
A tudás hatalom, de vajon mely intézmény a legjobb „tudáshordozó"? Sokan mit nem adnánk azért, hogy eligazodhassanak a felsőoktatási intézmények átláthatatlannak tetsző dzsungelében. A tisztánlátásban nyújt segítséget a Heti Válasz 2010. október 14-én megjelenő éves Felsőoktatási Rangsora.
A tudás hatalom, de vajon mely intézmény a legjobb „tudáshordozó"? Sokan mit nem adnánk azért, hogy eligazodhassanak a felsőoktatási intézmények átláthatatlannak tetsző dzsungelében. A tisztánlátásban nyújt segítséget a Heti Válasz 2010. október 14-én megjelenő éves Felsőoktatási Rangsora.
A tudás hatalom, de vajon mely intézmény a legjobb „tudáshordozó"? Sokan mit nem adnánk azért, hogy eligazodhassanak a felsőoktatási intézmények átláthatatlannak tetsző dzsungelében. A tisztánlátásban nyújt segítséget a Heti Válasz 2010. október 14-én megjelenő éves Felsőoktatási Rangsora.
A 2010-es évben immár hatodik alkalommal készítette el Heti Válasz a CEMI (Central European Management Intelligence) együttműködésével a magyar egyetemek és főiskolák rangsorát. A 2005 óta minden ősszel megjelenő kiadványban a kezdetek óta arra törekedtünk, hogy a nyilvánosan elérhető statisztikai adatok mellett a rangsor felállításában megjelenjen a „piac", azaz a potenciális foglalkoztatók és a professzionális munkaerő-közvetítő cégek véleménye is. Az elmúlt 5 év visszajelzései egyrészt segítették a módszertan finomhangolását, másrészt minden kétséget kizáróan bebizonyították ezen törekvés helyességét.
A rangsor összeállításának módszertani alapja a kezdetek óta ugyanaz maradt, így továbbra is neves külföldi lapokban megjelenő felsőoktatási felmérések legjobb gyakorlatait követi. A legnépszerűbb listák – bár törekszenek rá -, sohasem teljesen objektívek és nem is minden szempontból reprezentatívak. Ugyanakkor a kiadvány évek óta növekvő sikere jelzi, hogy az intézményeket a munkaerő piaci oldalról is felmérő, tényeken alapuló, de szubjektív rangsornak helye van Magyarországon. Célunk, hogy egy olyan listát adjunk az érdeklődők kezébe, amely alapján – akár az egyes mutatók másféle súlyozásával – mindenki kialakíthassa azt a rangsort, amely saját szempontjainak leginkább megfelel. Ha a kiadvány csak néhány tehetséges fiatal pályaválasztását segíti, akkor munkánk már nem volt hiábavaló.
Az összesített listákat alapvetően hat mutató alakítja ki, amelyekkel kapcsolatban a korábbi években számos visszajelzés érkezett. Ezek segítették a módszertan finomhangolását, hogy az még pontosabban tükrözze a hazai viszonyokat, sajátosságokat. A 2009-es évtől mind a módszertani finomhangolás, mind a felölelt képzésterületek bővítése teljessé vált, így a 2010-es kiadvány felépítésében egyértelműen megfeleltethető az előző évben megjelentekkel. Ez azt is jelenti, hogy a kiadványban szereplő adatok és eredmények széles körű összehasonlításra adnak lehetőséget. Az idei év egyik legfontosabb tanulsága, hogy lassan talán megindul a magyarországi felsőoktatás mennyiségi és minőségi szelekciója.