Kicsomagolják a Victoria & Albert Museum kincseit
A londoni Victoria & Albert Museum nagyszabású kiállítása az Iparművészeti Múzeum első emeleti hat termében 2012. június 15-től szeptember 16-ig lesz látható. Most éppen a kicsomagolás egyik jeleneténél vehettek részt az újságírók. Jékely Zsombor kurátor és a londoni múzeum „kesztyűs" munkatársainak segítségével.
A londoni Victoria & Albert Museum nagyszabású kiállítása az Iparművészeti Múzeum első emeleti hat termében 2012. június 15-től szeptember 16-ig lesz látható. Most éppen a kicsomagolás egyik jeleneténél vehettek részt az újságírók. Jékely Zsombor kurátor és a londoni múzeum „kesztyűs" munkatársainak segítségével.
A Victoria & Albert Museum az 1851-es londoni világkiállítás után, 1852-ben jött létre South Kensington városrészben Albert herceg kezdeményezésére és Victoria angol királynő alapkőletételével. Hatására Európa-szerte több iparművészeti múzeum létesült: Edinburgban 1854-ben, Bécsben 1864-ben, Berlinben 1864-ben, Budapesten 1872-ben, majd Brünnben, Rómában, Oslóban, Zágrábban és Prágában (1885-ben). Örökös példakép lett Európában a londoni történet.
A magyar kiállítás összefoglalja a londoni gyűjtemény legjavát egészen a kortárs művekig. A legnagyobb „utazó kiállításra" még 320 műtárgy érkezik. Április végéig Bonnban volt látható. Tőlünk már Londonba utazik vissza. Nálunk kiegészül a berlini Kunstgewerbe Museum anyagával is.
Az érkező ládákról tudni kell, hogy csak a londoni szakértők bonthatják ki, majd ugyanilyen sorrendben, sérülésmentesen, a legnagyobb gondossággal, szinte különös szertartással rakják vissza a ládákba. Az első ládából a 14. századi granadai Alhambra Comares-palota egyik falának kicsinyített, aranyozott gipsz másolata került ki abból a korból, amikor becsülni kezdték az ibériai iszlám művészet alkotásait, a mór építészet tökéletességét az egymásba fonódó geometrikus minták finom alkalmazásával. A múzeum 1862-től gyűjtötte a palota részleteinek építészeti makettjeit. Összesen 26 hasonló tárgyat vásárolt, majd a 20. század elején eredeti töredékekkel is gazdagodott a készletük.
A következő láda Rodin 1914-es alkotását, a La France címűt hordozta. August Rodin (1840-1917) 1914-ben 18 szobrát ajándékozta a Victoria and Albert Museumnak, hogy magát népszerűsítse Angliában. A jelen büszt Rodin egyik tanítványát és szerelmét, Camille Claudelt ábrázolja, s csak kapcsolatuk végeztével, 1882 után nevezte el másképp, majd 1912-ben a hazafias La France (Franciaország) allegóriája lett. A 64 centis büsztöt több mint egyméteres magasságú láda őrizte.
A harmadik láda két méternél is magasabb volt, benne egy karcsú angol hölgy szépséges ruhájával 1862-ből. Ez szerepel majd a kiállítás meghívóján is. Az elegáns nappali ruhát uszályos szoknyájával az adományozó nagyanyja viselte az 1862-es londoni világkiállítás alkalmából. Érdekessége a korán túl, hogy William Perkin angol vegyész forradalmasította a szintetikus festékipart az anilinfestékkel. Az eljárással óriási választékban tudták kínálni a színes textileket a vásárlóknak. Ez a krinolinos ruha jaquard szövésű selyemből készült, anilinkék színezéssel, paszománttal díszített felsőrésszel, bő ujjakkal és terebélyes szoknyával. Az anilinfesték előnye volt, hogy az indigóval ellentétben, nem volt tompa vöröses árnyalata, és – fontos – a gázlámpák fényében nem látszott zöldnek! Ma is meghatóan szépséges darab. A csomagolásnál nem lehetett összehajtogatni a 150 éves anyagot, tehát próbababával együtt, állva, gondosan kitámasztva szállították. A szépsége és az élénk színe ma is megható.
A kiállítás 80 millió forintba került, amit az NKA miniszteri keretéből egészítettek ki. A szállításra és a jelentős összegű biztosításra a magyar állam vállalt garanciát. A műtárgyakat őrző ládákat csak egyféleképpen lehet kinyitni és lezárni, a méretük teljesen egyéni méretre szabottak. A szállításhoz klimatikus kamionokat béreltek. A kibontás után a V.& A. Museum gumikesztyűvel felszerelt munkatársai zseblámpával ellenőrizték a darabok épségét, ahogy visszakapni szeretnék.
DOBI ILDIKÓ