A NIKE közzétette a fenntartható működést körvonalazó globális stratégiáját
7 perc olvasásA NIKE, Inc. (NYSE:NKE) nyilvánosságra hozta 2007-2009 pénzügyi évekre vonatkozó vállalati szociális felelősségvállalási (CR) beszámolóját, amely körvonalazza vállalati CR stratégiának egy magasabb szintre emelését a hagyományos kockázatkezelési, filantropikus és szabálykövető modellről egy innovációra, együttműködésre, áttekinthetőségre és pártfogásra összpontosító hosszú távú, fenntartható gazdálkodás mellett a vállalatnak virágzó jövőt biztosító stratégiára.
A NIKE, Inc. (NYSE:NKE) nyilvánosságra hozta 2007-2009 pénzügyi évekre vonatkozó vállalati szociális felelősségvállalási (CR) beszámolóját, amely körvonalazza vállalati CR stratégiának egy magasabb szintre emelését a hagyományos kockázatkezelési, filantropikus és szabálykövető modellről egy innovációra, együttműködésre, áttekinthetőségre és pártfogásra összpontosító hosszú távú, fenntartható gazdálkodás mellett a vállalatnak virágzó jövőt biztosító stratégiára.
A fenntartható üzleti és innovációs (SB&I) tevékenységre fordított fokozott figyelem szorosan integrálódik a NIKE üzleti stratégiájába minden működési területén, a vállalat eredményessége, a szociális környezet, a vállalat dolgozói, a fogyasztók és a globális környezet szempontjából egyaránt előnyös fenntartható megközelítést eredményezve.
A beszámoló részletezi a NIKE öt éves CR célkitűzéseiben elért eredményeket és áttekintés nyújt az elmúlt három év során végzett tevékenységről.
A fenntarthatóság a NIKE növekedésének és innovációjának alfája és omegája – jelentette ki Mark Parker, a NIKE, Inc. elnök-vezérigazgatója. Üzleti tevékenységünk fenntarthatóságának megteremtése előnyös az alacsony környezeti megterhelést okozó termékeket kereső vásárolóinknak, beszállító üzemeink fenntartható termelési módszereket igényelő dolgozóinak, valamint alkalmazottainknak és részvényeseinknek, akiknek feltétlenül előnyt jelent, egy, a jövő kihívásaira felkészült vállalat.
A természeti források csökkenésének következményeit, valamint az alacsony széndioxid kibocsátású termelési eljárásokra való áttérés szükségességét felismerve a NIKE a beszámolóban meg kívánja osztani a nyilvánossággal a zéró-kibocsátású üzleti modellről alkotott nézeteit is, melynek célja a hulladék kibocsátás mentes beszállítói lánc kialakítása és teljes egészében reciklálható termékek előállítása – azaz a fogyasztás előtti és utáni hulladék teljes kiküszöbölése. Az elképzelés innovatív és fenntartható üzleti modellek kialakításának ösztönzését tűzte ki célul.
A fenntarthatóság és a NIKE mint növekvő vállalat közötti kapcsolat soha nem volt ennél világosabb – mondta Hannah Jones, SB&I alelnök. Számos nagyjelentőségű szociális, környezeti és gazdasági természetű hatással kell számolni a foglalkoztatás, az ifjúsági sport, a beszállítói láncok és termékek terén. Ez lehetőséget teremt a NIKE számára innovációs erősségeinek, átláthatóság melletti elkötelezettségének és együttműködési készségének bevetését mindenen komplex problémák kezelésére.
A beszámoló felsorolja a 2007-ben lefektetett ötéves tervben elért eredményeket. A vállalat számos fronton komoly eredményeke könyvelhet el, például a karcsú- és személyzeti erőforrás menedzsment képzés terén a beszállítóknál, a hulladék és károsanyag kibocsátás csökkentése és környezetvédelmi szempontból előnyösebb nyersanyagokkal való felváltása terén a környezettudatos termékfejlesztésekben.
A beszámoló feltárja az előrelépéssel szemben erőteljesebb kihívásokat támasztó területeket is, mind például a beszállítóknál végzett túlórázás. A NIKE egyes esetekben felülvizsgálta és pontosította célkitűzéseit is az adott téma összetettségének jobb megértése, illetve a stratégiában bekövetkezett változás miatt.
A CR beszámoló a vállalat számos fontos kezdeményezését körvonalazza:
1. környezettudatos termékfejlesztés:
A Considered Design termékfejlesztési modell a fenntarthatóság alapelvét alkalmazza a sportolók számára kifejlesztett innovatív nagyteljesítményű termékekre a mérgező anyagok és hulladékok kiküszöbölésével, illetve csökkentésével és a környezetvédelmi szempontból előnyösebb alapanyagok alkalmazásának fokozásával.
2. GreenXchange (GX):
A GX szellemi termékek kereskedelmére létrehozott interentes platform új, fenntartható üzleti modellek kialakítása és az innováció ösztönzése céljából. A rendszer olyan szabadalmak rögzítése, megosztása és licencálása céljából lett létrehozva, amelyek megosztása ösztönözheti a fenntarthatóság javítását akadályozó problémák elhárítását szolgáló szinte korlátlan innovációs tevékenységet. A szellemi tulajdon elérhetővé tételének célja a zöld innovációs tevékenység gyorsításának elősegítése.
3. Karcsú- és személyzeti erőforrás menedzsment(HRM)
A NIKE szoros együttműködést folytat beszállítóival karcsú erőforrás menedzsment és személyzeti menedzsment eszközök elsajátítása céljából. A karcsú erőforrás menedzsment alapelvei a munkavégzési folyamathoz közelebb viszik a döntési szinteket a dolgozók képzése, csapatmunka kialakítása, valamint a minőségnek a mennyiség fölé helyezése szükségességének tudatosítása által. A HRM erősíti az üzem vezetési kapacitását és megtanítja őket a döntési helyzetbe hozott munkaerő jelentőségének értékelésére. Bár ez csak egyetlen aspektusa a NIKE beszállítókkal fenntartott kapcsolatának, mégis jelentős része a karcsúbb, zöldebb és hatékonyabb beszállítói csatorna kiépítését célzó stratégiájának.
4. Sport a szociális előremenetel szolgálatában:
A NIKE tovább erősítette a sportot a szociális előrelépés szolgálatába állító stratégiáját. Általában alulbecsülik a sportnak a közösségi vállalkozók és innovátorok hálózatának kialakításában és pozitív társadalmi, gazdasági és kulturális változások előidézésében játszott szerepét. A sport pozitív társadalmi szerepének egy meggyőző példája a NIKE Afrikában a közösségi futball támogatására végzett tevékenysége. A közösségi program a sportot használja katalizátornak a fiatalokhoz intézett üzenetek eljuttatására, felhívja a figyelmet egy égető társadalmi igényre, a HIV/AIDS tájékoztatás szükségességére, lehetővé téve a fiataloknak megalapozott és informált döntések meghozatalát.
5. Energiafelhasználási és klímaváltozás stratégia:
A NIKE 2009-ben összefogást kezdeményezett a fogyasztási cikkeket gyártó vállalatok körében Business for Innovative Climate and Energy Policy (BICEP) név alatt szigorú amerikai klímavédelmi és energiahasznosítási törvények támogatására a versenyfeltételek kiegyenlítése érdekében a széndioxid kibocsátás költségeinek megállapítása és az új technológiai és infrastrukturális megoldások létrehozásához szükséges innováció ösztönzése által. A NIKE elébe kíván menni a kötelező rendelkezéseknek, az energiaárak emelkedésének és ingadozásának, valamint a fogyasztóktól érkező nyomásnak.
A NIKE ezen felül 2008-ban cipőipari energiahatékonysági programot is indított öt szerződéses gyártó részvételével. A NIKE együttműködés iránti elkötelezettsége kiváló korai eredményeket hozott: a szerződéses beszállítók széndioxid kibocsátása 6 százalékkal csökkent a termelés 9 százalékos emelkedése ellenére.
A NIKE http://www.nikeresponsibility.com/ címen elérhető társadalmi felelősségvállalási beszámolója pontosabb részletekkel szolgál a kitűzött célok terén elért eredményekről áttekintést nyújt a vállalat 2007, 2008 és 2009-es pénzügyi években tett erőfeszítéseiről.
A NIKE, Inc-, Beaverton, Oregon székhellyel a világ egyik vezető sportcipő, sportruházat, sportfelszerelés és kiegészítő cikk tervező, értékesítő és forgalmazó vállalata a legkülönbözőbb sportágak és testedzési tevékenységek terén. A NIKE teljes tulajdonú leányvállalatai egyebek között a luxus cipőket, táskákat, kiegészítőket és kabátokat forgalmazó Cole Haan, a sportcipőket, sportruházatot és kiegészítőket tervező, értékesítő és forgalmazó Converse Inc., a sport- és életviteli célú cipőket, ruházati cikkeket és kiegészítőket tervező, értékesítő és forgalmazó Hurley International LLC, valamint a futball cikkek terén vezető nemzetköz brit márka, az Umbro Ltd.