IBM Watson analitika mindenkinek
4 perc olvasás
Adatelemzés, vizualizáció és prediktív analízis – a nagy adat hasznosítása már nemcsak az informatikai szakemberek és a „heavy userek" kiváltsága. Az IBM bejelentette, hogy elindítja felhő alapú Watson Analytics szolgáltatását, amely emberi nyelven kommunikál, így szót ért bárkivel, aki szeretné feltérképezni üzleti lehetőségeit. A sales, marketing, HR és pénzügyi szakembereknek ajánlott fejlesztés weben, asztali és mobil eszközökön is elérhető lesz. Az alapfunkciókat ingyen kínálja majd a cég.
Adatelemzés, vizualizáció és prediktív analízis – a nagy adat hasznosítása már nemcsak az informatikai szakemberek és a „heavy userek" kiváltsága. Az IBM bejelentette, hogy elindítja felhő alapú Watson Analytics szolgáltatását, amely emberi nyelven kommunikál, így szót ért bárkivel, aki szeretné feltérképezni üzleti lehetőségeit. A sales, marketing, HR és pénzügyi szakembereknek ajánlott fejlesztés weben, asztali és mobil eszközökön is elérhető lesz. Az alapfunkciókat ingyen kínálja majd a cég.
Az IBM bejelentette, hogy elindítja Watson Analytics szolgáltatását, megnyitva 2011-ben kifejlesztett szuperintelligens számítógépének tudását azok előtt, akik nem hivatásszerűen foglalkoznak informatikával vagy adatelemzéssel. A Watson Analytics olyan kognitív számítástechnikai szolgáltatás, amely a természetes nyelvi feldolgozás technológiáját alkalmazva egyszerű előrejelző és vizuális elemzőeszközöket ad az üzlet különböző területein dolgozó döntéshozók, szakemberek kezébe. A cég „freemium" modellben vezeti be a felhőalapú megoldást, tehát bizonyos alapszolgáltatásokat ingyen vehetnek majd igénybe a felhasználók.
A Watson Analytics teljes körű önkiszolgáló analitikai megoldás, amely asztali eszközökön, okos telefonon és tableten egyaránt futtatható. Eszköztára az adatgyűjtéstől a feldolgozáson át az elemzésig és a vizualizációig terjed – egy mindenki számára könnyen kezelhető felhasználói felületen. A Watson Analytics igazi különlegessége, hogy mindenkivel szót ért: egyszerű emberi nyelven megfogalmazott kérdéseket képes megérteni és megválaszolni, miközben komoly prediktív analitikai feladatokat old meg. „Hogyan lendíthetem fel termékeim forgalmát? Milyen juttatásokat érdemes bevezetnem, hogy megtartsam a dolgozóimat? Melyik ajánlatomból lesz a legnagyobb valószínűséggel szerződés?" Ilyen és hasonló kérdésekre is választ ad a szolgáltatás, legyen szó kereskedelmi, HR, marketing, pénzügyi vagy az operációs folyamatokat érintő dilemmákról. A Watson Analytics a következő innovációkkal szolgál:
Kézre álló üzleti analitika
Míg manapság a felhasználóknak gyakran egyszerre több, különböző célokat szolgáló analitikai programot kell elsajátítaniuk, a Watson Analytics egyszerű, felhő alapú megoldást ad a vállalati adatok elemzésére. Miután a marketingmenedzser, HR-es vagy kereskedelmi vezető megfogalmazta a megoldásra váró problémát, a szolgáltatás segít a válaszhoz nélkülözhetetlen adatok fellelésében, megtisztításában és feldolgozásában, majd abban is, hogy mindezek belátásokká, előrejelzésekké, vizualizált eredményekké válhassanak.
Predikítv elemzés a részletek feltárására
A Watson Analytics segítségével bármilyen adatbázisban feltárhatók a „szabad szemmel" nem látható, rejtett összefüggések és mintázatok. A folyamat eredményeként új kérdések és szempontok merülhetnek fel, melyek korábban elhanyagolt, de fontos részletekre irányítják a figyelmet.
Párbeszéd emberi nyelven
A Watson Analytics jól érti az emberi nyelvet, így a felhasználó egyszerű szöveges üzenetekben fogalmazhatja meg problémáját. A szolgáltatás nemcsak azt válaszolja meg, hogy milyen eredmény vagy kimenetel a legvalószínűbb, de azt is, hogy miért éppen az – mindezt kifogástalan üzleti terminológia szerint. Az eredmények ismeretében a kérdések újrahangolhatók, így további kísérletezéssel hamar el lehet jutni a probléma mélyéig.
A legtöbb analitikai megoldás eleve feltételezi, hogy a felhasználó már rendelkezik a „finomított", elemzésre alkalmas adattal, a feldolgozásához szükséges koncepcióval és tudással. Sok üzleti felhasználó esetében azonban más a helyzet. Már a megfelelő adatok előteremtése és értékelése felemészti az elemzésre szánt idő felét, és a felhasználók gyakran csak ezután próbálják meg kitalálni, milyen analitika vagy riport elkészítésére lehet jó a nehezen kinyert adattömeg. A Watson Analytics a lépések megtervezésével és automatizálásával éppen abban segít, hogy az üzleti felhasználók pontosan arra a kérdésre találjanak választ, amely a legjobban izgatja őket.
Mint minden IBM felhőszolgáltatás, a Watson Analytics is SoftLayer paltformon fut, és hamarosan elérhető lesz az IBM Cloud marketplace vásártéren is. A szolgáltatás néhány funkcióját béta verzióban már egy hónap múlva kipróbálhatják az érdeklődők, további információk az http://www.ibm.com/analytics/watson-analytics/ oldalon.
Így fest majd a szolgáltatás kezelőfelülete:
https://www.flickr.com/photos/ibm_media/sets/72157647579054386/