Digitális média felületek: informatika a marketing szolgálatában
6 perc olvasásA vásárlói döntések egyre inkább az üzletekben születnek, így a digitális médiafelületek előnyeivel a marketingeseknek is érdemes megismerkedni
A vásárlói döntések egyre inkább az üzletekben születnek, így a digitális médiafelületek előnyeivel a marketingeseknek is érdemes megismerkedni
A DMS – digital media signage, azaz magyar nevén digitális média felületek – az eladáshelyi reklámozás legdinamikusabban fejlődő területe. A magyar piacon is egyre növekszik az igény az ilyen megoldások iránt – ezt jelzi e terület egyik leginnovatívabb hazai vállalatának, az Onlinetnek kéthetes rendezvénysorozata, amelyen a hazai vállalatok – elsősorban a pénzügyi, kereskedelmi és szolgáltatói szektorból – várakozáson felüli érdeklődést mutattak a megoldás iránt. A Cisco-partner Onlinet, amely a Deloitte Technology leggyorsabban növekvő közép-európai vállalatok top 50-es listáján 6. helyet foglalja el, megoldásaiban a Cisco DMS rendszerét alkalmazza.
Piaci helyzetkép
Nemzetközi kutatások szerint a vásárlási döntések 80%-a az üzletekben dől el – azaz a vásárlás helyén átadott információ kiemelt szerepet kap.
Az ABI Research Amerikai piackutató cég szerint 2009-ben a DMS piac 30%-kal nő az Egyesült Államokban – ami nem véletlen, hiszen a kereskedők mindent megtesznek a csökkenő fogyasztás ellensúlyozására. A Digital Media rendszerek használata Nyugat-Európában is követi az USA-beli trendeket, a kelet-európai terjeszkedés pedig vélhetően 2010-től vesz nagyobb lendületet.
Az Onlinet szerint a hazai DMS piac még gyerekcipőben jár, azonban jól látszik, hogy mindenki szeretné növelni eladáshelyi marketing tevékenységének hatékonyságát. Ezért a Digital Media terjedése várhatóan nemcsak a bérelhető reklámfelületeken fog erősödni, hanem a saját üzletek kirakataiban és beltereiben is meg fognak jelenni a digitális hirdető felületek.
Hogyan alkalmazhatók a digitális médiafelületek?
A bankokban, benzinkutaknál, postán, elektronikai áruházakban és számos más helyen már a hazai közönség is gyakran találkozhat azokkal a képernyőkkel, amelyeken filmek, reklámok, szövegek vagy képi információk peregnek. A hagyományos módon – például videóról vagy DVD-ről – lejátszott tartalomhoz képest a DMS rendszerek lelke az az intelligencia, amely révén bármely pillanatban az akkor legmegfelelőbb tartalom jeleníthető meg. Ha például egy bankba belépve az ügyfél a hitelügyintézéshez kér sorszámot, a gomb megnyomását követően röviddel a pénzintézet hitelekkel kapcsolatos információi jelennek meg a képernyőkön.
A DMS egy sajátos informatikai megoldás abból a szempontból, hogy az előnyeivel elsősorban nem az informatikai vagy pénzügyi vezetőnek érdemes megismerkednie, hanem a marketingért és kommunikációért felelős vezetőknek.
„A közelmúltban rendezett kéthetes bemutatónkon örömmel tapasztaltuk, hogy e terület szakemberei mennyire nyitottak az új lehetőségre – amelynek bevezetéséhez egyben nekik is újfajta együttműködést kell kialakítani az informatikai szakemberekkel. Véleményem szerint az Onlinet a technológia biztosításán túl éppen e téren adhatja a legnagyobb segítséget a cégeknek – hidat építve a jellemzően kevés kapcsolattal rendelkező területek között." – fejtette ki Marczali Tibor, az Onlinet Kft ügyvezetője.
A DMS rendszerekkel vetített, állandóan változó mozgóképek, információk, marketing szempontból hasznosabbak, eredményesebbek, mivel sokkal figyelemfelkeltőbbek a hagyományos állóképnél, vagy az egyszerű, nyomtatott szövegnél.
A Cisco Digital Signage rendszerrel a cégek és intézmények maximálisan kihasználhatják az újszerű kapcsolatban rejlő marketing-, reklám- és kommunikációs lehetőségeket. A kiskereskedelmi hálózatok például a digitális médiafelületen új termékek bemutatásával növelhetik bevételeiket, de lehetséges alkalmazási területet jelenthet a kormányhivatalok kommunikációja vagy képzései, a hotelekben, repülőtereken vagy egyéb nyilvános helyeken megjelenített információs tartalmak, sőt, akár az egészségügyi intézmények, kórházi várótermeiben sugárzott hírek és információk is.
„Ügyfélirányító rendszereinket már korábban is LCD nagykijelzővel szállítottuk, amely a sorszámok megjelenítése mellett marketing anyagok lejátszására is alkalmas volt. Legújabb projektünk esetében Cisco alapokon megvalósított rendszert szállítunk az ország egyik legnagyobb pénzintézetének. Itt a korábbi sorszám megjelenítés mellett a marketing anyagok terítése és ütemezése is a központból lesz vezérelhető. Továbbá a kirakatban elhelyezett kijelzőkön a beltéritől eltérő anyagokat is be lehet majd mutatni a bankfiók mellett elhaladók figyelmének felkeltése érdekében." – emelte ki Marczali Tibor.
Műszaki háttér
A Cisco Digital Media System a médiatartalmak célzott lejátszását, továbbítását, és ütemezett terítését hivatott elősegíteni. A Digital Media System megoldás két részből tevődik össze: A Digital Media Player illetve az ezen futó alkalmazás a kijelzők vezérlését, míg a Digital Media Manager a médiatartalmak terítését, tárolását és a lejátszási sémák kialakítását végzi.
A Cisco Digital Media Manager a digitális tartalmak létrehozását, felügyeletét és digitális médiafelületi megjelenítőkön történő közzétételét irányító webes alkalmazás. A szoftver távoli eléréssel feltérképezi és kezeli a Cisco Digital Media Players lejátszókhoz küldött egyedi és a csoportos digitális jeleket. Emellett kezeli a lejátszási listákat, ütemezi a tartalom megjelenítését, a képernyőzónás, testre szabható sablonokat, monitorozza a Playerek státuszait és kimutatásokat készít.
A hálózatba kötött és egy központból vezérelhető rendszer felhasználási lehetősége igen tág – az előbbi példában említett bank a zárást kövezően akár a saját alkalmazottak oktatására, tájékoztatására is használhatja, például egy új pénzügyi konstrukció bevezetését megelőzően.
A 2001-ben alapított, hazai tulajdonú Onlinet Csoport ügyfélirányító rendszerek, információs terminálok és marketingkommunikációs eszközök szakértője. A 60 alkalmazottat foglalkoztató cég megoldásait elsősorban bankok, telekommunikációs és ipari szolgáltató nagyvállalatok, illetve állami intézmények használják. A vállalat 6 országban működtet leányvállalatokat. 2007-ban a Deloitte Technology Fast 50 felmérésében a 2. helyezést szerezte meg a leggyorsabban növekvő közép-európai vállalatok körében, 2008-ban pedig a 6. helyen állt.
2007-ben a Magyarországon található kb. 1000 ügyfélirányító rendszerből minden második Onlinet automata volt.