Életbelépett a REND! A MI rendünk...Életbelépett a REND! A MI rendünk… 

A BKV Zrt. a Paraméterkönyvvel járó számos újítást két ütemben vezette be – az első ütem változásai augusztus 21-én már megvalósultak. A budapesti közösségi közlekedést érintő második ütem bevezetésére szeptember 6-án, szombaton került sor – a változások mintegy kétharmada (több mint 700 változás) lép életbe. A Paraméterkönyv változásával megújul számos járat menetrendje, számozása, útvonalvezetése és végállomása is.Szóval Budapesten csak úgy lehet közlekedni, mintha egy idegen városban tennénk. Ráadásul a BKV internetes honlapján a tájékoztatás eléggé nagyvonalú, néha pontatlan.

Életbelépett a REND! A MI rendünk...Életbelépett a REND! A MI rendünk… 

A BKV Zrt. a Paraméterkönyvvel járó számos újítást két ütemben vezette be – az első ütem változásai augusztus 21-én már megvalósultak. A budapesti közösségi közlekedést érintő második ütem bevezetésére szeptember 6-án, szombaton került sor – a változások mintegy kétharmada (több mint 700 változás) lép életbe. A Paraméterkönyv változásával megújul számos járat menetrendje, számozása, útvonalvezetése és végállomása is.Szóval Budapesten csak úgy lehet közlekedni, mintha egy idegen városban tennénk. Ráadásul a BKV internetes honlapján a tájékoztatás eléggé nagyvonalú, néha pontatlan.

A 2008-as Paraméterkönyv figyelembe vette a városi struktúra sajátosságait, olyan, egymással összehangolt fejlesztési és ami lényeges gazdasági ésszerűsítési elemeket tartalmaz, amelyeknek egyidejű bevezetése a csillagok szerencsés együttállása esetén talán még kedvezőbb az utasok számára. A vonalhálózat követi a városszerkezet változásait, több járat útvonalának módosításával és új területek kiszolgálásával.

A változások között szerepel több járat üzemidejének bővítése – ezáltal akár a késő esti és éjszakai órákban is elérhető a napközben használt közösségi közlekedési eszköz. Bővítették több járat útvonalát, helyenként oly módon is, hogy két-három korábbi járat feladatát egy vonalon biztosítják. Az így kialakított hosszú járatok lehetőséget biztosítanak utasoknak, hogy a város szélső pontjai között átszállás nélkül, közvetlenül utazzanak; így kényelmesebben és időtakarékosan juthatnak el uticéljukhoz, az átszállások számával pedig a felhasználandó vonaljegyek száma is csökken. Itt is azonban kicsit előzetesen gondolkoni kellett volna, mert a 90-es busz vonalának meghosszabbírtsásában éppen úgy mint Budatétényben ez a változás tiltakozásokat vált ki. Talán az ott lakók jobban tudják, kell-e nekik busz. Akaratuk ellenére csak Magyarországon divat megváltani az embereket.

 A várban közlekedő buszjáratok útvonal-módosítása a belváros és az idegenforgalmi látványosságok közvetlen elérését szolgálja, a belvárosi metró-csomópontból kiinduló közvetlen járat pedig összeköti a pesti és budai területek főbb nevezetességeit. Néhány területen a jobb hálózati lefedettség érdekében új buszjáratot indítottak be.

Hétvégén és munkaszüneti napokon több járat útvonalát meghosszabbították, így létrehozva az időben és térben változó közösségi közlekedési hálózati rendszert. Ennek köszönhetően a hétvégeken esetenként 1-2 megállóhelyes átszállások megszüntethetőek.

Megszűnik a gyorsjáratok korábbi jelzése, a gyorsbuszokat egyöntetűen a járatszám utáni „E" betű jelzi. A villamosok, autóbuszok, trolibuszok számozása egységes lesz, egy járatszám – az európai gyakorlatnak megfelelően – csak egyszer fordulhat elő a teljes hálózatban. Több járat vonalának összekapcsolásával, illetve meghosszabbításával átszállás nélkül érhetők el egymástól távol eső városrészek. Emellett az egyes járatok menetrendjének összehangolása következtében kevesebbet kell majd várakozni az átszállásokkor. Az esélyegyenlőségi elvárásoknak megfelelően olyan vonalakon is megjelennek alacsonypadlós autóbuszok, ahol eddig nehéz volt felszállniuk a kocsikra a nehezebben mozgó utasoknak.

A bevezetendő változásoknak azonban számos technikai feltétele van: megállóhelyeket kell építeni, be kell avatkozni egyes csomópontok forgalmi rendjébe. Szeptember 6-ától változik a metró menetrendje, így az összes hangolt járat is ekkor igazodik a metró menetrendjéhez. A szeptember 6. utáni időszakban a Társaság felülvizsgálja a végrehajtott változtatásokat, azok hatásait, a feltárt hibákat pedig kijavítja. Ennek jelei sajnos nem látszanak, inkább az erő érvényesítésének szándéka. Legalábbis a budai 91-es járat körül hercehurcákból ez látszik. És Rejtő Jenő óta tudjuk: a látszat nagyoi fontos. Sőt csak az.

A http://www.bkv.hu/ internetes oldal és az sztogatott szóróanyag jelenleg az ami segít a tájékoztatásban. Sok megállóban még a rogi járattérkép van néha egy feliratal felülragasztva. Majd jön az új. Valamikor…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük