Jelentősen nőtt a kiskereskedelemben eladott energiaital mennyisége
4 perc olvasás
Tovább szárnyal az energiaital kiskereskedelmi forgalma, és meghaladta a 11 milliárd forintot 2008 szeptember-2009 augusztusban. Ez 24 százalékkal több, mint az előző hasonló időszakban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kereskedelmi Indexe.
Tovább szárnyal az energiaital kiskereskedelmi forgalma, és meghaladta a 11 milliárd forintot 2008 szeptember-2009 augusztusban. Ez 24 százalékkal több, mint az előző hasonló időszakban. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat Kereskedelmi Indexe.
Az átlagárak csökkenése következtében a mennyiségben mért forgalom majdnem 40 százalékkal növekedett; immár mintegy 210 ezer hektolitert adtak el a boltokban.
Néhány más országban is divat lett az energiaital fogyasztása. Például Romániában a mienkhez hasonló ütemben nőtt a forgalom 2008-ban, az előző évvel szemben, míg Franciaországban 78 százalékkal adtak el több energiaitalt. A fogyasztás azonban a lakosság számarányához képest alacsonyabb, mint Magyarországon. Lengyelországban 89 százalékkal több energiaitalt adtak el tavaly, mint egy évvel korábban, így a piacméret túllépett a 730 ezer hektoliteren.
Tizenkilenc vizsgált európai ország közül csak kettőben, Norvégiában és Portugáliában csökkent az energiaital bolti forgalma.
Kiemelkedik a kiskereskedelemben eladott mennyiség, a lakosság számarányához képest Hollandiában (620 ezer hektoliter) és Ausztriában (290 ezer hektoliter).
Az egy literre jutó átlagárak Magyarországon a tavalyelőtti, literenként 2,2 euróról múlt évben 2,1 euróra csökkentek. Ennél alacsonyabb árakat csak Franciaországban (1,5 euró), Hollandiában és Portugáliában (egyaránt 1,6 euró), illetve Norvégiában (1,8 euró) regisztrált a Nielsen.
Legdrágábban Görögországban és Horvátországban árulták tavaly az energiaitalt, mégpedig literenként 7,1, illetve 6,3 euróért.
Magyarországon egy liter energiaital átlagosan 523 forintba került a boltokban, idén augusztusban, szemben a tavalyi nyolcadik hónapban mért 577 forinttal. Ez azt jelenti, hogy a mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagár 9 százalékkal csökkent egy év alatt.
A forgalom úgy rendeződik át, hogy a kis, hagyományos üzletek piaci részesedése – mennyiségben – 31 százalékról 36-ra emelkedett. Ugyanakkor a hipermarketeké 37-ről 33 százalékra, a főleg szupermarketet és diszkontot magában foglaló 401-2 500 négyzetméteres csatornáé pedig 32-ről 31 százalékra csökkent.
A kereskedelmi márkás energiaitalok mennyiségben mért piaci részesedése kiemelkedik: A tavaly augusztusi 43 után, idén 38 százalékot mért a Nielsen.
A light részaránya némileg emelkedett, de még mindig 10 százalék alatt marad, a sokkal kedveltebb nem light szegmens mellett.
A sportitalok bolti eladása szintén gyors ütemben növekszik. Értékben a piac 15 százalékos bővülése egyik évről a másikra azt jelenti, hogy kiskereskedelmi forgalmuk meghaladja az évi 350 millió forintot.
Táblázat. Az enerigaital mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztóiára néhány európai országban 2007-ben, és 2008-ban.
Euro/liter.
Ország |
Ár 2007 |
Ár 2008 |
Magyarország |
2,2 |
2,1 |
Görögország |
7,1 |
7,1 |
Horvátország |
6,3 |
6,3 |
Törökország |
5,4 |
5,4 |
Románia |
5,3 |
4,2 |
Bulgária |
3,8 |
4,1 |
Ausztria |
3,9 |
3,8 |
Szlovákia |
4.1 |
3,5 |
Lengyelország |
3.5 |
3,5 |
Szlovénia |
3,2 |
3,4 |
Hollandia |
1,5 |
1,6 |
Portugália |
1,4 |
1,6 |
Franciaország |
1,1 |
1,5 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Az energiaital mennyiségben mért kiskereskedelmi forgalmából a bolttípusok részesedése. Százalékban.
Szegmens |
2007 szeptember- 2008 augusztus |
2008 szeptember- 2009 augusztus |
2500 négyzetméternél Nagyobb |
37 |
33 |
401-2 500 nm |
32 |
31 |
201-400 nm |
6 |
7 |
101-200 nm |
5 |
7 |
51-100 nm |
8 |
8 |
50 nm és kisebb |
12 |
14 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Táblázat. Energia- és sportital mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára az elmúlt időszakban. Forint/liter.
Termék |
2008 augusztus |
2009 augusztus |
Energiaital |
577 |
523 |
Sportital |
427 |
454 |
Forrás: Nielsen piackutató vállalat
Módszertan:
A fenti információk Magyarország vezető piackutató vállalata, a Nielsen folyamatos kiskereskedelmi kutatásainak eredményeit összegzik. A kereskedelmi láncokból származó elektronikus és a hagyományos kiskereskedelmi egységek felmért adatain alapuló Kiskereskedelmi Kutatások objektív képet adnak a piac alapvető mérőszámairól és trendjeiről. A Kiskereskedelmi Index a napi fogyasztási cikkek piacáról kéthavi, havi vagy akár heti rendszerességgel ad áttekintést.