„A média hatása a gyermekekre és fiatalokra”
A 2011. szeptember 26-28. között megrendezett VI. Nemzetközi Médiakonferencia előadásainak anyaga 2012 áprilisában jelent meg könyv formájában. A kötet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) támogatásával és a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (NGYSZ) szerkesztésében készült el.
A 2011. szeptember 26-28. között megrendezett VI. Nemzetközi Médiakonferencia előadásainak anyaga 2012 áprilisában jelent meg könyv formájában. A kötet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) támogatásával és a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat (NGYSZ) szerkesztésében készült el.
A Gyermekmentő Szolgálat által kiadott „Kobak" könyvsorozat korábbi darabjaihoz hasonlóan ez a kötet sem kerül bolthálózati értékesítésre. A Gyermekmentő oktatási intézményeknek, könyvtáraknak, a Parlamentnek, hatóságoknak és a médiának küldi el a könyvet, illetve az érdeklődők a Szolgálat irodájában (Bp., VI. Teréz krt. 24.) juthatnak hozzá a kiadványhoz. A korábbi kötetek nagyon keresettek az egyetemi oktatók és hallgatók körében, oktatási segédanyagként vagy szakdolgozathoz. A kiadvány kétezer példányban jelent meg.
A kötet a háromnapos konferencián elhangzott előadásokat tartalmazza, melyeket az 5 országból érkezett, összesen 91 magyar, illetve külföldi elméleti és gyakorlati szakember – jogászok, pszichológusok, szociológusok, médiaszakértők, civil szervezetek képviselői, játékszakértők, bankszakemberek – tartott. A könyv követi a konferencia tematikáját, vagyis külön blokkokban közli a plenáris ülések és a három szekció előadásait (Tartalmak, Felhasználók és Intézmények).
A konferencia alapjául szolgáló kutatás ismertetése is bekerült a kiadványba, melyet a Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat által megbízott kutatócsoport készített (dr. Kósa Éva pszichológus, dr. László Miklós és dr. Antalóczy Tímea szociológus). Az alapkutatás 13-17 éves gyerekek médiahasználati szokásait vizsgálja, 2000 fős minta alapján, amit kvalitatív kutatások egészítenek ki.
A felmérés kimutatta, hogy a 13 és 17 év közötti fiatalok 91%-a az otthonában is hozzáfér az internethez, 93%-uknak van mobiltelefonja, 43%-uknak okostelefonja, ugyanakkor a fiatalok több mint felének a családja kevesebb mint 50 könyvvel rendelkezik. A vizsgált tinédzserek fele tanórán is használta már a telefonját. A fiatalok ugyanakkor kevesebb időt töltenek a televízió előtt, a csatornák közül szinte kizárólag a kereskedelmieket választják, azokon pedig sorozatokat és valóságshow-kat néznek.
Egyre több fiatal használja a világhálót már vásárlásra is. A közösségi oldalakon a vizsgált korosztály 93%-a van jelen, az itteni kapcsolataik száma Európában átlagon felüli. Az e-mailezés aránya visszaszorulóban van, a fiatalok ugyanis azonnali visszajelzésre vágynak. A kutatók hangsúlyozták, hogy a fiatalok a televíziótól egyre inkább az internethez pártolnak. Fontos lenne, hogy a gyermekek kontrollált körülmények között használják a médiumokat. A vizsgált korosztályba tartozók mintegy 70%-ánál a szülők sajnos nem határoznak meg szabályokat a televízió, az internet vagy a mobiltelefon használatával kapcsolatban. A legtöbb fiatal szabályozatlanul tölthet fel pénzt a mobiltelefonjára, abba pedig végképp nem szólnak bele a szülők, hogy gyermekük mire használja a készülékét. Az internetet a fiatalok 65%-a használja ellenőrizetlenül, és különösen érdekes, hogy a megkérdezett 13 és 17 év közöttiek háromnegyede úgy vélte, szüleinél sokkal jobban eligazodik a világhálón.