A Puskin mozi a fő helyszín, de idén először mindegyik Budapest Film moziban (Puskin, Művész, Corvin, Toldi) lesznek vetítések. Az alábbiakban felsorolt filmek kerülnek bemutatásra. 

A Puskin mozi a fő helyszín, de idén először mindegyik Budapest Film moziban (Puskin, Művész, Corvin, Toldi) lesznek vetítések. Az alábbiakban felsorolt filmek kerülnek bemutatásra. 

Töltsd be az űrt – Rendező: Rama Burshtein

Díjak: Ophir Awards: A legjobb játékfilm, A legjobb rendező, A legjobb színésznő, A legjobb női mellékszereplő, A legjobb operatőr, A legjobb forgatókönyv, A legjobb makeup. Velencei Filmfesztivál: A legjobb színésznő.

 

A Töltsd be az űrt egy tel avivi ortodox hászid család történetét meséli el. A tizennyolc éves Shira a Mendelman család legfiatalabb lánya. Éppen egy ígéretes jövőjű, hasonló háttérrel rendelkező, vele egykorú fiatalemberhez készül hozzámenni. Egy álom válhat valóra, és Shira úgy érzi, készen áll a nagy izgalomra. Ám Purimkor Shira huszonnyolc éves nővére, Esther első gyermeke, Mordechay szülése közben meghal. A család nagy fájdalma és gyásza miatt elhalasztják Shira tervezett esküvőjét.

Minden megváltozik, amikor Esther özvegyének, Yochay-nak egy szintén megözvegyült feleséget ajánlanak Belgiumból. Yochay úgy érzi, túl korai ez még, ám belátja, hogy előbb vagy utóbb komolyan fontolóra kell vennie az újranősülés lehetőségét. Amikor a lányok édesanyja tudomást szerez róla lehet, hogy Yochay feleségül veszi az özvegyasszonyt, és Belgiumba költözik a család egyetlen unokájával, azt javasolja, hogy az özvegy vegye el inkább Shirát. Shirának választania kell, mit diktál a szíve, és családi kötelezettségei között. Rá kell jönnie, hogy választása csak a szívében létezik.

 

Restaurálás – Rendező: Joseph Madmony

Díjak: Forgatókönyvíró díja (Világmozi, Drámai film) 2011-es Sundance Filmfesztivál. A 2011-es Sundance Filmfesztiválon a zsűri díjára (Világmozi, Drámai film) jelölték. Kristálygömb a 2011-es Karlovy Vary Nemzetközi Filmfesztiválon.

A 2011-es Asia Pacific Screen Awardson a legjobb színészi játék díjára jelölték.

 

Szülői kötelékek háromszöge, szerelmi háromszög.

A 70 esztendős Yaakov Fidelman (Sasson Gabai, A zenekar látogatása) minden erejét az élete munkásságát jelentő, antik tárgyakat felújító műhelyére áldozza. Miután régi üzlettársa meghal, Fidelman ellenáll fia, Noah ötletének, hogy felszámolja az üzletet, és lakóépületet építsen a helyén. Úgy véli, új tanonca, Anton segítségével sikerülhet megmentenie a műhelyt, kis világát és magányos életstílusát.

Amikor Anton beleszeret Havába, Noah terhes feleségébe, a két fiatal férfi már nem csak az apa miatt verseng egymással, hanem egy nőért és annak kihordatlan gyermekéért is.

Megérti-e vajon az öregember, hogy egyetlen megváltása, ha megtanul elengedni bizonyos dolgokat, illetve beismeri és elfogadja saját gyengeségeit, és amit az idő diktál?

 

Vicces világ – Rendező: Shemi Zarhin

Díjak: 2012-ben 15 Ophir Awards díjra (az ‘Izraeli Oscar') jelölték, köztük A legjobb játékfilm díjára.

 

Nyolc év után egy fiú múltbeli titokra bukkan. Eközben az utazási irodánál dolgozó Jordana megtudja, hogy terhes, bár már évek óta nem volt dolga férfival. Ezzel egyidejűleg a rádiós műsorvezető Golan úgy dönt, újraéleszti az izraeli humoristák csoportját, a HaGashash HaHivert, hogy megmentse szerelmét. A fenti szereplők és még egy sor más figura mind a Tiberiason található közkönyvtár írói tanfolyamán vesznek részt. Vígjáték, amely egy család, egy város és egy világ történetében szövi össze sorsukat.

 

Elég a kegyes hazugságokból – Rendező: Maya Kenig

Díjak: Haggiag Award: A legjobb színész, Gur Bentwich

 

Már évek óta külön lakik apjától Libby, a befelé forduló, de éles elméjű serdülőlány, amikor Izraelbe küldik, hogy költözzön hozzá. Érkezése egybeesik a második libanoni háború kitörésével. Libby hamar felfedezi, hogy apja, Shaul, gyermekien excentrikus, és, hogy „két lakás között lakik" (más szóval hajléktalan). Shaul találékony tervet eszel ki annak érdekében, hogy tetőt kerítsenek a fejük fölé; Észak-Izrael lebombázott részéről érkező menekülteknek adják ki magukat, és egy tehetős jeruzsálemi család be is fogadja őket.

Most, hogy végre „normális" otthont találtak maguknak, Shaul és Libby elkezdik építeni apa és lánya kapcsolatát, de nem rejthetik el örökké személyazonosságukat. Különösen, mivel Libby kamaszi dühvel fordul az életét megtöltő hazugságok ellen; származzanak azok a jelenből, vagy gyermekkorából.

 

Play off – Rendező: Eran Riklis

Díjak: 2011-es Montreal-i Világfilm Fesztivál: A legjobb színész: Danny Huston.

 

A film Max Stollerről, a legendás izraeli kosárlabdaedzőről szól. Nemzeti hőssé vált, amikor a hetvenes évek végén a Maccabi Tel Aviv-ot a Kosárlabda Euroliga döntőjébe juttatta. Ez volt Izrael egyik első nagy, nemzetközi sportsikere. Max azonban szinte éppen ilyen gyorsan a nemzet árulójává vált, amikor Nyugat-Németország teljességgel reménytelen kosárlabdacsapatának – akkor lehetetlennek tűnő – európai győzelemre juttatására vállalkozott.

Max mindig azt állította, hogy Németország, ahol a háború előtt született, semmit sem jelent számára, és az ország nemzeti válogatottjában való edzés csak egy munka a sok közül, amelyek hozzájárultak NBA-es dicsőségéhez. Azonban nem minden olyan egyszerű, mint amilyennek látszik. Max nem hajlandó németül beszélni a fiatal játékosokkal. Csak egyetlen emberrel tud kapcsolatot kialakítani, a török bevándorló Denizzel, és szemtelen tinédzser lányával, Semával. Max beleszeret Denizbe, és sikerre viszi a német csapatot az európai bajnokságon. Amikor rádöbben arra, mi történt a saját családjával az 1940-es években, válságba kerül. Ekkor jön rá arra, hogy nem lehet elmenekülni a múlt és démonaink elől.

 

Az én Ausztráliám – Rendező: Ami Drozd

Díjak: 2011-es Jeruzsálemi Filmfesztivál: Van Leer Group Foundation Díj- Közönségdíj: Ami Drozd

 

Lengyelország a 60-as évek közepén. Elszegényedett városrészben küszködő család. A lengyel férjétől elvált anya szinte minden idejét munkával tölti, hogy így biztosítsa az alapvető szükségleteket tizenkét és tizenöt éves fiai számára. A srácok egy erősen neonáci beállítottságú bandához csatlakoznak. Egy napon ez a banda bevonul egy zsidó negyedbe, megrongálja a helyszínt, és leszúr több fiatalt, majd a rendőrség letartóztatja őket. Az incidens hatására anyjuk úgy dönt, elmeséli nekik az igazságot, azt, hogy ő zsidó, aki túlélte a holokausztot, majd a katolikus hitnek megfelelően nevelte őket. Azt mondja nekik, hogy kivándorolnak Ausztráliába, a valóságban azonban Izraelbe költöznek.
A film a bevándorlók önazonosságért vívott harcát térképezi fel, miközben új életet próbálnak kiépíteni idegen földön.

 

Drága testvérem – Rendező: Marco Carmel

Díjak az Izraeli Filmakadémia által: Evelin Hagoel, A legjobb színésznő

Reymond Amsalem, A legjobb mellékszereplő színésznő.

 

A film egy modern marokkói zsidó legendán alapul, és a mai Izraelben játszódik. Háromszoros szerelmes történet ez az együgyűen babonás Rahma, goromba férje, Robert, valamint Rahma gyönyörű testvérének, Marynek a szelleme között. Mary a számkivetettség miatti fájdalmába halt bele, miután a szívét követve egy arab férfival kötötte össze sorsát.

Rahma és Robert lelkiismeretét egy érzelmekkel és szenvedéllyel teli utazás teszi majd próbára, amelyet Mary szellemével együtt tesznek meg, és aminek hatására egymásba szeretnek és elfogadják egymást. Ez a szürreális legenda egy isten háta mögötti izraeli kisváros lakótelepén játszódik. A történet egyúttal a nemzeti büszkeség politikai töltetét is magán viseli.

 

Fagyos napok – Rendező: Danny Lerner

Díjak: Haifa Nemzetközi Filmfesztivál: az Izraeli Filmverseny Díja: A legjobb film.

 

A fiatal nő, Meow Tel Aviv utcáit és mulatóit járja. Üres lakásokban lakik, és internetes chat-szobákban szörföl. Egy este úgy dönt, találkozik chates barátjával, Alexszal. A vak randihoz vezető út tele van buktatókkal, és téves személyazonosságokkal. Egy nightclubban szeretnének találkozni, de egy öngyilkos merénylet miatt elkerülik egymást. A lány túléli a támadást, Alexet viszont kórházban találja, kómában.
Miután beköltözik a férfi üres lakásába, a szomszédok Alexnak kezdik szólítani, a lány pedig, azzal, hogy magára vállalja a férfi identitását, fokozatosan egy veszélyes és megtévesztő valóságba süllyed.

 

Lábjegyzet – Rendező: Joseph Cedar

Díjak: Legjobb forgatókönyv jelölés, Független szellemi díj jelölés, 2012 Oscar-díj jelölés.

 

A Lábjegyzet című film története egy apa és fia hatalmas versengéséről szól. Apa és fia különc professzorok, akik életüket a munkájuknak szentelték. Az apa makacs nyelvművelő, aki az intézménytől való félelemben él. A fia, Uriel azonban sikeres szeretne lenni, és folyamatosan keresi az elismerést.

Egy napon azonban fordul a kocka. A két férfi helyzete egy csapásra megváltozik, amikor az apa megtudja, hogy tudományos munkájáért a legmagasabb szakmai elismerésben részesül. Elismerés iránti kétségbeesett vágyára fény derül, hiúsága lelepleződik. Uriel csodálattal és irigységgel figyeli az apja körül kialakult helyzetet. Vajon szabotálja-e apja dicsőségét?

A Lábjegyzet egy őrült versengésről, egy példakép csodálatáról és irigyléséről szóló történet, amely apát és fiát végső, kétségbeesett konfrontációba kergeti.

 

http://bpfilm.hu/

 

Lantai József