv-kban bíznak a leginkább a fiatalok
5 perc olvasás
A vállalkozói szférával kapcsolatos társadalmi intézmények közül a fiatalok a leginkább a hazai kis- és közepes vállalkozásokban bíznak – derül ki a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (FIVOSZ) országos reprezentatív kutatásából. Ugyanakkor az is látszik, hogy a „vállalkozó" mint fogalom erősen negatív asszociációkat hív elő, a fiatalok 73 százalékának van nagyon vagy inkább negatív képe. A FIVOSZ szerint a változás érdekében akár már a közoktatásban érdemes lenne megismertetni a fiatalokat a vállalkozói értékekkel, emellett pedig pozitív példákra is szükség van. Jövő hétfőn kezdődik a FIVOSZ vállalkozásösztönző rendezvénye, a Fiatal Vállalkozók Hete.
A vállalkozói szférával kapcsolatos társadalmi intézmények közül a fiatalok a leginkább a hazai kis- és közepes vállalkozásokban bíznak – derül ki a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségének (FIVOSZ) országos reprezentatív kutatásából. Ugyanakkor az is látszik, hogy a „vállalkozó" mint fogalom erősen negatív asszociációkat hív elő, a fiatalok 73 százalékának van nagyon vagy inkább negatív képe. A FIVOSZ szerint a változás érdekében akár már a közoktatásban érdemes lenne megismertetni a fiatalokat a vállalkozói értékekkel, emellett pedig pozitív példákra is szükség van. Jövő hétfőn kezdődik a FIVOSZ vállalkozásösztönző rendezvénye, a Fiatal Vállalkozók Hete.
A legkisebb bizalom a bankok felé irányul, a fiatalok 52 százaléka egyáltalán vagy inkább nem bízik a hazai hitelintézetekben. A bizalmi rangsorban a kkv-kat két állami intézmény, a rendőrség és a helyi önkormányzatok követik, utánuk a kereskedelmi és iparkamarákat megelőzve a külföldi nagyvállalatok szerepelnek.
Az európai munkanélküliségről tanácskoznak Budapesten Európa fiatal vállalkozói
Jövő hét szombaton Budapesten tanácskozik az Európai Unió fiatal vállalkozói szervezetének (Young Entrepreneurs Organization of the European Union – JEUNE) az elnöksége, ahol az európai ifjúsági munkanélküliséggel összefüggő kérdések kerülnek terítékre. Az ülést a Fiatal Vállalkozók Hetének zárónapjára időzítették, a JEUNE vezetői a rendezvény hivatalos vendégei. Kovács Patrikot, a FIVOSZ alapító elnökét az idén választották a legnagyobb páneurópai fiatal vállalkozói szervezet elnökévé – a JEUNE 20 éves fennállása óta ő az első magyar ebben a tisztségben.
„A kkv-kba vetett bizalom a fiatalokat célzó vállalkozásfejlesztés alapja lehet a jövőben, ám hiba lenne ez alapján azt gondolnunk, hogy általában a vállalkozóról, illetve a vállalkozásról is pozitív képük van a fiataloknak. Sajnos jelenleg sok káros beidegződés él még a társadalomban a magyar vállalkozókkal kapcsolatban, aminek elsősorban az az oka, hogy hiába épült fel a rendszerváltás óta eltelt 25 évben egy markáns vállalkozói értékrend, kultúra, a közgondolkodásban ez még nem jelentkezik " – mondja Kovács Patrik, a FIVOSZ alapító elnöke.
Ön mennyire bízik a következő intézményekben, szervezetekben? (1-5 skálán) |
||
1 |
hazai kis- és közepes vállalatok |
3,11 |
2 |
rendőrség |
2,88 |
3 |
lakóhelyének önkormányzata |
2,88 |
4 |
külföldi nagyvállalatok |
2,85 |
5 |
kereskedelmi és iparkamarák |
2,81 |
6 |
bankok |
2,41 |
Mint a FIVOSZ friss kutatásából kiderül, a fiatalok 73 százaléka számára hív elő nagyon vagy inkább negatív képet a „vállalkozó" mint fogalom. A vállalkozói kép az egész országban – korcsoport, nem, lakhely, a foglalkoztatás típusa és a legmagasabb iskolai végzettség szerinti bontásban is – nagyjából azonos, mindazonáltal kisebb különbségek láthatóak. Negatívabb képük van a vállalkozókról a legfeljebb 8 általánost végzetteknek (78,3 százalék), kevésbé sötét a kép a tanuló fiatalok esetében (68,3 százalék). Alapvetően más a helyzet viszont a startupok megítélése kapcsán: a fiatalok túlnyomó többségében pozitív képet hívnak elő az innovatív induló vállalkozások.
„Ugyan a startup-kultúra virágzása az elmúlt évek talán legfontosabb fejleménye a vállalkozói szektorban, de önmagában kevés ahhoz, hogy átrajzolja a vállalkozásról élő képet, elvégre nem minden vállalkozás valósít meg valamilyen áttörő innovációt" – mutat rá Kovács Patrik. „Az egész társadalomban attitűdváltozásra van szükség, amelynek fontos eszköze lehet, ha a fiatalok már a közoktatásban találkozhatnak a vállalkozói értékkel, emellett az is fontos, hogy kialakuljon a vállalkozói életpályamodell, legyenek minták a vállalkozó kedvű fiatalok előtt. A Fiatal Vállalkozók Hetének életre hívásával is ezt a célt akartuk szolgálni" – teszi hozzá a FIVOSZ alapító elnöke.
Jövő hétfőn kezdődik a Fiatal Vállalkozók Hete
November 17-21. között immár hetedik alkalommal rendezi meg a FIVOSZ az országos ingyenes programsorozatát, a Fiatal Vállalkozók Hetét, amelyet idén partnerként a Miniszterelnökség is támogat. A gazdasági utánpótlás-nevelés kulcseseményeként számon tartott eseményen neves vállalkozókkal, köztük Gunnar Frohval, a WunderCar alapítójával, valamint Palásti Józseffel, a Fornetti tulajdonosával is találkozhatnak fiatalok, mialatt az előadásokon őszintén terítékre kerülnek a hazai vállalkozói szférát érintő problémák és kihívások. Budapesten és hét vidéki nagyvárosban – Debrecenben, Győrött, Miskolcon, Pécsett, Szegeden, Székesfehérváron és Szekszárdon – csaknem ötven program várja a fiatalokat. A Fiatal Vállalkozók Hetét a korábbi évekhez hasonlóan a nemzetközi eseménysorozat, a Global Entrepreneurship Week (GEW) keretében rendezik meg a világ 152 országához hasonlóan. A GEW a világ legnagyobb vállalkozástámogató és -ösztönző eseménysorozata, az a platform, ahol fiatalok milliói kapnak releváns információkat és inspirációt ahhoz, hogy a gazdasági élet értékes szereplőivé válhassanak.