Watson nagyítót tartott a hazai üzleti élet elemzõi elé
6 perc olvasásAz évtizedek óta töretlen népszerûségnek örvendõ amerikai Jeopardy! mûveltségi vetélkedõ két örökös gyõztesét élõ adásban maga mögé utasító IBM szuperszámítógép februári világsikere bejárta a nyomtatott és elektronikus sajtót. A magyar gazdaság elemzõi és adatbányászai is felemelték tekintetüket a napi rutinfolyamatok sodrásából, hogy a Watson névre hallgató gép teljesítményében is jelentõs szerepet játszó és eddig kiaknázatlan szövegbányászati megoldásokban rejlõ lehetõségek felé forduljanak. Ékes bizonyítéka volt ennek az az utóbbi évek sikereivel összehasonlítva is kiugró érdeklõdés, amely a mamutcéggel tavaly házasságra lépõ SPSS magyarországi képviselete által tízedik alkalommal megrendezett Adatbányászati és Adatelemzési Konferenciát kísérte.
Az évtizedek óta töretlen népszerûségnek örvendõ amerikai Jeopardy! mûveltségi vetélkedõ két örökös gyõztesét élõ adásban maga mögé utasító IBM szuperszámítógép februári világsikere bejárta a nyomtatott és elektronikus sajtót. A magyar gazdaság elemzõi és adatbányászai is felemelték tekintetüket a napi rutinfolyamatok sodrásából, hogy a Watson névre hallgató gép teljesítményében is jelentõs szerepet játszó és eddig kiaknázatlan szövegbányászati megoldásokban rejlõ lehetõségek felé forduljanak. Ékes bizonyítéka volt ennek az az utóbbi évek sikereivel összehasonlítva is kiugró érdeklõdés, amely a mamutcéggel tavaly házasságra lépõ SPSS magyarországi képviselete által tízedik alkalommal megrendezett Adatbányászati és Adatelemzési Konferenciát kísérte.
Több, mint száz szakmabeli volt kíváncsi az egész napos rendezvény elõadásaira és azokra a megoldásokra, amelyek számukra is lehetõséget adnak a Watsoni bravúr vállalati szintû reprodukálására, vagyis a strukturálatlan, szöveges formában rendelkezésre álló információ gyors rendszerezésére, feldolgozására és hasznosítására.
Nagy volumenû nemzetközi felmérések szerint a vállalatoknál rendelkezésére álló információ 90%-a! világszerte olyan strukturálatlan tartalomtömeg (pl: email levelezés, dokumentum, kép, videó és hanganyag), amelynek menedzselése nem megoldott. Még izgalmasabb talán, hogy ez a típusú információtömeg évente 80%-al nõ! Napjainkban tehát, amikor az ügyfélkezelés sikere, az ügyfél-lemorzsolódás csökkentése, és az új ügyfelek szerzését szolgáló hatékony módszerek felkutatása és hatékony alkalmazása minden korábbinál nagyobb jelentõséggel bír, vétek nem kihasználni azokat a szöveganalitikai megoldásokat, amelyek az említett információtömeg hasznosítására kínálnak lehetõséget. Ehhez társul még a közkincsnek számító internetes tartalom. A mai magyar potenciális fogyasztók 71%-a oszt meg tartalmat az interneten, 54% naponta látogat közösségi oldalakat, 46% kommunikál internetes fórumokon, 11% ír blogot (NRC Piackutató) és még sorolhatnánk azokat a véleményhordozó tevékenységeket, amelyek információtartalmának megismeréséhez, értékeléséhez és vállalati döntéshozatalba integrálásához nincs szükség Watson-ra, ellenben szükség van az SPSS kiforrott adat-, és szövegbányászati megoldásainak üzleti folyamatokba ágyazására.
"Az ügyintézõnkkel folytatott beszélgetését minõségbiztosítási célból rögzítjük".
Az SPSS Adatbányászati és Adatelemzési Konferenciáján résztvevõk számára a fenti jól ismert mondat új értelmezést kapott. Számos példát hallhattak arra, hogyan segíthetik egy vállalat döntéseit az ügyfélszolgálaton rögzített beszélgetések, a fogyasztóktól jellemzõen egyre inkább elektronikus úton érkezõ levelek és természetesen a fentiekben említett közösségi oldalak, fórumok, blogok csiszolatlan gyémántként heverõ információtömegei. Az SPSS szakemberei az amerikai vetélkedõn gyõzelmet arató Watsonnak feltett kérdéseket felhasználva mutatták be, hogyan építhetõk fel a szövegek strukturált adathalmazzá alakításához szükséges szótárak, hogyan történik a szövegértelmezés, hogyan azonosíthatók a szókapcsolatok, használhatók fel az elõfordulási gyakoriságok vagy ismerhetõk fel a tartalmakban rejlõ trendek és minták. A szövegbányászati és elemzõ megoldások az online tartalmak feldolgozása révén segíthetnek a vállalatoknak a termékeikre vonatkozó fogyasztói vélemények megismerésében és magatartásuk elõrejelzésében. A vállalatokhoz közvetlenül befutó szöveges információkból (levelezések, beszélgetések) elõre jelezhetõ egy adott ügyfél elvándorlási szándéka és az e mögött álló okok, egy termék elõnyei vagy éppen hiányosságai. További lépésként az ügyfél-lemorzsolódás csökkenthetõ vagy egy jövõbeni termékfejlesztés kapcsán használhatók fel a begyûjtött és elemzett információk. A megoldások segíthetik a vállalatokat médiafigyelési tevékenységük során, a különbözõ kutatások eredményességéhez járulhatnak hozzá adatbázisok, könyvtárak, levéltárak anyagainak és adathalmazainak feldolgozása révén, vagy az ömlesztett adatok feldolgozásának lehetõségét megteremtve tehetik eredményesebbé akár a bûnüldözõ szervek munkáját is.
Sõt, mi több…
A konferencia hallgatósága több érdekes elõadáson keresztül ismerkedhetett meg a szöveg- és adatbányászat vállalati CRM-en túlmutató további alkalmazásaival és lehetõségeivel. Szó esett arról, hogyan használja ezeket a megoldásokat az Origo internetes portál hirdetõi profilok kialakítására, különbözõ szegmentációs szempontok szerint célzott reklámkampányok tervezésére és kivitelezésére. Külön elõadás foglalkozott azzal, hogyan segítheti az orvostudományt az adatbányászat a hatékony célterület meghatározás és a tumor karakterizálás területén.
Kell egy kis áramszünet….
A szakmai nap során több olyan innovatív elõadás is elhangzott, amely érdekes újdonságokkal szolgált a vállalati élet körforgásában részt vevõk számára. Megtudhatták például, hogyan segíthetik a szervezet fizikai reakcióinak mérésére alkalmas eszközök valamint az általuk rögzített nagy tömegû adatot és a személyiségprofilok összefüggéseit elemzõ megoldások a humán erõforrás terület vezetõit munkavállalóik viselkedésének elemzésében és az ezzel összefüggõ problémakezelésben.
Minden út a szövegbányászathoz vezet.
Az SPSS idei konferenciáján tehát számos olyan terület és alkalmazási mód került bemutatásra, amely világossá tette, hogy a jövõ (illetve már a jelen) az elektronikus és online kommunikáció térhódításából adódóan progresszív ütemben halmozódó és rendezetlen információk megszelídítése, rendezése, majd strukturált adatokkal összefüggésben már kiforrott alkalmazásokkal történõ feldolgozása és felhasználása