A Lufthansa jelentősen javította eredményét az első félévben
A korrigált EBIT 290 millióról 468 millió euróra nőtt. A személyszállító légitársaságok pozitív üzleti folyamatokról számoltak be . Az üzemanyagköltség 309 millió euróval csökkent, ám az eredményt 158 millió euró árfolyamhatás terhelte. A saját tőke aránya a magasabb kamatoknak köszönhetően ismét elérte az 17,5 százalékot
A korrigált EBIT 290 millióról 468 millió euróra nőtt. A személyszállító légitársaságok pozitív üzleti folyamatokról számoltak be . Az üzemanyagköltség 309 millió euróval csökkent, ám az eredményt 158 millió euró árfolyamhatás terhelte. A saját tőke aránya a magasabb kamatoknak köszönhetően ismét elérte az 17,5 százalékot
A Lufthansa Csoport stabil üzleti fejlődésről számolt be 2015 első fél évében, és valamennyi üzletágban javított eredményét. A korrigált EBIT 468 millió eurós értéke 290 millió euróval haladta meg az egy évvel korábbi szintet. Az árbevétel az előző év hasonló időszakához képest 8,5 százalékkal, 15,4 milliárd euróra emelkedett a június 30-án véget ért első félévben, amiből 12,1 milliárd euró volt a forgalmi árbevétel. A Lufthansa Csoport személyszállító légitársaságainak egy utasra jutó átlagos jegyárbevétele 2,4 százalékkal emelkedett 2015 első felében, ami főként az árfolyamhatásnak volt köszönhető. A gyenge euró hatása nélkül jóval alacsonyabb lett volna az egy utasra jutó átlagos árbevétel. Az árfolyamhatást nem számítva 5,7 százalékkal csökkent volna ez a mutató egyedül a második negyedévben. Bár a fajlagos költség összességében véve emelkedett az árfolyamhatás nyomán, az üzemanyagköltség 309 millió eurós csökkenése, a magasabb árbevétel és a jobb kapacitáskihasználtság együtt bőségesen ellensúlyozta az alacsonyabb árakat. Az árfolyamhatás negatív hatásának nettó összesített értéke 158 millió euró volt az első hat hónapban. A nettó egyenleg azért negatív, mert a Lufthansa Csoportnak a valutaárbevételnél magasabb költségei keletkeznek valutában (többek között üzemanyagkiadások USA dollárban).
A Csoport nettó eredménye 954 millió euróra emelkedett az első hat hónapban, szemben az előző év hasonló időszakában elért 79 millió euró nettó veszteséggel. A magasabb üzemi eredmény mellett ez főként a magasabb pénzügyi eredménnyel magyarázható. A Csoport nettó eredményének több mint fele annak a számviteli hatásából származott, hogy az első negyedévben 503 millió euróval nőtt a törzstőke a részvényekre váltható Jet-Blue kötvények beváltásával. A második negyedében a kamatok, az árfolyamfedezeti eszközök, és az üzemanyag-fedezeti opciók pozitív hatása összesen 176 millió euróval javította az eredményt.
Simone Menne, a Deutsche Lufthansa AG pénzügyi vezérigazgató-helyettese és repülési szolgáltatásokért felelős vezetője így nyilatkozott: „Stabil első félévi eredményről számolhatunk be. Üzletágaink, azon belül különösen a második negyedévben lendületes növekedésnek induló személyszállító légitársaságok pozitív folyamatai mellett főként az üzemanyagköltség csökkenésével magyarázzuk a javulást. Nem hagyjuk azonban, hogy ez az eredmény megtévesszen minket, hiszen nem számíthatunk a repülőjegyek árának növekedésére. Ezért kitartóan dolgozunk tovább a Lufthansa Csoport versenyképességének javításán."
A Lufthansa Csoport 7,6 százalékos korrigált EBIT-rátát ért el a második negyedévben, amiben fontos része volt a Lufthansa Passenger Airlines és különösen a SWISS légitársaságoknak. A Passenger Airline Group nyereséghányada megközelítette a 8 százalékot a második negyedévben, míg a SWISS esetében ez az érték a 11 százalékot is meghaladta, ami – még ágazati összehasonlításban is – kiugróan jó eredmény. A Germanwings is tovább haladt a siker útján, és várhatóan az idei évet zárja majd először nyereséggel.
Simone Menne: „Helyes stratégiai irányvonalat követünk. Rendkívüli sikereket érünk el prémium márkáinkkal – a Lufthansával és a SWISS-szel -, és másodlagos márkáink – a Germanwings és a Eurowings – is jól teljesítenek. Csomóponti légitársaságainknál a prémium minőséget, a ponttól-pontig közlekedő járatokat üzemeltető másodlagos márkáknál pedig a versenyképességet állítjuk a középpontba. Ennek a szemléletnek köszönhetően nyereségesen és felkészülten nézünk szembe a jövő kihívásaival a légiközlekedés piacán."
A Lufthansa Passenger Airlines 181 millió euróval, a SWISS pedig 90 millió euróval javította eredményét az első fél évben, a 178 millió euró korrigált EBIT-értékből számítva. Bár az Austrian Airlines 17 millió euró veszteséget termelt az első fél évben, a korrigált EBIT-et mégis figyelemre méltó 27 millió euróval sikerült javítania az előző évvel összehasonlítva. A Lufthansa Cargo azonban nem tudta megőrizni a második negyedévben az első negyedévre jellemző jó teljesítményt. A nyári menetrend bevezetésével a Lufthansa Cargo versenytársai jelentősen bővítették áruszállítási kapacitásukat több piacon, fokozva ezzel az árnyomást. A logisztikai szegmensben végül 7 millió euróval, 50 millió euróra sikerült növelni a korrigált EBIT értékét az első fél évben. A többi üzletág szintén javította fél éves eredményét: a Lufthansa Technik 41 millió euróval 268 millió euróra, az LSG SkyChefs pedig 17 millió euróval 26 millió euróra.
A saját tőke aránya visszaállt a 17,5 százalékos értékre a második negyedév végére a magasabb technikai kamatláb és a kifizetett nyugdíjak összegének ebből eredő csökkenése nyomán. Az arány emiatt magasabb volt a 2014 egészére számítottnál. Bár a technikai kamatláb 2,9 százalékos növekedése a nyugdíjfizetési kötelezettség mérséklődéséhez vezetett, a 6,6 milliárd eurós nyugdíjfizetési összkötelezettség továbbra is rendkívül magas.
Simone Menne: „A nyugdíjfizetési kötelezettséggel és a törzstőkével kapcsolatban is elmondható, hogy pozitív folyamatokat tapasztaltunk végig a második negyedévben, bár ezeket jórészt külső tényezők határozták meg. Továbbra is fenntartható struktúrákra van szükségünk a nyugdíjkonstrukcióban, és az átmeneti nyugdíjszabályokon sem változtatunk. Az előttünk álló évekre tervezett ambiciózus beruházási program a fenntarthatóságunkat biztosító stratégia része. A szükséges források előteremtéséhez a Lufthansa Csoport minden üzletágánál és vállalatánál megfelelő feltételekre van szükség."
Az üzemi tevékenységből származó cash-flow közel 45 százalékkal, 2,5 milliárd euróra nőtt az első fél évben. Az időszak végén a szabad cash flow értéke valamivel meghaladta az 1 milliárd eurót, ami ez előző évinek közel duplája. Ezzel egyidőben a nettó adósságállomány 31 százalékkal csökkent 2014 egészéhez képest.
A beruházási költség terv szerint növekedett az elmúlt 12 hónapban. Ebben szerepet játszott egyebek mellett két további Airbus A380 és négy Boeing 747-8 vásárlása, a nagy távolságú járatok üzleti és első osztályának modernizálása, és az új prémium turistaosztály bevezetése. A bruttó kiadások összértéke el fogja érni 2015-ben a 2,9 milliárd eurót. A következő években terv szerint 2,5 milliárd euróra csökken majd a beruházási szint.
A Lufthansa megerősíti előrejelzését, mely szerint 2015 egészében a korrigált EBIT sztrájkköltségek nélküli értéke meg fogja haladni a 1,5 milliárd eurót.
Lufthansa Csoport |
|
január-június |
Változás |
|
2015. I. fél év |
2014. I. fél év |
|||
Árbevétel |
millió euró |
15 365 |
14 166 |
+8,5% |
ebből forgalmi árbevétel |
millió euró |
12 123 |
11 466 |
+5,7% |
Üzemi eredmény |
millió euró |
430 |
194 |
+121,6% |
Csoportszintű eredmény |
millió euró |
954 |
-79 |
— |
EBIT |
millió euró |
463 |
216 |
+114,4% |
Korrigált EBIT |
millió euró |
468 |
178 |
+162,9% |
Korrigált EBIT-ráta |
% |
3,0% |
1,3% |
+1,7 százalékpont |
Beruházások (nettó) |
millió euró |
1507 |
1198 |
+25,7% |
Üzemi tevékenységből származó cash flow |
millió euró |
2527 |
1744 |
+44,9% |
Dolgozói állomány (2015. június 30-án) |
|
119 357 |
119 092 |
+265 |
Részvényegységre jutó nyereség |
euró |
2,06 |
-0,17 |
+2,23 |
http://investor-relations.lufthansagroup.com/en.html