A válság nem rontott a multik hírnevén – A B&P BrandAktív megmérte a hazai nagyvállalatok reputációját
4 perc olvasásElkészült a legnagyobb magyarországi vállalatok reputációs rangsora. A B&P BrandAktív listáján a multinacionális vállalatok – a válság ellenére – jól szerepelnek. A legjobb hírnevű magyar cég, a Richter Gedeon az ötödik helyen végzett.
Elkészült a legnagyobb magyarországi vállalatok reputációs rangsora. A B&P BrandAktív listáján a multinacionális vállalatok – a válság ellenére – jól szerepelnek. A legjobb hírnevű magyar cég, a Richter Gedeon az ötödik helyen végzett.
40 hazai nagyvállalat megítélését mérte fel 2009 nyarán a B&P BrandAktív. A márkatanácsadó és kommunikációs ügynökség csütörtökön hozta nyilvánosságra a vizsgált cégek reputáció szerinti rangsorát Reputation Rating 2009 címmel. A listán a multinacionális cégek adják az élboly meghatározó hányadát.
A válság által meghatározott környezetben meglepő eredményt hozott az első hazai Reputation Rating kutatás, hiszen az általános vélekedés szerint a válság megrendítette a multinacionális cégek iránti fogyasztói bizalmat. A friss kutatás eredményei ennek éppen az ellenkezőjét bizonyítják: a multinacionális vállalatok hírneve kellően védi őket a bizalomvesztéssel szemben. A nagy múltú, országhatárokat átlépő nagyvállalatok reputációja átvészeli a válság negatív hatásait, hitelt ad nevüknek, így a multik megítélése nem romlik.
A lista első három helyén az Audi Hungária Motor Kft, GE Hungary Zrt, és Vodafone Magyarország Zrt. végeztek. A legkedvezőbb megítélésű iparágnak hazánkban a távközlés bizonyult, míg a legkevésbé jó reputációval a közlekedési vállalatok bírnak.
Érdemes kiemelni, hogy a hasonló nemzetközi kutatások listavezetői általában az adott nemzet tekintélyes multinacionális vállalatai: Svédországban az IKEA, Japánban a Nintendo, Franciaországban a Christian Dior, Németországban a Lufthansa. Ezzel szemben a legjobb reputációjú magyar vállalat, a Richter Gedeon az ötödik helyen végzett.
A felmérés során öt olyan dimenzió mentén vették górcső alá a cégek megítélését, melyek a reputáció minden aspektusát és problémáját lefedik: a vezetés, a vállalati polgárság, a hitelesség, az elismertség és az érzelmi közelség. Az eredmények tükrében meghatározható, hogy az egyes vállalatok hogyan reagálhatnak a válságra és milyen területen tehetnek előrelépést társadalmi megítélésük javítása érdekében.
Az első hazai Reputation Rating kutatás alapját az a felismerés adja, hogy a vállalatok mára a fogyasztók mindennapjainak részesei lettek, közéleti szereplőkké, véleményformálókká váltak. Így hírnevük komplex tulajdonságnak tekinthető, hiszen élmények és tapasztalatok összességéből áll.
A reputáció vizsgálata nem ismeretlen kutatási terület, a tekintélyes Reputation Institute fundamentumként emeli ki az új vállalatvezetési kultúrában. Felismerve ezzel, hogy a reputáció ugyanolyan stratégiai sikertényezővé, vállalatiérték-növelő faktorrá vált, mint a márkaérték vagy az érintetti szemléletmód.
A B&P BrandAktív olyan új módszert fejlesztett ki, melynek három pillér képezi az alapját: a deliberativitás a társadalmi párbeszéded modellezve szolgáltat adatokat, biztosítja a kutatás dinamikus voltát, az érintetti reprezentativitás bevonó szemléletével szembemegy a statisztikai adatfelvétellel, a percepció vizsgálata pedig figyelembe veszi, hogy ezen a téren nem csak tudást, hanem érzéseket és benyomásokat is vizsgálni kell.
E három tényező ötvözése adja a B&P BrandAktív új módszertanának egyediségét, mely a Reputation Rating során bizonyítottan működik és megbízható eredményt hoz. A kutatást végző cég a Figyelő Top 200 iparági bontását vette alapul, amikor kiválasztotta a vizsgálat tárgyát képező 40 vállalatot.