Hasznos tanácsokkal segíti a Bridgestone a nyaralni induló gépkocsi tulajdonosokat
6 perc olvasás
Minden második magyar család évente egyszer, minden harmadik pedig évente két alkalommal is gépkocsival indul vakációzni, 10-ből 8 esetben belföldre. Vakációik során a magyar családok 35%-a 500-750 km-t, 15%-a 1000-1500 km-t, 8%-a pedig 1.500 km-nél is nagyobb távolságot tesz meg gépjárművével, mégis azt autósok 70%-a nem ellenőrzi gépjárművének abroncsait az utazás előtt – derül ki a Bridgestone legfrissebb, 700 autós megkérdezésével készített felméréséből.
Minden második magyar család évente egyszer, minden harmadik pedig évente két alkalommal is gépkocsival indul vakációzni, 10-ből 8 esetben belföldre. Vakációik során a magyar családok 35%-a 500-750 km-t, 15%-a 1000-1500 km-t, 8%-a pedig 1.500 km-nél is nagyobb távolságot tesz meg gépjárművével, mégis azt autósok 70%-a nem ellenőrzi gépjárművének abroncsait az utazás előtt – derül ki a Bridgestone legfrissebb, 700 autós megkérdezésével készített felméréséből.
A vállalat szakemberei azt javasolják a gépkocsi tulajdonosoknak, hogy ha nem rendelkeznek defekttűrő abroncsokkal, akkor még utazásuk előtt vizsgálják át gépjárműveik abroncsait, mert egy pár perces ellenőrzés és felkészítés megkímélheti a nem várt defekttől a nyaralni utazó családot, arról nem is beszélve, hogy a leállósávokban tartózkodni a nagyobb nyári forgalomban kifejezetten veszélyes.
Indul a nyár, utazik a család
Vége az iskolának, kezdődik a nyaralás, az utakon és autópályákon szinte egymást érik a nyaralni induló családok autói. Az autókban szokásos egy vagy két személyen túl ilyenkor jellemzően hátul utazik még két-három gyermek, a csomagtartó pedig tele van bőröndökkel, sportfelszerelésekkel és néha több napra elegendő élelmiszerrel. A család és családfő számára ez az az alkalom, amely során a legkevésbé sem jön jókor egy nem várt defekt – mondjuk az autópályán, akár 35 fokban – aminek elhárításához a gondosan bepakolt csomagokat újra ki, majd pedig be kell rakodni, és ahol a statisztikák szerint átlagosan 20 perc a túlélési idő.
„Tapasztalataink szerint az autósok 70%-a úgy indul el a családi vakációra gépjárművével, hogy a bepakolás és az út előtt nem ellenőrzi az autó abroncsainak állapotát és a pótkerék nyomását" – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke. „Mielőtt azonban autóval útnak indulunk, érdemes a gépkocsi abroncsainak állapotát felmérnünk és felkészítenünk azokat a „nagy utazásra", mert az abroncsoknak ilyenkor a szokásos terhelés többszörösét kell kibírniuk, ezért nagyobb a defekt kockázata. Egy ilyen átvizsgálás és felkészítés pedig, amivel nagyon sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat és a családot, nem több mint 10 perc " – teszi hozzá a szakember.
De mit ellenőrizzünk az abroncsokon és hogyan készüljünk az útra?
Profilmélység
Az első és legfontosabb tennivaló az abroncs profilmélységének ellenőrzése. Európában, így Magyarországon is, a profilmélység határértéke 1,6 mm. Ennél kisebb profilmélységű abronccsal ne induljunk útnak, mert az még száraz útfelületen sem, de különösen vizes útfelületen nem biztosít megfelelő tapadást az autónak. Egy új abroncs profilmélysége 8-10 mm, amelynek csatornái másodpercenként 30 liter vizet képesek elvezetni az abroncs elől és alól, amire egy elhasznált abroncs már nem képes.
Az abroncsok állapota
Ugyancsak fontos, hogy abroncsaink külső és belső oldalfalait, illetve futófelületét átnézzük, hogy nincs-e rajtuk vágás, szakadás vagy kidudorodás. Mivel a családi utazások során az autóban többen és csomagokkal utazunk, egy szálszakadás a gumi oldalfalán könnyen defekthez vezethet, míg a futófelület rendellenes kopása a lengéscsillapító problémákra utalhat.
Guminyomás
Ügyeljünk arra, hogy az abroncsok nyomását a gépkocsi várható terheléséhez igazítsuk. A vezető ülés melletti ajtó oszlopon, vagy az üzemanyagtöltő-nyílás fedelének belsején kis táblázat mutatja a megfelelő nyomásértékeket. A guminyomást személyenként, vagy 80 kg-onként növeljük legalább 0,1 bárral. A gépkocsi így nemcsak kevesebbet fogyaszt, de az abroncsok igénybevétele is csökken, élettartamuk nő és jobban irányíthatók. Ilyenkor tanácsos a pótkerék vagy mankókerék nyomását is ellenőrizni, és azt a megfelelő értékre emelni.
Kellékek és pakolás
Nyáron és egy hosszú út során nagyobb a defekt kockázata. Éppen ezért, ha sok csomaggal utazunk, nem árt, ha a kerékőrt és a keresztkulcsot nem a csomagok alatt vagy mögött tartjuk, hogy ha szükség van rájuk egy nem várt defekt esetén, akkor kéznél legyenek.
TPMS: egy hasznos útitárs
A nagy családi autós vakáció során hasznos útitárs a TPMS, vagyis a guminyomás figyelő rendszer. A 2014. november után forgalomba helyezett gépkocsikban ez már gyári tartozék, ugyanakkor már pár ezer forintért kaphatók utólag beszerelhető nyomásellenőrző rendszerek is. Ezek segítéségével, rögtön visszajelzést kapunk az abroncs nyomásvesztéséről, vagy a defektről és azonnal egy gumis felé vehetjük az irányt.
A biztonság ma már nem luxus
A defektek által okozott problémára jelent megoldást a Bridgestone Magyarországon gyártott DriveGuard abroncsa, amely szinte bármilyen, abroncsnyomás-figyelő rendszerrel (TPMS) rendelkező autótípusra felszerelhető. A Bridgestone DriveGuard abroncs kiemelt biztonságot nyújt vizes útfelületen is. Megerősített oldalfalainak és a csúcstechnológiájú hűtőbordáinak köszönhetően lehetővé teszi, hogy a gépjárművezetők defekt esetén akár további 80 km-t tegyenek meg 80 km/óra sebességgel. Nem kell többé tehát az autópályán a leállósávot használnunk defekt miatt, van idő megkeresni a legközelebbi pihenőt, valamint az országúton sem kell nehezen belátható helyen félreállni, hibás kerékkel is el tudunk menni a legközelebbi szervizig.
Az autóvezetők több mint fele délután és este kapott defektet
A Bridgestone statisztikái szerint 10-ből 4 magyar autós legalább egyszer kapott már defektet az elmúlt 5 év során. A válaszadók 20%-a lakott területen kívül került bajba, a megkérdezettek több mint fele ráadásul délután, és már sötétedés után kapott defektet, minden második esetben pedig 50-90 km/óra, vagy nagyobb sebességnél következett be a kellemetlen nyomásvesztés.
Lantai József