Négy nagy és sok kicsi a GPS-nyomkövetésben — Az ÁAK-kal eddig szerződött 18 flottakezelő értékelése
Az Állami Autópálya Kezelővel az e-útdíj elszámolására első körben szerződött 18 céget hasonlította össze nyilvános cégadataik alapján az utdijhirek.hu. Az elemzés szerint a piacvezető a Secret Control, rajta kívül még három társaság emelkedik ki a mezőnyből, a kisebb szereplők között többen veszteségesek. A fuvarozóknak az e-útdíjrendszer kedvezőbb elszámolása miatt a viszonylatjegyes fizetés helyett érdemes a flottakövető szolgáltatók közül választani.
Az Állami Autópálya Kezelővel az e-útdíj elszámolására első körben szerződött 18 céget hasonlította össze nyilvános cégadataik alapján az utdijhirek.hu. Az elemzés szerint a piacvezető a Secret Control, rajta kívül még három társaság emelkedik ki a mezőnyből, a kisebb szereplők között többen veszteségesek. A fuvarozóknak az e-útdíjrendszer kedvezőbb elszámolása miatt a viszonylatjegyes fizetés helyett érdemes a flottakövető szolgáltatók közül választani.
Az Állami Autópálya Kezelővel az e-útdíj elszámolására első körben szerződött flottakövető társaságokat hasonlította össze nyilvános cégadataik alapján az utdijhirek.hu. A fixen beszerelt, vagy szivargyújtóról működtetett nyomkövető eszközök legkisebb hibája is százezres büntetést jelenthet, ezért a fuvarozók szeretnének biztosra menni. Nem mindegy tehát, melyik céget választják a szállítmányozók, ha az e-útdíj megfizetéséhez keresnek flottakövetési szolgáltatót.
A társaságok között nagy szórás mutatkozik az alapításuk idejében, illetve az árbevételükben. Sokat elárul az alkalmazottak száma, ez ugyanis utal arra, milyen létszámmal működik az ügyfélszolgálat és mekkora a szervizbázis.
A 18 cég esetében az első vizsgált paraméter az alapítás éve volt, egy régóta a piacon működő vállalkozással szívesebben szerződnek a fuvarozók. Beszédes adat az éves nettó árbevétel, ez arra utal, mennyire stabil a társaság üzletileg, következtetni lehet rá, hány ügyfele van. A pénzügyi stabilitás azért lényeges szempont, mert az ÁAK a szerződéshez nagy összegű felelősségbiztosítást ír elő. Egy jól prosperáló cég számára ez nyilván nem súlyos tétel, de kérdés, hogy egy veszteséges társaság mennyire alkalmas arra, hogy partner legyen a díjfizetésben.
Az elemzésben a nettó árbevételt csak azoknál vették figyelembe, amelyekhez tisztán flottakövetésből folytak be az összegek, vegyes profilú társaságoknál nem lehet megállapítani, mekkora rész származik abból a tevékenységből, amely a mostani vizsgálat szempontjából lényeges. Ilyenek a G4S és a MultiAlarm, amelyek főként egyéb biztonsági szolgáltatásokkal foglalkoznak, csak melléktevékenység a flottakövetés. A Webeye Magyarország esetében a táblázat az önálló adataikat tartalmazza, nem az anyacég (Lambda-Com cégcsoport) teljes forgalmát. Egy társaságnál nem állt rendelkezésre pénzügyi adat, ugyanis idén alapították, így nincs lezárt üzleti éve (Scanfleet Kft.).
Végül az utdijhirek.hu becslést közöl arról, szerinte hány járműben működnek az adott cég eszközei. A kalkuláció alapja az éves nettó árbevétel volt, amelyet évi 42 ezer forintos átalánydíjjal osztottak el. Az összesen 104 ezer GPS-nyomkövetővel rendelkező járműből mindössze 40 ezer a teherautó. Összesen mintegy 200 ezer járművet érint az e-útdíj rendelet, tehát 160 ezerben még nincs nyomkövető rendszer.
|
Bevallási közreműködő megnevezése |
Alapí-tás éve |
Alkalma- száma |
Éves nettó árbevé-tel (eFt) |
Adózott eredmény (eFt-ban) |
Becsült üzemel-tetett jármű-szám (*1) |
1 |
SECRET CONTROL GPS VAGYONVÉDELMI KFT. |
1999 |
74 |
1 874 941 Ft |
756 601 Ft |
44 641 |
2 |
IDATA MŰSZAKI INFORMATIKAI MÉRNÖKI IRODA KFT. |
2005 |
54 |
687 638 Ft |
70 854 Ft |
16 372 |
3 |
WEBEYE MAGYARORSZÁG KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT. (*2) |
2005 |
34 |
595 507 Ft |
141 532 Ft |
14 179 |
4 |
AUTO SECURIT ELEKTRONIKAI VAGYONVÉDELMI SZOLGÁLTATÓ ZRT. |
2000 |
26 |
567 655 Ft |
136 475 Ft |
13 516 |
5 |
GPSMART KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT. |
2003 |
6 |
184 573 Ft |
7 343 Ft |
4 395 |
6 |
T.E.L.L. RENDSZERSZOLGÁLTATÁSOK KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT. |
2011 |
1 |
82 278 Ft |
-3 438 Ft |
1 959 |
7 |
TRANSORG SZOLGÁLTATÓ ÉS KERESKEDELMI KFT. |
1990 |
4 |
81 777 Ft |
18 156 Ft |
1 947 |
8 |
JAR-KONTROLL KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT. |
2009 |
9 |
72 843 Ft |
8 Ft |
1 734 |
9 |
AUTOVÉD BIZTONSÁGTECHNIKAI KFT. |
2001 |
4 |
68 628 Ft |
-9 633 Ft |
1 634 |
10 |
GPSPLUS KFT. |
2009 |
2 |
37 701 Ft |
7 550 Ft |
898 |
11 |
ML GLOBAL SYSTEMS INFORMATIKAI KFT. (*3) |
2008 |
3 |
32 169 Ft |
3 892 Ft |
766 |
12 |
GPS-ART GPS-KÉSZÜLÉK GYÁRTÓ ÉS FORGALMAZÓ KFT. |
2008 |
1 |
28 539 Ft |
2 272 Ft |
680 |
13 |
SKYSHIELD MAGYARORSZÁG KFT. |
2010 |
na. |
24 249 Ft |
5 282 Ft |
577 |
14 |
E TRACK INFORMATIKAI SZÁLLÍTMÁNY-FELÜGYELETI ÉS INFORMATIKAI KFT. |
2006 |
1 |
21 248 Ft |
-6 138 Ft |
506 |
15 |
GSM PROTECT KFT. |
1997 |
4 |
4 705 Ft |
-3 223 Ft |
112 |
16 |
G4S BIZTONSÁGI SZOLGÁLTATÁSOK ZRT. (*4) |
2001 |
na. |
na. |
na. |
na. |
17 |
MULTI ALARM BIZTONSÁGTECHNIKAI FEJLESZTŐ KERES. ÉS SZOLG. ZRT. (*4) |
1996 |
na. |
na. |
na. |
na. |
18 |
SCANFLEET KFT. (*5) |
2013 |
na. |
na. |
na. |
na. |
(*1) A járműszám becsült érték, az éves nettó árbevétel osztva 42.000 Ft/év átalánydíjjal
(*2) A táblázat nem a teljes Lambda-Com cégcsoport mutatóit tartalmazza, csak a Webeye Magyarország Kft. adatait
(*3) A 2012-es évre nem érhetőek el az elektronikus mérlegadatok
(*4) A cég főtevékenysége nem flottakövetési szolgáltatás, így nem értelmezhető
(*5) A cég 2013-ban kezdte meg működését, így nincs lezárt üzleti éve