EuroAstra

100 ÉVES A DEBRECENI VILLAMOS-KÖZLEKEDÉS

 Image7 40.thumbnail

 Image8 39.thumbnail

A Magyar Posta Zrt. alkalmi levelezőlap kibocsátásával köszönti a centenáriumát ünneplő debreceni villamos-közlekedést.

 Image7 40.thumbnail

 Image8 39.thumbnail

A Magyar Posta Zrt. alkalmi levelezőlap kibocsátásával köszönti a centenáriumát ünneplő debreceni villamos-közlekedést.

Az Osztrák-Magyar Monarchiában elsőként, 1884-ben Debrecenben indult meg a gőzvontatású vasúti közlekedés, mely alapul szolgált a későbbi villamoshálózat kiépítéséhez. 1910-ben kezdődtek meg az építkezések és 1911. március 16-án indult meg a közlekedés, a gőz illetve lóvontatású személyszállításhoz használt három és egy újonnan épített villamos vonalon. A villamoshálózat fejlődése az első világháború kitörése, a gazdasági világválság, a szénhiány és az infláció ellenére, kisebb megtorpanásokkal ugyan, de folytatódott. A második világháborút követően a villamos-közlekedésnek is jelentős gondokkal kellett megküzdeni. A várost érő bombatámadás súlyos károkat okozott, a bevonulások miatt pedig állandósult a személyzet hiánya. A második világháború után, szinte a semmiből kellett újjáépíteni a város villamos-közlekedését.

 

Az államosítást követően a vállalat Budapestről vásárolt, ott már nem használt járműveket. Később a kocsi állomány tovább bővült egy hazai gyártmányú csuklós villamossal. Az elsőt még huszonnyolc követte, melyből kilencet már a vállalat saját főműhelyében gyártottak. A szintén kocsi hiánnyal küzdő vidéki nagyvárosok számára a DKV kilenc év alatt összesen hatvanhárom villamost készített.

A '70-es évek első felében a villamoshálózat valamennyi mellékvonalát felszámolták és a villamos-közlekedés egyetlen, az 1-es számú vonalra korlátozódott. Gyökeres áttörést a '90-as évek eleje hozott, ami-kor a vállalat szerződést kötött a kor műszaki követelményeinek megfelelő, hat tengelyes, városi közúti csuklós villamos prototípusának elkészítésére.

A '90-es évek végén a motorizáció rohamos elterjedése egyre égetőbben követelte a közösségi közlekedés megreformálását. Ekkor fogalmazódott meg egy új villamos vonal megépítésének gondolata olyan útvonalon, amelyen más eszközökkel már nem lehet növelni a szállító-kapacitást. Hosszú egyeztetések, tervkészítések után az Európai Bizottság a magyarországi nagyvárosok közül elsőként hagyta jóvá a debreceni 2-es villamos projekt megvalósítására beadott pályázatot. (Forrás: www.dkv.hu )

 A debreceni villamos-közlekedés 100. évfordulóját köszöntő levelezőlap képes oldalán egy debreceni nosztalgia villamos látható, háttérben a Debreceni Református Nagytemplommal. A levelezőlap hátoldalán lévő értékbenyomást debreceni villamosok, az alkalmi bélyegző grafikáját pedig egy villamos sziluettje díszíti.

 postalogo.thumbnail

www.posta.hu

Megjelenési időpont: 2011. május 6.

Eladási ár a megjelenéskor: 135 Ft

Kibocsátási példányszám: 5.000 db

Nyomdai eljárás: 4 szín ofszet

Gyártó nyomda: Állami Nyomda

Tervezőművész: Elekes Attila

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük