Beértek a hatékonyságjavító intézkedések a Gallicoopnál
A hazai baromfiipar tavalyi drasztikus visszaesése ellenére a szarvasi székhelyű Gallicoop Pulykafeldolgozó Zrt. meg tudta őrizni piacvezető pozícióját, emellett hatékonyságjavító intézkedéseknek és beruházásoknak köszönhetően a vártnál több tekintetben is növekedést tudott elérni.
A hazai baromfiipar tavalyi drasztikus visszaesése ellenére a szarvasi székhelyű Gallicoop Pulykafeldolgozó Zrt. meg tudta őrizni piacvezető pozícióját, emellett hatékonyságjavító intézkedéseknek és beruházásoknak köszönhetően a vártnál több tekintetben is növekedést tudott elérni.
A baromfiipar meghatározó, 43%-os piaci részesedéssel rendelkező vállalata 2012-ben 32,4 milliárd forint nettó árbevételt ért el, ami 4,4%-kal haladta meg az előző évit. E nem várt pozitív eredmény mellett a Gallicoop 33%-os exportrészesedése révén továbbra is a legnagyobb pulykahús exportőr, valamint a hazai vágóhidak között is az első helyen végzett a baromfitermelés vonatkozásában. 2013-ra a vállalat többek között a keleti piacainak további bővülését tűzte ki célul, amelyben nagy szerepet terveznek a speciálisan az iszlám közösségeknek szánt termékeknek is.
A hazai élelmiszeripar, azon belül pedig a baromfiipar történetében a tavalyi fekete év volt: nem csak a kedvezőtlen világgazdasági folyamatok (duplázódó gabona- és takarmány árak, általános keresletcsökkenés), hanem a hazai gazdasági tényezők (alacsony belső kereslet, magas ÁFA, magas költségek) is hozzájárultak ahhoz, hogy a legtöbb vállalat válságba jutott. Ebben a helyzetben a Gallicoop menedzsmentje egy 3 lépcsős áremelés, valamint hatékonyságjavító és költségcsökkentő intézkedések mellett döntött egyrészt a magas minőségű és biztonságos termelés, másrészt a technológiai színvonal fenntartása érdekében. Tavaly ősszel a változó környezet, valamint a meghozott intézkedések eredményeinek tükrében nem került sor sem elbocsátásokra, sem az áremelés harmadik lépcsőjére.
A Gallicoop 2012-es pénzügyi éve minden tekintetben a vártnál jobb eredményeket mutat: a 2011-es 31 milliárd forintos árbevétel 2012-ben 4,4%-kal 32,4 milliárd forintra emelkedett. A cég adózás előtti eredménye 114 millió forint volt, emellett 11 ezer tonna hús értékesítésével megtartotta 43%-os piaci részesedést jelentő piacvezető pozícióját is.
A baromfi- és pulykatermelés a nehéz gazdasági helyzet ellenére tovább emelkedett Magyarországon: a baromfi össztermelés 14%-kal, 453 ezer tonnáról 517 ezer tonnára nőtt. Ezen belül a teljes hazai pulykatermelés a 2011-es évi 100 ezer tonnáról 2012-ben 12%-kal 112 ezer tonnára nőtt. A Gallicoop a 37 ezer tonna hús felvásárlásával a baromfi esetében 7%-os, míg a pulyka felvásárlási piac tekintetében 33%-os piaci részesedéssel bír, amely révén – habár a 2011. évhez képest ez csökkenést jelent – a hazai vágóhidak között az első helyen áll. A pulykahús országos, belföldi értékesítése szintén növekedést mutat: 2012-ben 27 ezer tonna volt, ami 9%-kal haladta meg az előző évi mennyiséget.
A magyar pulykahús export a 2011. évi 27 ezer tonnáról 32 ezer tonnára nőtt. Ebből 10 ezer tonnát a Gallicoop értékesített, ezzel 33 %-os exportrészesedést ért el, amely révén e szegmensben is megtartotta első helyét. Ezzel együtt a cég export árbevétele az előző évi 10,3 milliárd forintról 9,6 milliárd forintra csökkent 2012-ben. A húskészítmények eladása évek óta emelkedést mutat: 2010-ben 6700 tonna, 2011-ben 8000 tonna körül, míg 2012-ben 13 ezer tonnát adtak el.
A tervekkel és kilátásokkal kapcsolatban Erdélyi István, a Gallicoop Zrt. elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy az idei évben is cél a jövedelemtermelő képesség megőrzése, illetve lehetőség szerinti növelése, valamint további beruházásokat irányoztak elő 2013-ra. Hozzátette, hogy a hazai piacon cél egyrészt a piacvezető szerep megőrzése a friss, darabolt húsok vonatkozásában, valamint a készítmények és panírozott termékek piaci részesedésének növelése. Az export továbbra is nagy hangsúlyt kap a Gallicoop életében; e téren elsősorban a keleti piacok további bővítése a cél, valamint az iszlám közösségek speciális termékekkel történő ellátása.