2024.november.24. vasárnap.

EUROASTRA – az Internet Magazin

Független válaszkeresők és oknyomozók írásai

Dell EMC Forum 2018 Budapest

10 perc olvasás

index_49.png2018 április 26-án zajlott a DELL EMC  második fóruma, az IT esemény a kapcsolatépítés, az innovációt alakító új IT stratégiák és megoldások megismerése, a mobil munkavégzés hatékonyságának fokozása, a kockázatok minimalizálása témakörben adott áttekintést.  

 Dienes-Oehm Tivadar, a Dell Magyarország vezetője, köszöntőjében a Digitális Transzformáció világába invitálta a résztvevőket. Emlékeztetett, az IT szerepe egyre fontosabbá válik a világban. A Digitális Transzformációról beszél ma mindenki, akár az informatikában, akár más területen dolgozik. Az informatika a változás és a versenyképesség elsődleges hajtóerejévé vált. http://www.itbusiness.hu/Fooldal/szolgaltatasok/karrierszkenner/dienes_oehm_tivadar.html  

 

 

A témakör kiemelt összetevői:

digitális átalakulás (Digital transformation)  – „Vezesse sikerre vállalatát agilis szoftverekkel, IoT-vel és analitikával!“

Breed platformok – „Modernizálja IT infrastruktúráját és alakítson ki jövőálló megoldásokat!“

Konvergens rendszerek – „Távolítsa el a komplexitás silóit és korszerűsítse a műveleteket, hogy találkozzanak az igényekkel!“

Felhő stratégia – „Alakítson ki többfelhős stratégiát, és gyorsítsa fel a létfontosságú szolgáltatásokat!“

Átalakuló munkavégzés (Workforce Transformation) – „Vértezze fel a kollégáit olyan technológiákkal, amelyek az ő munkájukhoz igazodnak!“

 

Margaret Franco, a Dell EMEA Marketing rangidős alelnöke ismertette, hogyan látja a Dell EMC, ill. a Dell Technologies a digitális transzformációt, annak alappilléreit, milyen tapasztalatok gyűltek a Dell EMC-nél a témakörben. A Dell vonatkozó szlogenje: „Valósítsa meg digitális álmait!“ A technológiai innováció jelentős fejlődésen megy keresztül, amely elhozza a digitális átalakulás korszakát.Mai világunkat, benne a munkavégzést a minden korábbinál átütőbb megoldások, az együttműködések, a mobil-, és verseny-irányultság jellemzi. Ahogy ezek a tényezők egyre jobban befolyásolják a válalalatok életét, úgy válik maga az IT üzletté. 

https://www.linkedin.com/in/margaretfranco 

https://hu.wikipedia.org/wiki/Dell 

https://www.dellemc.com/hu-hu/index.htm 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dell_Technologies 

  

Varga Péter, a  MOL technológiai vezetője (CTO, IT Executive, MOL Group) ügyféloldali prezentációjában ismetette a MOL jelenlegi pozícióját a digitális átalakulásban, lehetséges projektjeit és a MOL jövőképét.   https://hu.linkedin.com/in/petervarga1973  A MOL csoport sok országban van jelen, Közép-Európában a legismertebb. Az idei évben a cégnél a clean equity értéke majdnem 2,5 milliárd dollár volt, a cash-flow pedig tisztán 2 milliárd dollárral gazdálkodott.

https://www.mimi.hu/tozsde/equity.html   ;  http://penzugysziget.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=194%3Acash-flow 

 Meddig tartható ez fenn? A piacot szemlélve, ma már mindenki azt gondolja, a hagyományos üzletek ideje lejárt, de azt nem tudják mi vár rájuk az elkövetkező 2-3 évben.Külső tényezők, mint az alacsony széndioxid-kibocsátás forradalma (low-carbon revolution), a hagyományos üzemanyagok eltűnése a piacról, az elektromos autók befolyásolják a jövőt. Amennyiben ilyen változások hangot kapnak a kormányzási irányzatokban is, kérdés lehet, miként érinti mindez a MOL eddigi, sikeresen kiépített üzleti modelljét?

 A MOL-nak az elkövetkező évtizedekre is van elképzelése, s négy nagy pillérre alapozza stratégiáját:a meglévő üzleti modell fenntartása, sikereinek a lehető legtovábbi, legnagyobb mértékű kiaknázása; felkészülés az elkövetkező nagy „boom“-ra, amelyet a zöld műanyagok megjelenése (green revolution) hoz magával;  IT szempontból a legfontosabb; új üzleti modellek alkalmazása: Európa legnagyobb elektromos töltőhálózatának kiépítése, új napelemmel meghajtott töltőállomások, naperőművek; a legfontosabb: a MOL a piac legjobb munkavállalói besorolásra pályázik a vevőinél, de első helyre törekszik saját munkavállalóinál is.

 

A MOL ambiciózus tervei az IT szemszögéből:

220 fő dolgozik a MOL csoportnál az IT szegmensben,  9 ezernél több alkalmazást menedzselnek,  több mint 2,5 tetabyte tárolt adattal (storage) rendelkeznek, amely mennyiség szinte évente kétszeresére nő.  30 ezer végfelhasználó, rengeteg projekt, nagyszámú aktivitás jellemzi a céget. A MOL 2030-ra vonatkozó stratégiájában az IT részesedésének meghatározóit a különleges kihívások jelentik. A digitalizálás egyértelművé válásával kialakult egy stratégiai kép a MOL-on belül, belső mozgató rugókkal.    A megvalósításhoz, a jövőbe mutató megoldások szállításához, a jelenlegi növekedési arányszám fenntartásához szükséges:

 A digitalizáció; elsőként a cég saját munkaerőinek körében, mindennapjaik digitalizálásával. Kiterjedt programot indított erre a MOL, „Go digital, go program“ címmel, a teljesen digitalizált munkakörnyezet kialakítása érdekében. Ennek nagy részét képezi az új központi székház épület, ami teljesen új  megközelítést jelent a MOL életében.

 Háromsebességes IT;  vannak dolgok, amelyeket óriási, globális léptékben kell szállítani, ehhez a piacon általános kétsebességes IT nem elég, szükség van az innovációra.

 Egyszerűsítés (signification);  ilyen méretű cégcsoport hatalmas infrastruktúrával rendelkezik. Minél összetettebb valami, annál nehezebb menedzselni. Okos kontrollokra van szükség az óriási bürokrácia miatt. Szeretnék leépíteni ezt a bürokráciát, dinamikusabbá téve összpontosítani.

 Az IT vonatkozásában valódi szolgáltatóvá (services company) kívánnak válni.  Amiként egy Tesla autó újra-definiálja a közlekedést, úgy akarják a MOL-nál is újra-meghatározni jövőbemutató tevékenységüket.  Az elképzelés gyakorlati mozzanatai között vetődik fel; hogyan tudja az IT infrastruktúra mindezt kiszolgálni ? Figyelemet érdemel, hogy a MOL az évek során egy hagyományos magyar vállalatból nemzetközi, multinacionális céggé vált. Az eltelt idő alatt rengeteg technológia „megfordult“, változtak az elvárások. 

 A MOL-nál a saját IT struktúrát  öt  (4+) nagy részre bontották. 

 Az első a hálózat (network), mindent ez köt össze. Akadálytalanul, bárhonnan, bármikor könnyen elérhető (seamless, easy access) megoldásban gondolkodnak. Beletartozik a mobilizáció,mobil szolgáltatók, a meglévők network szolgáltatók konszolidálása, felújítása.  

 Vállalati szolgáltatások (enterprise service) oldalon egy megbízható és nagyon egyszerűen használható megoldást szeretnének. Több nagy partnerrel dolgoznak, mint pl. a Microsoft.

 Végfelhasználói (end-user) oldalról a legfontosabb a teljeskörű megközelítés, az alkalmazotti munkamenet teljeskörű digitalizációja. Lényege; bárki, bármikor, bárhonnan, bármilyen eszközzel elérhesse a neki szükséges adatokat.  (Internet kávézóból, üzleti konferenciáról, stb.) Ezzel a rugalmassággal teljesen más környezet jár együtt.

 Adatközponti oldalon kiterjedt szabványosítást (standardisation) és egyszerűsítést kivánnak alkalmazni.

 A felhő (cloud) vonatkozásában, a használat nem azt jelenti, hogy a szervereket egyszerűen máshova helyezzük, hanem itt egy operációs modellről van szó. Ez azt jelenti, hogy szolgáltatásként tudjuk az infrastruktúrát működtetni. Kiemelkedő rendelkezésre állás (high deploy), a költségek átláthatósága (cost transparency), önellátás (self-provision), önkiszolgálás (self-service) bevezetése a cél a MOL-nál is.  

 

Az adatközpont kialakításánál az egyik megközelítés, hogy az milyen technológiákat tartalmaz. Pl., a MOL-nak van egy down-stream üzletága, amely különböző technológiákat használ, s van egy up-stream üzletága, amely szintén használ valamilyen technológiát, ill. van egy leader üzletága is.  

Másik megközelítés; földrajzilag hogyan helyezkednek el ezek a technológiák. A MOL-nak kiterjedt infrastruktúrája van Magyarországon, Szlovákiában, Horvátországban, stb. Különböző országokban, ugyanazon MOL üzletágon belül egészen más technológiák vannak használatban. Különböző dívíziókon belül is egészen más technológiák vannak használatban. A felállást bonyolítja, hogy időben is változnak az alkalmazott technológiák. A down-stream üzletág egyik évben az SAP-hoz Fujitsu, másik évben Dell szervereket vásárolt. Elég színes kép alakul ki így összességében az IT üzemeltetés szempontjából. Nem egyszerű olyan csapatot építeni, amely minden technológiát egyformán tud kezelni. Ez adja az első, legfontosabb feladatot az adatközpontoknál. Sztandardizálni, konszolidálni szeretné a MOL az adatközponti technológiákat, s biztosítani a skálázhatóságot. Minden országban, minden divíziónál, minden időben egyfajta terméket szeretnének egyidőben tárolni. Ezzel lényegesen leegyszerűsíthetik az operációt. A nagy transzformáció nem megy egyik napról a másikra, s nem könnyű elérni.  

 A MOL nagyszabású technológiai specifikációt állított össze, felrajzolták az architektúrát, tréningeket tartottak. Kiválasztották a szóbajöhető partnereket. Felállítottak egy shoping-listet, amelyet az elkövetkező 5 évben életciklus alapján, különböző stratégiai megfontolásokból, különböző külső trendek alapján hoz létre a MOL. Mindezt megpróbálták beárazni, de nem a beruházás,  hanem az összköltség szemszögéből. Kiszámolták 3-5- és 10 évre vonatkozóan mennyibe fog kerülni. Hozzá kellett tenni az üzleti ütemterveket (business roadmap).

 Óriási stratégia van a MOL-ban, külön teljes kiskereskedelmi (retail) digitalizáció folyik, új székház épül. Nagy stratégiai projektek, beruházások zajlanak, új gyár épül.Magyarországon minden harmadik évben 1,5 milliárd dollárt fektet be a cég. A shoping-list elején a community hardwer szerepel; tipikusan virtuális gépek, SAP alkalmazás-szerverek, web-szerverek, kis-volumenű tranzakciók. 

Másik tipikus felhasználást az adatbázisok jelentik; Oracle, Microsoft. Új dolgok is vannak; pl. 3D vizualizáció. Mit keres ez a MOL-ban?

A MOL up-stream üzletága az olajipari cégek körében a legnagyobb 3D-s adatbázissal bír a világon. A MOL adatainak 70%-a 3D jellegű, ami a begyűjtött szeizmikus adatokból származik. Ezek megjelenítése óriási kihívás az IT számára. A geofizikus tervezés új tudományágat jelent. A MOL ezt teljesen virtualizálta. A hagyományos munkaállomás-modellből teljesen VDI (virtuális deszktop interfész) modellt hoztak létre. A shoping-listingben ezért kell lenni olyannak, aki 3D számításokat használ. Óriási kihívást jelent, hogyan lehet a jövőben digitalizálni és mozgathatóvá tenni a deszktopokat, függetleníteni a fizikai hardwertől. A MOL nagy SAP felhasználó, az SAP S/4 Hana különböző verziói a következő nagy alkalmazás, ez az új, in-memory computing új, teljesen más megközelítés. Nagyon nagy memóriaigény, kisebb számítási kapacitás.

https://www.techopedia.com/definition/28539/in-memory-computing  

https://www.sap.com/hungary/products/hana.html  

https://en.wikipedia.org/wiki/SAP_S/4HANA 

 

A digitalizációval kapcsolatban további új dolgok is megjelentek, mint a gépi tanulás (machine learning), mesterséges intelligencia (AI), az ezekre épülő hadoop clusterek, stb. Ezek is teljesen más szerver környezetet igényelnek.

http://www.bmc.com/guides/hadoop-clusters.html  

 

Az összeállított shoping-lista alapján, hosszú tender során jutott el a MOL a DELL EMC-hez, ami mindent lefed, ahol a konvergens infrastruktúrájút találták nagyon alkalmasnak. Előnyök és hátrányok is vannak. A legnagyobb előny, hogy a MOL shoping-list 90%-át le tudja fedni, s minden geográfiai lokációban megvan hozzá a közvetlen támogatás. Alapból ad magas szintű elérhetőséget, skálázhatóságot, alkalmazás-csomagot (application stack) és a jövő alkalmazási megoldásait is nativan támogatja.

https://www.techopedia.com/definition/6010/application-stack  

Hátrányok; beszerzéskor nem a legolcsóbb megoldás a piacon, összetettsége miatt nem a legutolsó technológiákat tartalmazza. A MOL a legnagyobb eredményeként mutatja fel központi adatcentrumát, amely mára 270 négyzetméterre növekedett.

 Frank Hennig, a Microsoft EMEA Marketing , Commercial Devices Sales vezetője is a digitális átalakulásról fejtette ki nézeteit, a Microsoft nézőpontjából.

https://de.linkedin.com/in/frank-hennig-b592048 

 Speciális előadások zajlottak a két legfontosabb Dell témakörben.:

 

Átalakuló munkavégzés (Workforce Transformation) 

Veres Mónika, Dell, ügyfélmegoldási értékesítések specialistája – Erősítsük munkamenetünket a legújabb eszközökkel a biztonság fenntartásával és a menedzselés túlbonyolítása nélkül.    

Milan Martinovic, rendszermérnök – teljeskörű VDI megoldások az IT transzformáció felgyorsítására

Petr Zajicek, ügyfélmegoldás-konzulens – huzzuk felszínre kreativitásunkat, használjuk ki mérnöki képességeinket a legújabb, nagyteljesítményű eszközökkel 

 

Informatikai átalakulás (IT Transformation) 

Módly Zoltán, rangidős rendszermérnök – Újítsuk meg infrastruktúránkat 

Open Networking alapok 

Godányi Géza, tanácsadó rendszermérnök – a Hyper-Converged infrastruktúra alapjai

 https://www.dellemc.com/hu-hu/index.htm  

  

Harmat Lajos

EZ IS ÉRDEKELHETI

szexualpszichologus 18 perc olvasás

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

1973-2023 WebshopCompany Ltd. Uk Copyright © All rights reserved. Powered by WebshopCompany Ltd.