Védőnőkkel, játékokkal a környezetvédelemért
4 perc olvasásVégéhez ért az Országos Gyermekegészségügyi Intézet (OGYEI) nagyszabású projektje az „Országos kampány a fenntartható életmódért a családok és lakosok körében", s ez alkalomból az eredmények kiértékelésével hivatalos záróünnepséget szerveztek.
Végéhez ért az Országos Gyermekegészségügyi Intézet (OGYEI) nagyszabású projektje az „Országos kampány a fenntartható életmódért a családok és lakosok körében", s ez alkalomból az eredmények kiértékelésével hivatalos záróünnepséget szerveztek.
Védőnőkkel, játékokkal a környezetvédelemért. A mozgalmas és aktív félév után végéhez ért kampány mintegy 162 millió Forint uniós támogatással valósult meg. A projekt során a fenntartható életmódra hívták fel a figyelmet a családok és a lakosok körében a védőnők, (lásd: http://euroastra.hu/node/81483) a média és a fesztiválok erejével. A nyereményekért zajló facebook-alapú játék még szeptember végéig tart.
Az elmúlt időszak eredményeiről ünnepélyes, sajtónyilvános esemény keretében számoltak be a projekt szereplői, többek között a lakossági rendezvények tapasztalatairól, a pályázat pénzügyi-adminisztratív hátterének és dokumentációjának nehézségeiről, tanulságairól, bemutatták a média kommunikációt, megismerhettük az Öko-portál látogatottságának mérését és a játékfejlesztő szemével a játékok fogadtatását, végezetül a védőnők programhoz fűződő személyes tapasztalatait hallhattuk.
A kampány előtt és alatt sokakban merült fel a kérdés, miként kapcsolódik az Országos Gyermekegészségügyi Intézet a környezettudatos életmódhoz. Az elmúlt félév munkája azonban bebizonyította, hogy az Intézmény tevékenysége, és az egészséges életmód szoros kapcsolatban áll a fenntartható életmóddal. A gyermekek ez irányú nevelése ugyanis alapjaiban határozza meg, milyen jövő vár ránk. A gyermekek, a gyermekes családok felé a leggyorsabb út pedig egyértelműen a védőnőkön át vezet, akik a kampányban kulcsszerepet játszottak.
A védőnők hiteles személynek számítanak a kisgyermekes családok, azon belül is az anyák, leendő anyák életében. Dr. Mészner Zsófia az OGYEI főigazgatója beszédében kiemelte, hogy rendkívül fontos és tanulságos az a közvetlen kapcsolat, amelyet az országos képzések során a hazai védőnőkkel alakíthattak ki, mely egyben a projekt egyik legnagyobb értékét is jelentette az Intézet dolgozói számára. A projekt szakmai vezetője, Dr. Klujber Valéria úgy fogalmazott, hogy a kampány egyik legfontosabb üzenete: megtanítani a lakosságot arra, hogy a környezetvédelem a tévhitekkel ellentétben nem feltétlenül drága dolog. Akár egészen egyszerű hétköznapi praktikákkal is tehetünk a környezetünkért, sőt olyan környezetkímélő tippeket is ismerünk, amik egyben pénztárca-kímélők is.
A hazai védőnők közel kétharmadának tartott képzés mellett Toma Andrea projektvezető kiemelte az elmúlt hónapok zenei- és gyermekfesztiváljain való megjelenést. Itt a kisebbek számára játékos formában, a kampány arca, Futurobi segítségével mutatták be, miként lehetnek a Föld barátai, hogyan óvhatják maguk és környezetük egészségét a kicsik. A fiataloknak pedig népszerű selfie-versenyt hirdettek a „Pózolj a Tücsökkel" kampány keretein belül. (lásd: http://euroastra.hu/node/82176)
A rendezvények mellett óriásplakátok, kiadványok, sajtóhirdetések és egyéb kommunikációs csatornák hirdették a projekt kiemelt üzeneteit, mint a hogyan használjunk kevesebb vizet, vegyszert és energiát, miként segíthetünk abban, hogy minél kevesebb hulladék keletkezzen. A kampány weboldalán, az ÖKO-portál oldalon naprakész és praktikus információkat tettek közzé a védőnők és a családok számára, szakmai tartalmak, kézikönyvek, illetve letölthető előadások, továbbá egy ÖKO-Enciklopédia segítségével.
A portálon keresztül elérhető mindkét játék, a „Futurobi és a mélység őrei" című interaktív képregényen, és a nagyobbaknak szóló ÖKO-kaland is. Ennek keretében a facebook oldalon szeptember 25-ig még zajlik az osztályok versenye, ahol értékes nyereményekkel gazdagodhat az első három helyezett!
https://www.facebook.com/okokaland
Lantai József