2013 félévi eredmények – növekvő hozam és nyereséges növekedés az easyJetnél
A jövedelemtermelésre irányuló kezdeményezések és az easyJet költségelőnyének szem előtt tartása, valamint a vetélytársak kapacitásának csökkenése és a húsvéti ünnepek idei időpontja lehetővé tette, hogy az easyJet az első félévi, adózás előtti veszteségét az előző év hasonló időszakához képest 51 millió angol fonttal 61 millió fontra csökkentse.
A jövedelemtermelésre irányuló kezdeményezések és az easyJet költségelőnyének szem előtt tartása, valamint a vetélytársak kapacitásának csökkenése és a húsvéti ünnepek idei időpontja lehetővé tette, hogy az easyJet az első félévi, adózás előtti veszteségét az előző év hasonló időszakához képest 51 millió angol fonttal 61 millió fontra csökkentse.
FŐBB PÉNZÜGYI ADATOK |
2013 |
2012 |
Változás |
Teljes árbevétel (millió GBP) |
1601 |
1465 |
9,3% |
Adózás előtti veszteség (millió GBP) |
(61) |
(112) |
45,5% |
Árbevétel-arányos jövedelmezőség (%) |
(3,8) |
(7,6) |
+3,8 szp |
Egy részvényre jutó veszteség – korrigálatlan (penny) |
(12,0) |
(21,2) |
43,4 szp |
Lekötött tőke megtérülése (%)1 |
(0,9) |
(2,8) |
+1,9 szp |
Az easyJet a pénzügyi év első felét 1194 millió fontnyi készpénzállománnyal zárta, ami az előző évi adathoz képest 17 millió fontos csökkenést jelentett. 2013. március 31-én a nettó készpénzállomány 433 millió font volt, szemben a 2012. március 31-én mért 42 millió fonttal.
Előrelépések a stratégiai célkitűzések megvalósítása terén:
A kereslet, az áttérés és a hozam növelése a teljes európai piacon
- Az egy ülőhelyre jutó teljes árbevétel az előző év hasonló időszakához képest változatlan árfolyamon számolva 8,6%-kal, a beszámolóban közölt adatok alapján pedig ülőhelyenként 5,8%-kal növekedve elérte az 53,39 GBP-t. Ez a korai húsvétnak, a vetélytársak kapacitáscsökkenésének, az easyJet hálózatának a hozamokat szem előtt tartva végrehajtott módosításainak, valamint a jövedelemkezelési rendszert érintő, hatékonyságjavító intézkedéseknek volt köszönhető.
- Az átlagos kihasználtság 1,7 százalékponttal 88,6 %-ra, a kapacitás pedig 3,3%-kal 30 millió ülőhelyre nőtt.
A költségelőny megőrzése
- Az üzemanyagköltséget nem tartalmazó, egy ülőhelyre eső költség változatlan árfolyamon számolva 3,4%-kal, a beszámolóban közölt adatok alapján pedig 3,1%-kal, 38,89 fontra nőtt. Az előző év hasonló időszakához mért költségnövekedés fő okai a szabályozott repülőtéri díjak, az időjárás miatt kimaradt járatok számának és a jégmentesítés költségeinek növekedése voltak.
- Az „easyJet Lean" nevű takarékossági kezdeményezés hatására a költségmegtakarítások összege 25 millió fonttal nőtt.
Fegyelmezett tőkekihasználás
- A 2013. március 31-ig eltelt hat hónapban az easyJet a közönséges osztalék összegének növelése révén 85 millió GBP, vagyis részvényenként 21,5 penny összegű, háromszoros fedezettségi mutatóval rendelkező osztalékot fizetett a részvényeseknek.
- A 2013 januárjában közzétett időközi vezetőségi beszámolóhoz kapcsolódik, hogy az easyJet 12 új A320-as és 12 legrégebbi A319-es repülőgépre vonatkozóan írt alá értékesítési és operatív visszlízing-megállapodásokat.
Carolyn McCall, az easyJet vezérigazgatója így kommentálta az eredményeket:
„Az easyJet magabiztos eredménnyel zárta az első félévet, amivel bebizonyította, hogy a társaságnak komoly strukturális előnyei vannak az európai rövid távú légi közlekedési piacon mind a hagyományos, mind a diszkont vetélytársaival szemben, valamint hogy továbbra is sikerül ellenállnia az európai makrogazdasági környezet által jelentett komoly kihívásoknak."