Komolyan befolyásolhatja az ingatlanárakat a dugódíj
Bár a dugódíj végleges feltételeiről szeptember előtt nem várható döntés, továbbra is az egyik legvalószínűbb változat a pesti külső körutak és a budai körút által határolt védett zóna kialakítása. Az így kialakuló körzet a teljes budapesti lakásállomány közel negyedét foglalja magában, sokakat érintő kérdés tehát, hogy lehet-e érezhető hatása a budapesti behajtási díj bevezetésének a lakáspiacra. A BDO Magyarország a dugódíj bevezetését követően az érintett városrészekben az átlagosnál drágább lakások árának emelkedését várja. Mint az alábbi elemzésből is kitűnik, erre csak a lakáspiac általános stabilizálódását követően kerül majd sor, a végeredményt pedig számos, egymással ellentétes hatású tényező befolyásolja majd.
Bár a dugódíj végleges feltételeiről szeptember előtt nem várható döntés, továbbra is az egyik legvalószínűbb változat a pesti külső körutak és a budai körút által határolt védett zóna kialakítása. Az így kialakuló körzet a teljes budapesti lakásállomány közel negyedét foglalja magában, sokakat érintő kérdés tehát, hogy lehet-e érezhető hatása a budapesti behajtási díj bevezetésének a lakáspiacra. A BDO Magyarország a dugódíj bevezetését követően az érintett városrészekben az átlagosnál drágább lakások árának emelkedését várja. Mint az alábbi elemzésből is kitűnik, erre csak a lakáspiac általános stabilizálódását követően kerül majd sor, a végeredményt pedig számos, egymással ellentétes hatású tényező befolyásolja majd.
A budapesti lakosság 18, míg a budapesti lakásállomány 20-25 százaléka kerülhet a tervezett behajtási övezeteken belülre, amennyiben ősszel a főváros közgyűlése a legnagyobb publicitást kapó verzió mellett dönt majd. Ebben az esetben öt budapesti kerület teljes mértékben, öt (vagy hat) további pedig részlegesen az övezet területére fog esni. Ezekkel a paraméterekkel Budapest a már működő behajtási zónákkal rendelkező európai városok között előkelő helyet vív ki magának az övezeten belül élő lakosság számarányát tekintve.
Bevezetés éve |
Város |
zónán belüli lakosság (fő) |
lakosság aránya |
övezet |
maximum díj |
A díj hány perc munka bére |
1986 |
Bergen |
23.300 |
10,0% |
17,0 |
1,0 € |
3 |
1990 |
Oslo |
263.000 |
23,9% |
64,0 |
1,5 € |
4 |
2003 |
London |
136.000 |
1,7% |
21,0 |
12,3 € |
62 |
2007 |
Stockholm |
300.000 |
17,7% |
30,0 |
2,1 € |
12 |
2012 |
Milánó |
77.000 |
5,9% |
8,2 |
5,0 € |
37 |
2013 |
Budapest |
320.000 |
18,3% |
32,0 |
2,0 € |
32 |
Az övezetbe kerülő lakások átlagos értékének már 1 százalékos változása is legalább 25 milliárd forintos volument jelentene, így egyáltalán nem mindegy, hogy van-e áreltérítő hatása a dugódíj bevezetésének. A lakóingatlanok értékét számos tényező befolyásolhatja, abban az esetben is, ha a kieső gépkocsiforgalom teljes mértékben tömegközlekedésre helyeződne át.
Értéknövelő tényezők |
Értékcsökkentő tényezők |
csökkenő szmog és zaj |
tömegközlekedés zsúfoltsága nő |
javuló parkolási helyzet |
növekvő építkezési költségek |
növekvő gyalogos övezetek lehetősége |
övezetből kijutás nehezedik (peremforgalom) |
zöldterületek növekedési potenciálja |
a benn lévő forgalom konzerválódik |
Természetesen a fentieken kívül számos olyan előny és hátrány jelentkezik, amely egyéni érdekek függvénye. Ami bizonyos: új egyensúlyi helyzetet alakul majd ki az övezeten belüli városrészek és kívül maradtak között.
„Az elérhető előnyök dominanciája inkább a magasabb értékű, illetve magasabb presztízsértékű lakásoknál valószínűsíthető, ugyanakkor a nagy tömeget (a teljes állomány több mint kétharmadát) képviselő közép- és alsó kategóriás lakások esetében előfordulhat, hogy a hátrányok érvényesülnek erőteljesebben. Ezek szerint elsősorban az értékesebb lakások árában jelennek meg az értéknövelő tényezők. Mégis, összességében arra számítunk, hogy a behajtási övezetben található lakások összértéke az ingatlanpiaci stabilizációt követően hamarabb és nagyobb mértékben indul növekedésnek, mint az övezeten kívüli ingatlanok értéke." – fejtette ki Rábai György, MRICS, a BDO ingatlan-tanácsadási üzletágának partnere.
A várható hatások érintik az övezeten kívüli lakásállományt is, ám ott a behajtási övezet által élvezett előnyök már hátrányként jelentkeznek (növekvő szmog, zaj, nehezedő parkolási helyzet stb.). A fizetős és szabad zóna találkozási vonalában változhat leginkább az ingatlanpiac jelenlegi egyensúlya. E lakóövezetek között számos nagy laksűrűségű társasházas területet találhatunk, mint például a Kelenföldi lakótelepet, a Fehérvári úti/Lágymányosi lakótelepet, a Petneházy utca környéki lakóövezeteket, vagy a Vörösvári út környéki lakótelepeket: ezek várhatóan kisebb-nagyobb mértékben leértékelődnek majd.
A fenti hatások következtében fellépő árváltozások továbbgyűrűző hatásai lehetnek:
A csökkenő árakkal együtt:
- csökken a minőségi kereslet;
- csökkenő állami illetékbevételek jelentkeznek az értékesítések után;
- csökkenő lakásfelújítási kedv alakul ki (drágább a felújítás a lakás árához képest);
- a lakáshitelek mögött álló ingatlanfedezetek csökkennek
A növekvő árakkal együtt:
- nő a minőségi kereslet;
- élénkülhetnek a felújítások és új építések;
- növekednek az állami/önkormányzati bevételek;
- nő a lakás, mint megtakarítási forma biztonsága/értékállósága;
- növekszik a bérlakáspiac.
Ebben a soktényezős rendszerben nehezen vonható le egyértelmű végkövetkeztetés a lakáspiacra vonatkozóan, és ebben a külföldi tapasztalatok sem sokat segítenek. A behajtási övezetekkel rendelkező európai városok a díjfizetési rendszereiket stabil gazdasági helyzetben vezették be, amikor a helyi ingatlanpiacok érett, kiforrott állapotban voltak (Milánó e tekintetben kivétel, de volumenben jelentősen eltér Budapesttől).
„A budapesti bevezetés tervezett időpontjában ugyanakkor még nagy eséllyel erőteljesen érvényesülnek a gazdasági válság és egyúttal az ingatlanpiac válság hatásai is. E tényezők növelik annak a kockázatát, hogy az érintett lakások piacán az új egyensúlyi helyzet stabilizálódására még hosszú évekig várni kell, ott addig akár további árcsökkenés is bekövetkezhet – hangsúlyozta Rábai György.