Rögös út vezetett a hárompontos biztonsági öv elterjedéséig
6 perc olvasásA Volvo PV544 modellje volt a világ első olyan autója, amelyben sorozatban gyártott hárompontos biztonsági öv volt. Az Amerikai Egyesült Államokban egyes orvosok már az 1930-as években követelni kezdték, hogy az autókat szereljék fel biztonsági övekkel.
A Volvo PV544 modellje volt a világ első olyan autója, amelyben sorozatban gyártott hárompontos biztonsági öv volt. Az Amerikai Egyesült Államokban egyes orvosok már az 1930-as években követelni kezdték, hogy az autókat szereljék fel biztonsági övekkel.
Az 1960-as években született meg az a jogszabály, amely kötelezővé tette az autók biztonsági övvel való felszerelését, azonban csak 1971-ben rendelték el az első olyan törvényeket, amelyek kötelezővé tették használatát. Ez Ausztrália Victoria államában történt, és hatására a közúti halálesetek száma 18 százalékkal csökkent az első évben.
A kiváló eredmények ellenére azonban további jó néhány évnek kellett eltelnie, mire az európai országok nagy része követte a példát, az Amerikai Egyesült Államok pedig csak az elmúlt néhány évben csatlakozott.
1959. augusztus 13-án, csütörtökön érkezett meg a Kristianstad városában működő Volvo kereskedőhöz egy Volvo PV544-es, azaz a világ első olyan autója, amelyben sorozatban gyártott hárompontos biztonsági öv volt. A rákövetkező ötven évben a V-alakú, hárompontos biztonsági övek egymilliónál is több ember életét mentették meg.
A hárompontos biztonsági öv mind a mai napig az autók legfontosabb biztonsági berendezése. Ez az övrendszer az automobilok 120 éves történetének kétségtelenül legelterjedtebb és legjelentősebb biztonsági megoldása, mely a statisztikák szerint több mint 50 százalékkal csökkenti a halálos és súlyos sérülések veszélyét baleset esetén.
Nils Bohlin megértette, hogy milyen erők működnek
Van egy mondás, miszerint a legegyszerűbb megoldás gyakran a legjobb is. Az autókban található biztonsági öv azonban csak az 1950-es évek végén nyerte el mai formáját Nils Bohlinnak, a Volvo mérnökének munkája nyomán. Korábban ugyanis más típusú öveket használtak.
Az Amerikai Egyesült Államokban egyes orvosok már az 1930-as években követelni kezdték, hogy az autókat szereljék fel biztonsági övekkel. A legelterjedtebb megoldás a kétpontos öv lett, de előfordultak különböző hárompontos rendszerek is. A problémát az jelentette, hogy ezek az övek nem védték kielégítően az utasokat, főleg nagy sebességnél nem.
A korábban repülőgépmérnökként dolgozó Nils Bohlin, aki a Volvo előtt többek között katapultüléseket fejlesztett, már hamar felismerte az ütközések során fellépő erőket.
Máig változatlan alapelvek
A fejlesztések során az egyik legfontosabb szempont az, hogy az öv a megfelelő helyen nyelje el az ütközés során fellépő erőket, ott, ahol a legerősebb a test, azaz a csípőnél és a mellkasnál. Ugyanakkor az övnek könnyen használhatónak és állíthatónak kell lennie.
Nils Bohlin tervének legfontosabb jellemzői a csípő körül futó vízszintes, valamint az átlós, mellkason futó öv, az övpántok ülés melletti, alacsony ponthoz rögzítése, a padló felé mutató „V" alak, illetve a terhelés alatt sem elmozduló, mindig a helyén maradó öv voltak. Pontosan ugyanezek a jellemzők, alapelvek érvényesülnek még ma is!
A skandináv piacon a Volvo PV544 és a Volvo Amazon (120) volt az első típus, amelyben megjelent ez az újítás. Ráadásul a Volvo volt az első gyártó, aki az első és a hátsó üléseken ülők számára egyaránt a szériafelszereltség részeként kínálta autóihoz a hárompontos biztonsági övet. A találmányt egy úgynevezett nyílt szabadalommal védték, ami azt jelenti, hogy a tervet bárki ingyen felhasználhatta, átvehette.
Ezzel óriási lépést sikerült tenni a biztonság növelésének irányába, azonban a hárompontos biztonsági öv még így sem vált azonnal átütő sikerré. El kellett még telnie néhány évnek, mire a vásárlók jelentős többsége és az autóipar többi résztvevője is felismerte, hogy milyen hatékony életmentő eszköz lehet a biztonsági öv.
A Volvo tanulmánya meggyőzte a világot
1963-ban a Volvo bevezette a hárompontos biztonsági övet az Amerikai Egyesült Államokban és egyéb piacokon is. A bevezetés előtt a Volvo számos ütközési és megcsúszási vizsgálatot végzett különböző típusú biztonsági övekkel felszerelt autókkal. Az eredmények önmagukért beszéltek: a Volvo hárompontos biztonsági öve nyújtotta messze a leghatékonyabb védelmet az utasok számára.
Pár évvel később, 1967-ben a Volvo bemutatta úttörő, 28 000 balesetet feldolgozó tanulmányát egy közlekedésbiztonsági konferencián az Amerikai Egyesült Államokban. A jelentés elkészítéséhez egy éven keresztül minden olyan, Svédországban történt balesetet megvizsgáltak, amelyben Volvo márkájú autó is érintett volt.
Az eredmények itt is magukért beszéltek, és a világ végre kezdte észrevenni az új találmányt. A jelentésből egyértelműen kiderült, hogy a biztonsági öv életeket mentett, és 50-60 százalékkal csökkentette a sérülésveszélyt.
Több mint egymillió megmentett élet
Manapság már világszerte hárompontos biztonsági öveket szerelnek az autókba. A modern biztonsági öv az autó belső biztonsági rendszerének legfontosabb eleme, amely tökéletesen együttműködik a többi biztonsági rendszerrel, például a légzsákkal, az övfeszítővel és az erőhatárolóval.
Az öv automatikusan a megfelelő helyzetbe áll az ütközésnél, hiszen az előfeszítő megfeszíti az övet a testen. A rendszer pontosan a megfelelő lendülettel, a lehető legfinomabban rögzíti a testet. Mindezt a másodperc ezredrésze alatt.
Nehéz pontosan megmondani, eddig hány emberéletet is mentett meg a biztonsági öv. A becslések szerint azonban több mint egymillió ember köszönheti az életét a biztonsági övnek(1), és több milliót óvott meg ez a megoldás a súlyos sérülésektől.
Még mindig jelentős a fejlődési lehetőség
A biztonsági öv használatának szokásai jelentősen eltérnek a világ egyes területein. Az Amerikai Egyesült Államokban úgy becsülték, hogy a biztonsági öv használatának egy százalékos növekedése évente 270 ember életét menthetné meg.(2) Az európai tanulmányok szerint újabb 7000 életet lehetne megmenteni, ha az EU-tagországok mindegyike olyan szintre emelné az övhasználatot, mint az élen járó tagországok.(3)
Még nagyobb lehetőségek rejlenek Afrika, Dél-Amerika és Ázsia egyes területein, ahol az autók száma rohamosan növekszik.