Don Pasquale a VeszprémFesten
6 perc olvasás
Az idei VeszprémFest zárónapján különleges produkció koronázza meg az immár 9. alkalommal megrendezésre kerülő fesztivált. Egy legendás opera, érdekes feldolgozás, korszakos sztár a címszerepben – erre számíthatnak mindazok, akik 2012. július 21-én a veszprémi Óvárostéren töltik az estéjüket.
Az idei VeszprémFest zárónapján különleges produkció koronázza meg az immár 9. alkalommal megrendezésre kerülő fesztivált. Egy legendás opera, érdekes feldolgozás, korszakos sztár a címszerepben – erre számíthatnak mindazok, akik 2012. július 21-én a veszprémi Óvárostéren töltik az estéjüket.
Négy név, amely önmagáért beszél: Donizetti, Don Pasquale, Miklósa Erika, Roberto Scandiuzzi. Az udvariassági sorrendet kivételesen félre téve kezdjük a férfiakkal. Donizetti legnépszerűbb, egyben utolsó vígoperájának félig szcenírozott előadását láthatják a zenerajongók az érseki palota "díszletei" között. Don Pasquale, a zsémbes római öregúr 18. századi történetének szövegét szintén maga Donizetti írta, s a szerző legjobb vígoperájának tartják, melyben szerencsésen párosul a drámai és a buffo stílus. Ami a drámaiságot illeti, a klasszikus operaszerzőn idén csak egyvalami tudott túltenni, maga az élet.
A címszerepet ugyanis eredetileg a világhírű olasz basszbariton, Ruggerio Raimondi játszotta volna, ám egy váratlan baleset következtében, szinte az utolsó pillanatban kénytelen volt lemondani fellépését. A bravúros darabhoz a szervezők is egy bravúrral járultak hozzá: Don Pasquale szerepében végül az olasz basszista iskola egyik legnagyobb csillagát, Roberto Scandiuzzit hallgathatja a publikum. A simogatóan telt hangú művész az elmúlt két évtizedben sikert sikerre halmozott a világ legpatinásabb színpadain, operaházaiban. Fellépett többek között a Covent Gardenben, a New York-i Metropolitan-ben, a Scalában, a párizsi operában, a bécsi és a müncheni Staatsoperben. Tehetsége, egyénisége nemcsak a közönség körében tette népszerűvé, korunk legelismertebb karnagyainak is kedvence lett. Dolgozott például Claudio Abbadóval, Lorin Maazellel, Zubin Mehtával.
Az elmúlt öt esztendőben az operairodalom szinte minden nagy basszbariton szerepét elénekelte: volt Boris Godunov a madridi Teatro Realban, énekelt a Nabuccóban a Veronai Arénában, alakította Macbeth Banquóját a müncheni Bayerische Staatsoperben, Don Pasqualét a torinói Teatro Regióban. Legnagyobb sikerét talán a Metropolitan színpadán aratta az Aidában és a Sevillai borbélyban.
Az igazi zenei ínyencségnek ígérkező előadás sikerére a másik garanciát Scandiuzzi partnere, a VeszprémFest visszatérő vendége, a közönségkedvenc Miklósa Erika jelenti, aki Norinát alakítja a darabban.
Donizetti utolsó vígoperája, a Don Pasquale jelentette talán a legnagyobb közönségsikert a maga korában az itáliai szerző számára. Népszerű művének félig szcenírozott előadása most Káel Csaba rendezésében kerül a VeszprémFest színpadára, ahol a darab díszletéül maga a veszprémi érseki palota szolgál. A 18. századi római történetet, amelynek szövegét is maga a szerző írta, és amelyben szerencsésen párosul a drámai és a buffo szerepkör, nemcsak a közönség, de a szakma is Donizetti legjobb vígoperájának tartja. A művet ezúttal a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Magyar Állami Operaház Énekkara szólaltatja meg Héja Domonkos vezényletével. A produkcióban számtalan kiváló szólistát hallhat a közönség. A keményfejű öregúr házasságáról szóló történet egyszerre ígér igazi könnyed, nyáresti, de ugyanakkor színvonalas szórakozást. Méltó záróeseménye lesz a fesztiválnak.
A történet a 18. századi Rómában játszódik:
Don Pasquale, a vagyonos, idős agglegény és unokaöccse Ernesto nősülni készülnek. Az ifjú a bájos, de nincstelen fiatal özvegyet, Norinát szereti, nem a nagybácsi által kiszemelt vagyonos lányt. Az öregúr azért akar nősülni, hogy Ernestót megfossza az örökségtől. Malatesta doktor a családi jóbarát rögtön cselt eszel ki: Don Pasquale felesége Norina legyen, akit saját testvérhúgaként mutat be neki. A fiatal nőnek csak az a feladata, hogy magába bolondítsa az öregurat, majd viselkedésével elvegye kedvét a házasélettől. A terv jól működik. Don Pasquale boldog, ám amint aláírják a házassági okiratot, mely szerint Norina rendelkezhet az öregúr vagyona felett, a fiatal nő megváltozik. Zsémbes, undok, költekező és uralkodó lesz, így Don Pasquale már menekülne a házasságból. Ernesto közben nem is sejti, hogy a menyasszony maga Norina, ám az utolsó pillanatban Malatesta őt is beavatja a cselszövésbe. Végül egy kerti találkán Malatesta doktor segítségével lelepleződnek a szerelmesek. Don Pasquale jobb belátásra tér, nem áll útjukba, és megbocsátja az álházasságot.
Norina – Miklósa Erika
Az Operaház történetének legfiatalabb tagja 1990-ben, mindössze húsz évesen Papagenaként debütált az Erkel Színházban. A bemutatkozást követően sorra kapta a legnagyobb koloratúrszoprán szerepeket, A denevér Adéljától a Lammermoori Lucia címszerepéig. 1992-ben énektanára, Hamari Júlia meghívta brüsszeli koncertjére Mester és jövő címmel, ez volt első külföldi fellépése. Még ebben az évben lehetősége adódott elénekelni Mannheimban Az Éj királynője szerepét, amely a későbbi években védjegyévé vált. Nemzetközi karrierje ezek után gyorsan ívelt felfelé. 1996-ban külföldre ment tanulni. Előbb Philadelphiában (Academy of Vocal Arts), azután Milánóban (Teatro alla Scala) képezte magát ösztöndíjasként. 1999-ig volt tagja a Magyar Állami Operaháznak, de azóta is szinte minden évadban fellép Budapesten.. A varázsfuvola Éj királynőjeként a világ összes jelentős színpadán fellépett, Londontól Párizsig, Münchentől New Yorkig közel háromszáz előadással a háta mögött ő a legkeresettebb művész ebben a szerepben. 2004-től folyamatos szerződése van a New York-i Metropolitanben. Az opera műfaja mellett szívesen kalandozik a musical és operett világába is, számos exkluzív gálakoncert főszereplője. (forrás: opera.hu)
VeszprémFest – Július 21. szombat, 21.00
Donizetti: Don Pasquale – félig szcenírozott előadás – vígopera három felvonásban
közreműködik: A Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekara és a Magyar Állami Operaház Énekkara
karigazgató: Szabó Sipos Máté
vezényel: Héja Domonkos
rendező: Káel Csaba
Szereposztás:
Don Pasquale – Roberto Scandiuzzi
Norina – Miklósa Erika
Malatesta – Kálmán Péter
Ernesto – Horváth István
Carlotto – Mukk József
Lantai József