Augusztusban is magasabb a Fogyasztói Bizalmi Index, mint az év első felében
Augusztusban a Fogyasztói Bizalmi Index az idei legmagasabb, 48 pontos júliusi szinten maradt, a Nielsen piackutató vállalat szokásos havi felmérésének eredménye szerint. Az országos, 48 pontos átlaghoz képest kiemelkedik a havi nettó 100 ezer forintnál nagyobb jövedelműek 65 pontos Fogyasztói Bizalmi Indexe.
Augusztusban a Fogyasztói Bizalmi Index az idei legmagasabb, 48 pontos júliusi szinten maradt, a Nielsen piackutató vállalat szokásos havi felmérésének eredménye szerint. Az országos, 48 pontos átlaghoz képest kiemelkedik a havi nettó 100 ezer forintnál nagyobb jövedelműek 65 pontos Fogyasztói Bizalmi Indexe.
A márciusi, idei mélypontot jelentő 37 pont óta folyamatosan javul a Fogyasztói Bizalmi Index. Az egyaránt 48 pontos júliusi és augusztusi mutató azonban még mindig messze elmarad attól, amit optimistának nevezhetnénk.
Az index kiszámításának tényezői közül továbbra is a vásárlási hajlandóság mutatja a legkedvezőbb képet, majd a közeljövőbeli személyes anyagi helyzet megítélése következik. Az előttünk álló tizenkét hónap során a hazai munkalehetőségekről nyilatkoztak a megkérdezettek leginkább borúlátóan.
Matematikailag a fogyasztói bizalmi index nulla és 200 pont között lehet, de gyakorlatilag általában a jónak tekinthető 133 és a kevésbé jó 67 pont között szoktak mozogni a számok. Az augusztusi, 48 pontos mutatóhoz képest érzékelhetően bizakodóbbak a legnagyobb jövedelműek mellett a budapestiek, valamint az egyetemet vagy főiskolát végzettek.
A Fogyasztói Bizalmi Index egyik összetevője: Ki, hogyan vélekedik arról, hogy a mostani időszak, a mai árakat és személyes anyagi helyzetét figyelembe véve alkalmas-e a számára szükséges és kívánatos termékek megvásárlására. A márciusi 42 százalék után augusztusban 34 százalék tartotta rossznak a jelen helyzetet vásárlás tekintetében. Jónak pedig júliusban és augusztusban már egyaránt13 százalék, a márciusi 9 százalékkal szemben.
Az index kiszámításának tényezői közül személyes anyagi helyzetét jónak látja a következő tizenkét hónapban a megkérdezettek 11 százaléka, míg májusban csak 7, júliusban pedig 12 százalék. Rossznak 37 százalék tartja saját pénzügyi kilátásait, szemben a márciusi 51 százalékkal.
Az előttünk álló tizenkét hónap során a hazai munkalehetőségekről a válaszadók 63 százaléka mondta a márciusi mélypontkor azt, hogy rosszak, míg augusztusban 49 százalék. A „jó" véleményt képviselők aránya a júliusi 7-ről most 6 százalékra változott.
Táblázat. A Nielsen Fogyasztói Bizalmi Indexének alakulása. (Matematikailag nulla és 200 pont között lehet, de gyakorlatilag általában a jónak tekinthető 133 és a kevésbé jó 67 pont között szoktak mozogni a számok).
Február |
45 |
Március |
37 |
Április |
40 |
Május |
40 |
Június |
45 |
Július |
48 |
Augusztus |
48 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Ön milyen kilátásokat jósol a hazai munkalehetőségekre a következő tizenkét hónapban? A válaszadók százalékában.
Vélemény |
Február |
Március |
Április |
Május |
Június |
Július |
Augusztus |
Kitűnő |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
Jó |
4 |
4 |
4 |
4 |
5 |
7 |
6 |
Nem túl jó |
33 |
31 |
31 |
33 |
39 |
40 |
43 |
Rossz |
59 |
63 |
61 |
62 |
54 |
50 |
49 |
Nem tudja |
3 |
2 |
4 |
1 |
2 |
2 |
2 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Mit gondol, milyen lesz az ön személyes anyagi helyzete a következő tizenkét hónapban? A válaszadók százalékában.
Vélemény |
Február |
Március |
Április |
Május |
Június |
Július |
Augusztus |
Kitűnő |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
Jó |
9 |
7 |
9 |
7 |
11 |
12 |
11 |
Nem túl jó |
44 |
40 |
41 |
44 |
45 |
46 |
50 |
Rossz |
40 |
51 |
45 |
46 |
40 |
38 |
37 |
Nem tudja |
6 |
2 |
5 |
3 |
3 |
4 |
2 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. A mai árakat és az ön személyes anyagi helyzetét figyelembe véve hogyan jellemezné a mostani időszakot, mennyire alkalmas az ön számára szükséges és kívánatos termékek megvásárlására? A válaszadók százalékában.
Vélemény |
Február |
Március |
Április |
Május |
Június |
Július |
Augusztus |
Kitűnő |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
Jó |
11 |
9 |
11 |
11 |
11 |
13 |
13 |
Nem túl jó |
53 |
48 |
44 |
47 |
49 |
46 |
50 |
Rossz |
32 |
42 |
41 |
40 |
37 |
37 |
34 |
Nem tudja |
3 |
1 |
4 |
2 |
2 |
3 |
3 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. A Fogyasztói Bizalmi Index alakulása életkor szerint.
Életkor |
Március |
Május |
Július |
Augusztus |
Index átlaga |
37 |
40 |
48 |
48 |
18-29 évesek |
43 |
43 |
59 |
53 |
30-39 évesek |
38 |
38 |
44 |
50 |
40-49 évesek |
34 |
37 |
46 |
48 |
50-59 évesek |
32 |
34 |
43 |
39 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan:
A fenti információkat a Nielsen piackutató vállalat fogyasztói bizalomra vonatkozó kutatása tárta fel. A 18-59 éves lakosságot több fontos szempontból (nem, életkor, jövedelem, iskolai végzettség, stb.) reprezentáló 800 embert kérdeztünk meg személyesen, otthonában. Az adatfelvétel 2009. február 13.-15., 2009. március 13.-15., 2009. április 15.-19., május 15.-17., június 12-14., július 10.-12., illetve augusztus 7.-9. között történt.
A fogyasztói bizalmi index nulla és 200 pont között lehet. Gyakorlatban általában a jónak tekinthető 133 és a kevésbé jó 67 pont között szokott mozogni.