Több hitelintézet már fizeti vissza a jogsértően elvont ügyféldíjakat
3 perc olvasásTöbb pénzügyi szolgáltató már megkezdte a jogsértő banki díjemelésekkel sújtott fogyasztói kör számára az elvont pénzek visszatérítését.
Több pénzügyi szolgáltató már megkezdte a jogsértő banki díjemelésekkel sújtott fogyasztói kör számára az elvont pénzek visszatérítését.
Több pénzügyi szolgáltatónál már megkezdődött azoknak az összegeknek a visszafizetése, amelyeket az érintett intézmények korábban jogszerűtlen díj- és költségemelésekkel vontak el a fogyasztóktól. Mint emlékezetes, e jogsértések miatt március 13-án közzétett határozataiban hozott intézkedést a jegybank, amely a legtöbb szolgáltatónál nemcsak bírságot szabott ki, de elrendelte a visszafizetési kötelezettséget is. Az ennek kapcsán érintett fogyasztói kör és konkrét tranzakciók azonosítása, s ez alapján a visszafizetés lebonyolítása a hitelintézetek feladata.
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) becslése szerint a határozatok kapcsán érintett pénzügyi szolgáltatóknak több százezer fogyasztó számára tízmilliárdos nagyságrendű összeget kell majd visszautalnia. Az MNB eddigi és további intézkedései során is maximálisan kihasználja a jogszabályokban biztosított fogyasztóvédelmi eszközöket, s minden esetben a feltárt jogsértésnek megfelelő – a korábbi évekhez képest gyakorta súlyosabb bírságokat is tartalmazó – szankciót alkalmaz. Mindezek nyomán a fogyasztók érezhetik, hogy erős, a pénzügyi fogyasztóvédelem mellett elkötelezett hatóság áll.
Az MNB több szervezet megkeresése alapján úgy döntött, hogy az érintett fogyasztói kör, a díjakra és költségekre vonatkozó tranzakciók pontos számítások alapján történő azonosítása érdekében a pénzügyi szervezeteknek eredetileg előírt 2014. április 30. helyett a felmerülő problémák elhárításáig, feladatok elvégzéséig, de legkésőbb 2014. május 31-ig kell visszafizetniük a fogyasztóktól jogszerűtlen díj- és költségemelésekkel elvont összegeket. E döntés nem érinti azokat a pénzügyi szervezeteket – a korábban visszafizetés teljesítésére kötelezett 33 pénzügyi szolgáltató mintegy negyedét -, amelyek bíróságon támadták meg a jegybanki határozatot, s valamennyien egyúttal kérték a törvényszéken a határozat teljesítésének felfüggesztését is. Esetükben a bíróság dönt a visszafizetés felfüggesztésének elutasításáról, vagy elrendeléséről.
A bírósági eljárások kapcsán az MNB felkészült a perekre, meg van győződve arról, hogy – a fogyasztókat és a piac egészének biztonságos működését védő – határozatai ki fogják állni a bírósági eljárások próbáját is, s álláspontját következetesen képviseli majd a taláros testület előtt is.