Biztonságban a csúszós, téli utakon
3 perc olvasásTélen több a baleseti kockázat és a baleset is, ezek sokszor a figyelmetlenségből és az autó nem megfelelő állapotából adódnak. Ezeknek a kockázatoknak a nagy része minimalizálható, úgy, ha felkészítjük autónkat és önmagunkat is a télre.
Abroncsok, ablaktörlők, fékek
Fontos, hogy mindig az évszaknak megfelelő abroncs legyen az autón, nyáron nyári, télen téli gumival autózzunk. Az enyhe telek egyre többeket ösztönöznek a négyévszakos abroncsok használatára, melyek egyesítik a téli és nyári gumik pozitív tulajdonságait. Alapvetően sok különbség van a téli és nyári abroncsok között. A nyári gumi mintázata sekélyebb és ritkább, a futófelületi keverékük kevesebb természetes gumit tartalmaz, alacsonyabb gördülési ellenállással és zajszinttel bírnak. A téli gumik a természetes gumikeverék magasabb arányának köszönhetően a nagy hidegben sem válnak rugalmatlanná, a mélyebb és sűrűbb mintázat pedig lehetővé teszi a hó és a víz, latyak gyors kiszorítását, a jeges utakon való biztonságos tapadást.
Fontos, hogy autónkat készítsük fel a télre: ellenőriztessük a világító berendezéseket, az ablaktörlő lapátokat, az akkumulátort, a fékrendszert. Legyen az autóban vontatókötél és takaró, plusz ruházat, némi élelem és innivaló vészhelyzet esetére.
Ha megcsúszik az autó
Mielőtt útnak indulunk, csatoljuk be biztonsági övünket. A sebességet ne az érvényes sebességkorlátozáshoz alkalmazkodva válasszuk meg, figyeljünk az útviszonyokra és a látási viszonyokra is. Csökkentsük tehát a sebességet, különösen akkor, ha jéggel vagy hóval borított kereszteződéshez érünk. Ha az időjárás kedvezőtlen, akkor lehetőség szerint halasszuk el az utazást. Tartsunk nagyobb követési távolságot, és kormányozzunk egyenletes és pontos mozdulatokkal. Ha hídhoz közeledünk, lassítsunk le, a hidak ugyanis valószínűleg akkor is jegesek, ha nincs jég a talajfelszínen. A szabad ég alatt átívelő hidak gyorsabban hűlnek, mint az utak, melyeket a szilárd talaj szigetel. Vezessünk türelmesen, lassan és csak akkor előzzünk, amikor az biztonságos.
Mindezek ellenére is előfordulhat, hogy megcsúszik az autó. Ha ez megtörténik, fontos, hogy ne essünk pánikba. Nézzük meg, hogy melyik irányba akarunk haladni a járművel és ebbe az irányba kormányozzunk. Ne fékezzünk és ne gyorsítsunk. Kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat. Az, hogy mit is kell ilyenkor tenni, több tényezőtől függ. Amikor az autó megcsúszik, akkor alul- vagy túlkormányozottá válik. Az alulkormányozott autónál a kormányzott kerekek csúsznak meg és ilyenkor szinte irányíthatatlan lesz az autó. Túlkormányzottság esetében a hátsó kerekek csúsznak meg, ilyenkor több lehetőség van arra, hogy beavatkozzunk.
Amikor az autó orra csúszik, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy az autó nem fordul a kellő mértékben, ilyenkor ne tekerjük jobban a kormányt, ne is változtassunk a kormányszögön, és csak azután korrigáljunk, amikor visszaállt a tapadás, így könnyebben visszanyerjük az uralmat a jármű felett. Amikor az autó hátulja csúszik meg, akkor korrigálásképp vegyük le a lábunkat a gázról és a csúszással megfelelő irányba kormányozzunk, amíg csúszik a jármű, után pedig tekerjük egyenesbe, így megelőzhető, hogy az autó a másik irányba csapódjon.