BankRáció és Világgazdaság a végtörlesztésről -devizahitel kiváltó forinthitelek jópár banknál felfüggesztve…
A Magyar Szociális Fórum szerdán azt az értesítést kapta Giczi Józseftől, a Világgazdaság c. lap szerkesztőjétől, hogy az FHB Bank december 27-től beszüntette az Optimum Kiváltó Hiteleket, a K&H Bank pedig december 24-től beszüntette az egyetlen végtörlesztési hitelét, melyet "K&H üzleti feltételű lakáshitel csak kamattal – gyorsított eljárás" néven ismertek.
A Magyar Szociális Fórum szerdán azt az értesítést kapta Giczi Józseftől, a Világgazdaság c. lap szerkesztőjétől, hogy az FHB Bank december 27-től beszüntette az Optimum Kiváltó Hiteleket, a K&H Bank pedig december 24-től beszüntette az egyetlen végtörlesztési hitelét, melyet "K&H üzleti feltételű lakáshitel csak kamattal – gyorsított eljárás" néven ismertek.
Fióki információk szerint a következő bankoknál nem lehet már új végtörlesztési igényt beadni: Oberbank, KDB Bank, FHB, K&H, Aegon. Valószínűleg azért mert nincs elég ügyintéző kapacitásuk – írta a Világgazdaság szerkesztője a BankRáció portáltól kapott tájékoztatásra hivatkozva.
A K&H Bank a következőkről tájékoztatta a Világgazdaságot:
„Annak érdekében, hogy a Kormány által a 2011. december 15-én bejelentett, a devizahitelesek megsegítéséről szóló újabb szabályoknak a Bank eleget tudjon tenni, azaz a rögzített árfolyamon történő végtörlesztéshez szükséges forrás rendelkezésre állása az ügyfél részére 2012. január 30-ig igazolható legyen, a „K&H Üzleti feltételű lakáshitel csak kamattal – gyorsított eljárással" termékre vonatkozó hitelkérelmek befogadását a K&H 2011. december 23-ával felfüggeszti. A K&H a magánszemélyek, a kkv és a vállalati ügyfelek hiteligényeinek kielégítésére minden más hiteltermékével továbbra is rendelkezésre áll."
A Magyar Szociális Fórum szerdán visszásságokra figyelmeztetett a végtörlesztésekkel kapcsolatban lakossági bejelentéseket idézve. Jelezte, hogy egyes bankok megrövidítették a 2011. december 31-i határidőt és már most sem fogadnak el több végtörlesztési kérelmet.
Más lakossági panaszok szerint a bankok ajánlott levélben illetve a banknál közvetlenül benyújtott írásban nem fogadják el a végtörlesztési kérelmet, hanem csak személyesen lehet hozzájuk fordulni, és banki nyomtatványt kell kitölteni. Ez ellentmond a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének állásfoglalásával, miszerint formanyomtatványon kívüli személyes kérelemmel is elő lehet terjeszteni a végtörlesztési igényt. „Vajon a törvény az erősebb, vagy a banki akarat" – tette fel a kérdést az egyik panaszos. Jelzések érkeztek arról is, hogy egyes bankok nem is rendelkeznek megfelelő nyomtatvánnyal az igénylők számára. Egy másik észrevételező szerint volt ugyan nyomtatvány, de a második oldalon leírtak ellentmondtak az első oldalon olvashatóknak. Az illetővel azt akarták aláíratni, hogy ha 60 napon belül nem törleszt, akkor az üzletszabályzat és a kölcsönszerződésben foglaltak szerint történik a végtörlesztés, azaz napi árfolyamon. Jóllehet ez a kitétel – tudtával – ellentétes a törvénnyel. Az érintett azonnal a PSZÁF-hoz fordult, és azt a választ kapta, hogy gyorsított eljárással fogják kivizsgálni az ügyet, még az idén.
További panasz forrása az elszámolás késleltetése: 3 munkanapon belül vállalják, hogy a tartozást kimutatják, ugyanakkor – december vége helyett – jövő évi dátumot tüntetnek föl a végtörlesztés bejelentésének időpontjaként, arra való hivatkozással, hogy csak ebben az esetben tudnak pontos elszámolást készíteni. Egyúttal azt is közölték az illetővel, hogy „úgyis kell majd másik elszámolást kérni", és januárban vissza kell majd menniük érte a bankba.
Egy banknál tartozáselismerő nyilatkozatot akartak aláíratni a hitelezettel anélkül, hogy elszámoltak volna vele tartozásáról.
Sokan panaszolják, hogy nem tudják, kapnak-e elegendő forinthitelt, vagyis elegendő fedezetet nyújt-e elzálogosított otthonuk a szükséges hitel összegére.
A közszférában dolgozók közül nagyon sokan jelezték, hogy a végtörlesztéshez szükséges munkáltatói segítség a bankok pontos elszámolásától függ, ezt viszont ilyen rövid idő alatt nem kapják meg, a határidő túllépése viszont jogvesztő. A munkáltató nem tud ilyen rövid idő alatt segíteni – írták.
Több panaszos értelmetlennek látja a bankokkal való „huzavonát", és perre akarja vinni a dolgot, tekintettel arra, hogy „az egész konstrukció egy csalásról szól, és rengeteg érv alapján semmis" – áll az MSZF lakossági bejelentéseket idéző közleményében