2011 az okostelefon éve — Minden ötödik magyar okostelefont használ, előtérben az Y generáció
Napjaink egyik legkelendőbb technikai eszköze az okostelefon, jelenleg minden ötödik készülék ebbe a kategóriába sorolható Magyarországon. Sokan, sokféleképpen használják: a huszon-, és harmincévesek a leginkább tudatosan és a legújabb applikációkat, technológiákat kipróbálva. A felhasználók többsége igénybe vesz valamilyen clouding[1] alapú technológiát is – bár ezzel kevesen vannak tisztában.
Napjaink egyik legkelendőbb technikai eszköze az okostelefon, jelenleg minden ötödik készülék ebbe a kategóriába sorolható Magyarországon. Sokan, sokféleképpen használják: a huszon-, és harmincévesek a leginkább tudatosan és a legújabb applikációkat, technológiákat kipróbálva. A felhasználók többsége igénybe vesz valamilyen clouding[1] alapú technológiát is – bár ezzel kevesen vannak tisztában.
Idén januárban számos előrejelzés mutatta, hogy 2011 az okostelefonok és applikációk éve lesz. Már akkor a teljes hazai mobiltelefon állomány 15%-át ezek a készülékek tették ki. Az előrejelzés beigazolódott: a számok folyamatos, biztos növekedést mutatnak, mára pedig már minden ötödik telefon valamilyen „okos"[2] készülék – említi Ságvári Bence, szociológus. A T-Mobile friss, karácsony előtti adatai is ezt a trendet támasztják alá: az új előfizetést vásárlók 80%-a okostelefont választ[3].
Ságvári szerint – korosztálytól függetlenül – a hírek olvasása és a böngészés nagy részben átterelődött az asztali számítógépekről a telefonokra, csökkentve ezzel a hagyományos gép előtt eltöltött időt és egyúttal egy társadalmi problémát, a digitális szakadékot is. Arról van tehát szó, hogy az okostelefonoknak is köszönhetően megnőtt azoknak a száma, akik állandó internet eléréssel rendelkeznek. A szociológus úgy látja, hogy a mai okostelefonosok többsége – bár használ valamilyen clouding alapú technológiát – nincs tisztában vele. A clouding azt jelenti, hogy egy bárhonnan elérhető helyen, egy ún. felhőben tároljuk adatainkat, ami azt az előnyt biztosítja, hogy készüléktől függetlenül elérjük saját tartalmainkat.
Ugyan még mindig főként e-mailezésre, böngészésre és játékra használjuk a telefonunkat, egyre inkább előtérbe kerülnek az olyan, a mindennapi tájékozódást segítő applikációk is, mint pl. az Árfolyam, a Műsorújság vagy a Mobilvásárlás. Ebben főként az Y generáció, a pergő életritmusú huszasok, harmincasok járnak élen. Ők „hozzászoktak a professzionális eszközök használatához, tudatos user-ek, és ha tehetik, akkor a legjobb minőséget, a legújabb technológiát választják" – mondja Tari Annamária, pszichológus, az „Y generáció" és a „Z generáció" című könyvek szerzője. Puskás Peti, énekes is ebbe a táborba tartozik: „Reggel ébredés után, ha kezembe veszem a telefonomat, egyből az e-mailek, hírportálok és közösségi site-ok böngészésével indítom a napot, ezt később gyakran megteszem utazás közben is. Folyamatosan használom a kütyümet: bringázás közben GPS-szel tájékozódom, a külföldi zeneszerző barátokkal chat-en tartom a kapcsolatot, a stúdiófelvétel előtt a gitáromra kötött okostelefonos erősítővel gyakorolok, a legfrissebb zenéimet pedig saját magam osztom meg a rajongókkal a közösségi oldalakon."
Tari Annamária szerint ez a felgyorsult életvitel nem véletlen: „Amennyire szerették a korábbi generációk a csend fogalmát, amely alkalmas volt gondolkodásra, annyira nem élvezi ezt az Y generáció. Így alakul ki a multitasking „üzemmód", azaz amikor valaki különböző információkat szerez be és többféle tevékenységet végez egy időben." A felelősségteljes megosztás mértéke és minősége a felhasználókon múlik. Hangsúlyos tehát a tudatosság: „amennyiben mindezt belátják, és akkor osztanak meg közösségi oldalakon érzelmileg fontos dolgokat, ha már azt maguk is feldolgozták, akkor megelőzhető az érzelmi inkontinencia[4], a megosztási kényszer." – összegzi a pszichológus.
http://www.t-mobile.hu/lakossagi/keszulekek
[1] Cloud computing: http://www.t-systems.hu/static/sw/download/Adatpark_Gy_nyit_081203.pdf
[2] http://netidok.postr.hu/az-okostelefon-terjedese-v-mi-a-helyzet-magyarorszagon/
[3]T-Mobile, 2011. novemberi adat
[4] Érzelmi inkontinencia: megosztási kényszer, az Y generáció tagjai a közösségi oldalakon az adott élmény leülepedése előtt megosztják személyes tartalmaikat, pl: még azelőtt lefotózzák az Eiffel tornyot, és megosztják a fotót Facebookon, hogy megmászták volna.