EuroAstra

100 éves a budapesti autóbusz közlekedés – kiállítás az Elektrotechnikai Múzeumban

Az első Austro-Daimler XX-1 jelzésű autóbusz1915. március 1-én reggel 7 órakor az Andrássy út és a Váczi körút (ma Bajcsy Zsilinszky út) sarkáról egy Austro-Daimler gyártmányú emeletes akkumulátoros és egy, a kistarcsai Gép-és Vasútfelszerelési Gyárban készült egyszintes benzinmotoros busszal elindult a menetrend szerinti közlekedés. Rendszámuk XX-1 és XX-2 volt.

Az első Austro-Daimler XX-1 jelzésű autóbusz1915. március 1-én reggel 7 órakor az Andrássy út és a Váczi körút (ma Bajcsy Zsilinszky út) sarkáról egy Austro-Daimler gyártmányú emeletes akkumulátoros és egy, a kistarcsai Gép-és Vasútfelszerelési Gyárban készült egyszintes benzinmotoros busszal elindult a menetrend szerinti közlekedés. Rendszámuk XX-1 és XX-2 volt.

A kiállítás a budapesti autóbusz közlekedés 100 éves történetéből ragad ki jelentős elemeket. Bemutatja a 100 évvel ezelőtti Budapest közösségi közlekedését, azt a közeget, amiben az első menetrend szerinti autóbusz elindult az Andrássy úton. Modelleken, fényképeken lehet nyomon követni a budapesti autóbuszpark alakulását, azt, ahogy az egyre nagyobb, egyre több utast szállító járművek sorra jelentek meg a főváros útjain.

 A kiállításban felállított autóbuszvezető szimulátorban elsősorban a gyermekek tapasztalhatják meg: milyen érzés buszsofőrnek lenni, míg az „utasok" kipróbálhatják az egyes korszakok autóbuszainak üléseit.

A kiállítás külön kitér a különleges buszokra, amelyek közül számos nem az Ikarus Gyárban készült, hanem az autóbuszgarázsokban, így a világ első közforgalomba állt csuklós busza is. A kiállításban látható lesz az a tangóharmonika, amelyről a kárpitosok a csuklós busz csuklórészének burkolatát mintázták.

A kiállítás augusztus 9-ig látható az Elektrotechnikai Múzeumban, a VII. kerület, Kazinczy u. 21 alatt.

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük