Drágán add a helyedet!
A Turisztikai Menedzserek Szövetségének utazási irodai tagozata által összehívott fórumon, a legjelentősebb utazásszervezők és közvetítők – csaknem 40 résztvevő – azt vitatták meg, hogy miként szerezhetik meg az utazási ügynökök az egyre több kedvezményt követelő utasokat a szűkülő keresleti piacon saját versenyképességük és jövedelmezőségük megtartása mellett.
A Turisztikai Menedzserek Szövetségének utazási irodai tagozata által összehívott fórumon, a legjelentősebb utazásszervezők és közvetítők – csaknem 40 résztvevő – azt vitatták meg, hogy miként szerezhetik meg az utazási ügynökök az egyre több kedvezményt követelő utasokat a szűkülő keresleti piacon saját versenyképességük és jövedelmezőségük megtartása mellett.
Most egyre kevesebb utason kell "életben maradni", ezért célszerű
lenne szűkíteni a jutalékból adott kedvezményeket, ám ez a
gyakorlatban nem olyan egyszerű: az utasok már tapasztaltak, és
képesek ahhoz a közvetítőhöz fordulni, aki saját jutalékából nagyobb
százalékot enged át részükre. És bár tavaly nyáron a MUISZ is
megfogalmazott egy, ezt a kérdést is szabályozó etikai kódexet, a
benne foglaltak betartatása nincs szabályozva. Egyesek szerint a
túraszervezőknek kellene összefogni és szankcionálni a túlzásokba eső közvetítőket, ám ez csak akkor valósulhat meg, ha az érintettek
körében 100 százalékos a kooperáció.
Mint a beszélgetésen kiderült, az osztrák piac a kilencvenes években
már átment ezen a folyamaton. Az utasok ott is először a jutalék
mértékéről érdeklődtek, mielőtt leültek volna a katalógusokat átnézni
– ott a közvetítők nagyobb hányada 5 százalékot engedett át számukra.
Akik ennél magasabb – rendszerint 8 százalékos – kedvezményt adtak, ma már bezártak, az 5 százalékból pedig fokozatosan 3 lett. Később a jutalékos rendszert felváltotta a foglalási díj, ami kezdetben 100 schilling, majd 10, végül 25 euró lett, azóta ez jelenti az ügynökök számára a mozgásteret. Az sem ritka, hogy az ügynökök a százalékok helyett inkább extra szolgáltatással – pl. repülőtéri parkolással, utasbiztosítással – nyerik meg az utasokat.
Tény azonban, hogy a rendszer jó működtetéséhez elengedhetetlen a pultban ülő rátermett, határozott eladó, az ő hiányuk azonban a hazai oktatási rendszer hibáira mutat rá. Szükség lenne versenyképesebb, modernebb képzésre – vetődött fel, ami szintén szerepel a TMSZ szakmai programjában.
Más vélemények szerint csak az enged az árból, akinek muszáj, ám a
jelenlegi gazdasági körülmények között, amíg több a chartereken a
férőhely, mint az utas igény, nehezen tarthatóak az árak. Felmerült
javaslatként a "last minute" helyett a "first minute" kedvezmények
erősítése, hiszen ez kiszámíthatóbbá teszi az irodák és a szervezők
gazdálkodását, ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a
szolgáltatók számára mindig az üres hely a legdrágább. A piaci
bizonytalanságban a megoldáskeresés igen intenzív, de az igazi
összefogás létrejöttén még dolgozni kell. A jelenlévők egy dolgot
azonban kivétel nélkül üdvözöltek: a TMSZ kezdeményezését és a
szövetség vállalását, mely szerint motorja lesz az összefogás és
megegyezés kimunkálásának.