Mire számíthatunk a Volkswagen botránya kapcsán?
Eddig ez egy igazán mozgalmas év a Volkswagen számára. Az év elején a német autógyártó részvényei valósággal kilőttek az EKB mennyiségi lazítási programjának hatására.
Eddig ez egy igazán mozgalmas év a Volkswagen számára. Az év elején a német autógyártó részvényei valósággal kilőttek az EKB mennyiségi lazítási programjának hatására. A részvény árának márciusi csúcsa (255 euró) után jöttek a lassuló gazdaságokkal kapcsolatos rossz hírek Kínából és más, a VW számára fontos piacokról, és megkezdődött a részvény árának masszív csökkenése. Hétfőn pedig beütött a krach, és a VW dízelüzemű autóit érintő csalás kapcsán az autógyártó papírjai egy nap alatt több mint 20%-ot estek, és úgy néz ki, hogy a hét második napján hasonló nagyságú sokk éri a részvényt.
Normális esetben egy botrány után hamar magához tér egy részvény, emlékezzünk csak a Standard Chartered esetére, amelynek részvénye egy napon belül 26%-ot esett arra a hírre, hogy a társaság 250 milliárd dollárral segítette Irán illegális ügyleteit. Néhány héttel később a bank 340 millió dolláros büntetést kapott, és 2012 végére a részvények árfolyama új csúcsokat döntött.
Akkor hát miért nem tódulnak a vevők a Volkswagen botránya után, hogy megvegyék a durva áresést szenvedett papírt? Mert túl nagy a bizonytalanság, és nincs hasonló példa a múltból, ami támpontot adhatna. A Standard Charterednél az elemzők egy idő után pontosan felmérték a lehetséges károkat, és azt egybevetették a társaság növekedési lehetőségeivel. A VW esetében ez még nem lehetséges. Ha egy autógyártó megsérti a Tiszta Levegő Törvényt, akár 37 500 dollárt is fizethet járművenként. Ezt az összeget megszorozva az eladott dízel járművek számával, a 20 milliárd dollárt is elérheti a lehetséges büntetés összege. Ráadásul újabb országokban, így pl. Ausztráliában is vizsgálni kezdik, hogy a VW megsértette-e az emissziós szabályokat.
Az egyik legrosszabb forgatókönyv szerint a Volkswagen egy bizonyos ideig nem értékesíthet dízel autókat az Egyesült Államokban – hasonló büntetést kapott korábban a BNP Paribas, amely egy évig nem hajthatott vére bizonyos dollár-tranzakciókat, miután kiderült, hogy segítséget nyújtott Szudánnak, Kubának és Iránnak.
Mit tehet ilyenkor egy részvénykereskedő? Nem tűnik valószínűnek, hogy a Volkswagen 20 milliárd dollár körüli bírságot kapna. A német autógyár bevételének 10-12%-a származik az Egyesült Államokból, és ez éves szinten 1,1 – 1,3 milliárd USD profitot jelenthet bevételarányosan. Még nem volt arra példa, hogy az éves nyereséghez képest ilyen aránytalan büntetést szenvedett volna el egy vállalat. Ilyen szempontból nézve a részvényárak mostani esése túlzott reakciónak tűnik.
Ha egy részvény ára hirtelen nagyot zuhan, beindulnak az átlaghoz való visszatérés stratégiáját követő vásárlók. De ha a hosszú távú befektetők és a rövidtávon kereskedők részéről folytatódó nyomás kiüti a stopokat, akkor az átlaghoz való visszatérésben bízó vásárlók is gyorsan újra kiszállnak a papírból.
Alig több mint egy hét múlva októbert írunk, és az algoritmusok vezérelte hosszú távú befektetési alapok ezrei értékelik újra az adatokat. Egy olyan céget, mint a Volkswagen, minden bizonnyal az igen attraktív papírok közé sorolják ezek az alapok, amelyek adatbázisában még nem jelennek meg azok a módosítások, amelyek a VW 2016-os jövedelmére vonatkoznak a botrány következtében.
A következő napokban a részvényár erős ingadozására lehet számítani, az átlaghoz való visszatérésre építő vásárlók nem lesznek elég erősek, és kell egy jó hét ahhoz, hogy a hosszú távú befektetési alapok akcióba lépjenek, és megnyugodjon a részvény ára.
Peter Garnry
Peter Garnry részvénystratégiai vezető a Saxo Bank nemzetközi és európai részvényportfóliójának összeállításáért és karbantartásáért felelős. Peter naponta tudósít az amerikai és az európai részvényekkel kapcsolatos hírekről, valamint rendszeresen tesz közzé stratégiai elemzéseket különböző témakörökkel kapcsolatban (pl. fúziók és felvásárlások, jelentési időszak, szektorértékelések). A televízióban is rendszeresen szerepel szakértőként (többek között a CNBC és a Bloomberg műsoraiban), emellett részt vesz a Saxo Bank negyedéves előrejelzéseinek összeállításában, valamint a bank híres „Meghökkentő Előrejelzések" tanulmányának elkészítésében.